Acer AL1916WAs Review

Pruts0r 20 april 2007, laatste update op 17 november 2015, 3.391 views

Acer AL1916WAs

Pluspunten

• Film formaat: 19" 16:10 Breedbeeld LCD.
  • Met een verbruik van 36W vrij zuinig.
  • Intelligente één-druk-op-de-knop "Auto Config".
  • Met ~ 160 euro redelijk geprijsd.

Minpunten

• Geen DVI.
  • Niet draaibare voet.
  • Fragiele AAN/UIT knop.
  • Native resolutie 1440x900 werkt niet standaard onder Ubuntu / OpenSUSE - het is nodig om de nividia drivers te installeren.

Algemene beoordeling
Deze monitor wordt zonder al te veel fratsen tegen een degelijke prijs (<160 euro) geleverd. Anders dan een degelijke 5ms respons tijd is er weinig opmerkelijk te vermelden. De breedbeeld resolutie is ideaal bij bijvoorbeeld films en de Auto-config functie zorgt voor een rustig en helder beeld.

De website van tweakers.net past 2 keer in de breedte op het scherm ;)

Featureset
De monitor is uitgerust met een niet verstelbare voet, deze is niet draai- maar wel kantelbaar, tevens biedt dit model van Acer geen ondersteuning voor DVI (alleen VGA). Het 16:10 1440x900 scherm is uitermate geschikt om 2 pagina's tegelijk weer te geven, en natuurlijk om van breedbeeld films te genieten.

Kleurweergave
De automatische kleuren set oogt vanzelf natuurlijk maar kan desgewenst warmer of kouder worden ingesteld. Er zijn 3 settings: warm (standaard), koud en custom (waarbij de RGB waarden naar hartelust kunnen worden aangepast).

Contrast en helderheid
Het contrast is niet fantastisch maar ruim voldoende (500:1), zwart is "for all practicle purposes" ook echt zwart. De helderheid is, zolang de monitor niet in de directe zon staat prima (300 cd/m²).

Ghosting
Tijdens het draaien van enkele RTS games (AoE III, AoM) is geen ghosting waar te nemen, ook in 3D (TMNT Demo) is geen ghosting zichtbaar maar misschien dat dit bij hoge fps spellen een rol gaat spelen (echter deze monitor richt zich ook niet op de hardcore gamer).

Pixeldefecten
Bij installatie van de monitor zijn geen pixeldefecten (zwakke of dode pixels waar te nemen). Natuurlijk, wat niet is kan nog komen maar Acer levert wel 3 jaar garantie. Hierbij geldt een tolerantie van in totaal 4 defecte pixels per 1M pixels óf wanneer het scherm in 9 gelijke rechthoeken wordt verdeeld maximaal 1 defecte pixel in het midden.

Bouwkwaliteit en afwerking
De plastic voet van de monitor is stevig genoeg en er is geen kans het scherm om te gooien wanneer wordt geprobeerd het scherm te kantelen (wat zoals met de meeste lcd schermen enige oefening vereist). De montage van de voet vereist dat de monitor er met wat kracht wordt opgezet maar dit kan maar op één manier dus daar kan weinig misgaan.

Vormgeving
De monitor oogt strak, fraai en redelijk compact. De 4 menu knoppen geven toegang tot een intuïtieve interface waar zaken als Scherpstelling, Klok, Positie, Kleur Temperatuur, Taal, OSD en DDC/CI kunnen worden ingesteld. Tevens is er met één druk op de knop (als je 10 seconden wilt wachten, anders 2 ;) ) de "Auto Config" modus in te schakelen die binnen 3 seconden het beeld optimaliseert. Een klein min puntje is de fragiel ogende AAN/UIT knop, welke overigens wel wordt versierd door een fraai ogende lichtje.

Het grootse pluspunt van deze monitor. Voor een 19" breedbeeld lcd scherm is ~160 euro zeker niet te veel. Overigens ook een plus is de bescheiden 36W aan stroom die het scherm vraagt. Vergeleken met andere 19" schermen (Philips en Samsung) is dit aan de lage kant, gemiddeld ligt het verbruik van deze schermen tussen de 38 en 55 Watt.

Kortom een prima monitor voor de huis-tuin-en-keuken gebruiker met een beperkt budget die zich af en toe vermaakt me een spelletje. De C1000 uitspraak geen fratsen, dát scheelt lijkt van toepassing :)

Tot slot nog het vermelden waard: de Acer AL1916WAs was als "Onze keus" gewaardeerd in de Computer!Totaal (nummer 11, jaargang 2006). Daarbij is de voorganger regelmatig voorbijgekomen in de tweakers.net best buy guide.

Heb jij ook een Acer AL1916WAs?

Mijn eerste product survey, als iemand constructief commentaar heeft wil ik dat graag verwerken.

Edit: Thanks Reinman, ik had even niet gezien dat dat ook kon. Nu mis ik alleen nog de [url] tag :)
Ziet er goed uit. Misschien je kopjes ff vet maken.
Bedankt voor de review :D ik ga hem aansluiten op de Xbox 360 die ik binnenkort ga kopen :D
hopelijk ziet Halo 3 er goed uit daarop. :P
hoe wil je dat dan doen. Xbox 360 heeft toch geen VGA. of mis ik nu wat? :P
Ten eerste: Xbox 360 heeft gewoon een VGA-stekker (en ondersteuning voor 16:10 beeldschermen) en ten tweede: je reageerd op een 2 jaar oude comment ;)
WOEPS. :o

ik heb een xbox 360 en die heeft geen VGA stekker. :P :X