Asus Transformer Pad 16GB + Keyboard Dock Zwart Review

riyakuya 2 augustus 2011, laatste update op 2 augustus 2011, 2.899 views

Asus Transformer Pad 16GB + Keyboard Dock Zwart

Pluspunten

• Werkt soepel (na update)
  • Goede beeld en geluidskwaliteit
  • Veel apps en mogelijkheden
  • Lange accu duur
  • Transformer uitbreiding is erg handig

Minpunten

• Touchpad op transformer zit vaak in de weg
  • Werkte niet helemaal soepel vr de update

INTRO:
Al een lange tijd heb ik een zoektocht gedaan naar een goede notebook maar op de een of andere manier kon ik geen reden genoeg vinden om er een te kopen bovenop mijn huidige pc.
Toch wilde ik, gadget freak wat ik ben, een laptop en bleef ik Tweakers afspeuren naar een mooie aanbieding.
Op een dag zaten we bij onze Apple liefhebbende buren die hadden besloten een Ipad te kopen.
Ik had er vooraf wel van gehoord maar had nooit echt het idee dat zo'n apparaat handig kon zijn.
Je had immers je pc en mobiele telefoon al waardoor een extra medium in de vorm van een tablet overkill en nutteloos zou zijn toch?
Niets bleek minder waar en voor het eerst sinds lange tijd was ik weer eens onder de indruk van een Apple product.
Het probleem bleef echter dat ik liever een laptop wilde gezien de functionaliteit er van en totaal geen Apple voorstander ben.
Toen kwam ik er achter dat er ook Android tablets in de schappen liggen en zonder veel zoekwerk kwam ik al snel bij de Asus EEE pad Transformer uit.

Featureset:
Wanneer je de doos van de Transformer open maakt lijkt het allemaal ietwat karig. Het eerste wat je tegenmoet komt is de EEE pad zelf, daar onder verstopt zit de Transformer met onder haar de Adapter, usb kabel en een handleiding.
Een niet al te uitgebreid pakket dus wat in eerste instantie een beetje een goedkoop gevoel geeft.
Echter niets is minder waar gezien er bij een tablet normaal gesproken sowieso geen dock (Transformer) zit en veel meer dan een usb kabel en accu niet nodig is.
Een verder onmisbare handvol extra's zit nog verwerkt in de Transformer. Ik spreek hier over 2 volwaardige usb 2.0 aansluitingen, een SD slot, volledig qwerty toetsenbord met touchpaden een ingebouwde accu die voor een extra 8 uur levensduur zorgt.
Softwarematig is er natuurlijk de uitgebreide Android Market met daar in een aantal tablet apps en vooral veel Android 2.xx apps geschikt voor mobiele telefoons.
Deze apps werken vaak prima op de EEE pad met als enige nadeel dat het allemaal wat uitgerekt word en niet meer zo scherp uitziet.
De verdere standaard software werkt allemaal prima hoewel het OS vooral voor beginnende gebruikers nog wel eens ingewikkeld kan zijn. Ik doel hierbij dan bijvoorbeeld op het vinden van het configuratiescherm zonder de Tranformer knop te gebruiken.
Persoonlijk heb ik hier een aardige tijd over gedaan met mijn Android 2.xx ervaring en niet alles is even logisch ingedeeld. Er zijn echter genoeg handleidingen op internet te vinden die voldoende behulpzaam zijn bij het aanleren van het systeem.

Prestaties:
Om eerlijk te zijn vielen de prestaties van de EEE pad een beetje tegen in het begin. Het touchscreen werkte niet altijd even soepel en sommige apps waaronder Youtube crashte regelmatig.
Ik kon er op dat moment weinig waarde aan hechten gezien ik als enige referrentie de Ipad van de buren had die ik 2x kort gebruikt had.
Tot mijn verbazing kreeg ik echter na een half uurtje spelen met de pad al een melding van een systeemupdate. Zonder enige twijfel drukte ik op installeren en na een enigzins kort installatie scherm begon mijn EEE pad weer met zijn opstart procedure.
De opstart procedure zelf verloopt redelijk traag vergeleken met een pc en je kunt rekenen op een gemiddeld tijd van toch wel een minuut. Dit kon de pret niet drukken gezien vlak na het opstarten al meteen duidelijk was dat er een behoorlijke snelheidsboost was ontstaan.
Apps als Youtube werkte nog steeds niet echt vloeiend en crashte heel af en toe nog wel eens wanneer ik zelf ongeduldig werd maar in het algemeen was het android systeem een aardig stuk stabieler geworden.
Om dit niet tot een lang verhaal te trekken is er sinds vandaag (02-08-2011) weer een systeemupdate uitgekomen die de EEE pad naar Android 3.2 brengt.
Dit is de update die naar mijn mening echt alle kinderziektes uit de software heeft gehaald en het geheel tot een stabiel systeem heeft gemaakt.
De enige app die nog wat problemen heeft wat betreft snelheid is Youtube hoewel dit zeer waarschijnlijk aan de app zelf zal liggen gezien de overige goede prestaties van het systeem.
Verder werkt de standaard browser prima en snel genoeg en is de Wifi verbinding altijd stabiel.
Ook het OS zelf is nog nooit gecrasht en heeft alleen een reboot nodig na een systeemupdate.

Beeldkwaliteit:
De 10.1" EEE pad heeft een erg scherp en kleurvol beeld. Het contrast is goed en er zijn nergens overduidelijke kleurverschillend met andere monitoren hier in huis te merken.
Ook wanneer de zon op het scherm schijnt is er nog een enigzins goed beeld te krijgen dankzij de reflectie laag die over het scherm zit. De resolutie van 1280 x 800 is verder een prima resolutie voor een tablet zover ik heb kunnen vinden en het zorgt er voor dat apps, widgets maar ook webpagina's en text bestanden goed worden weergegeven. Het scherm beschikt verder over een sensor die automatisch de backlight aanpast op het buitenlicht wanneer dit gewenst is. Het touch gedeelte werkt verder perfect waarbij er wel aangegeven moet worden dat er voor de 3.1/3.2 update van Android wat lag issues waren. Deze zijn na de update echter opgelost en het touchscreen werkt gewoon vloeiend.

Bouwkwaliteit:
De EEEpad zelf is stevig gebouwd met een massief plastic omhulsel. Hier en daar zit wat alluminium verwerkt voor extra stevigheid maar in het algemeen voelt het goed aan. Ook het scherm gedeelte zit goed verwerkt in de pad en er is nergens een opening te vinden. De knopjes aan de zijkant voor het regelen van het volume en het locken van je pad voelen een beetje goedkoop aan soms maar deze zitten wel goed vast en werken normaal.
Het Transformer gedeelte is een ander verhaal. Hier moet je geen super deluxe toetsenbord verwachten.
Het ziet er allemaal iets te plastic uit maar is ronduit goed afgewerkt en robuust.
De aan de zijkanten geplaatste usb poortjes zijn afgesloten met een onhandig klepje dat weer veel te snel dichtklapt wanneer je het wilt openen wat soms nog wel eens voor een irritatie kan zorgen.
Het werkt uiteindelijk prima maar had op sommige plekken wat meer aandacht mogen krijgen.
Het laatst wat ik hier wil bespreken is de connector die de EEE pad met de Transformer verbind.
Deze werkt erg soepel en kan met een simpele schuifknop zorgen dat de EEE pad stevig als een monitor aan de Transformer vast zit.

Ergonomie:
Op dit gebied zullen de meningen verschillen vrees ik. Voor mijn doen is de pad zelf prima en is de software er voor goed uitgewerkt.
Het OS en ook bijna alle apps zijn goed toegankelijk via de touchscreen en het gebeurd maar sporadisch dat ik ergens druk en iets ongewenst in beeld krijg.
De Transformer is voor mijn handen echter iets te klein waardoor ik tijdens het typen vaker tegen de touchpad aankom wat zorgt voor het ongewenst verspringen van tekst of het openen van apps.
Ik heb nog niet gekeken of het mogelijk is om te touchpad uit te zetten maar wanneer dit wel mogelijk zal zijn zal het toetsenbod in het algemeen prima functioneren.
Als voorbeeld is deze hele review overigens getypt op de EEE pad met de Transformer.

Warmte en geluidsproductie:
Hier kan ik heel erg kort over zijn. De EEE pad en het Transformer gedeelte produceren helemaal geen geluid. Ook is er zover ik kan voelen nergens een opvallende warmteplek te vinden. Persoonlijk vind ik dit beiden erg positieve punten.

Mobilieit en Accu duur:
De EEE pad is een beetje aan de zware kant voor een tablet wat er gecombineerd met de Transformer voor zorgt dat je een compact maar gewichtig pakketje krijgt.
Het is echter niet storend zwaar en kwa draagcomfort zal het nog altijd beter zijn dan een standaard notebook.
De accu duur is verder uitstekend te noemen. Asus geeft op hun website aan dat de EEE pad zelf ongeveer 8 uur kan presteren en dat dit met de Transformer er bij nog eens verdubbeld word.
Het ligt er natuurlijk aan wat je er allemaal mee doet maar in het algemeen kan ik zeggen dat het zeker in de buurt komt. Ook dit vind ik persoonlijk een erg positief punt vergeleken met een notebook.
Het opladen van de accu verloopt op een redelijk normaal tempo en na een gemiddelde tijd van circa 4 5 uur zal de EEE pad volledig opgeladen zijn.

Prijs & Conclusie:
Met een prijskaartje van gemiddeld 399 euro zit de EEE pad onder het gemiddelde van zijn concurrentie. Het levert volgens review sites vergelijkbare prestaties en voor ongeveer 100 euro meer heb je er ook nog een dock bij die zorgt voor een dubbele accu duur en de mogelijkheid voor 2 externe usb 2.0 apparaten.
Combineer dit met een stabiel OS als Android 3.2 en een heleboel apps uit de Android Market en je hebt een geweldige tablet die nog voor een lange tijd voor veel plezier zal zorgen.

Heb jij ook een Asus Transformer Pad 16GB + Keyboard Dock Zwart?

Heb zelf al 2 reparaties achter de rug en nogsteeds is de rechter speaker duidelijk luider dan de linker speaker (bij filmpjes met spraak lijkt het zelfs alleen maar van rechts te komen). Ik vroeg me af, Riyakuya, zijn de speakers in jouw tablet wel in balans als je deze test gebruikt:
Left + Right Stereo Test (youtube) ?

Ik weet dat ik de srs config kan gaan hacken enzo, maar dat is niet de oplossing.

[Reactie gewijzigd door Tutti-frutti op 2 augustus 2011 20:45]

Heb hier met de mijne geen last van, maar heb op XDA gelezen dat er inderdaad simpele software fixes voor zijn om te flashen vanaf de recovery. Schijnt ook alleen met bepaalde custom-ROMs te gebeuren naar het schijnt.
Klopt. Ik heb verschillende configs geprobeerd, maar het bied gewoon niet de oplossing. De linker kant lijkt gewoon een range van frequenties te onderdrukken, rechts klinkt veel voller. Maar het is goed om te lezen dat jullie hier geen last van hebben. Baal er wel van dat het nu al een 3e RMA gaat worden, waar ik eigenlijk 0 vertrouwen in heb.
Nog een positieve review na de niet zo positieve review van tweakers zelf. Maarja, nu Android 3.3 draait, gaat alles natuurlijk een stuk beter.

Wat mij hekelt is het scharnierpunt, of nog beter, het gebrek eraan... Als ik mijn laptop op tafel heb staan, heb ik het scherm veel rechter op staan dan als ik em op de bank gebruik...

Je krijgt van mij 3 punten, idd wat foto's kunnen geen kwaad (ik spreek mezelf tegen, google weet alles), en de kopjes aanpassen is ook fijner lezen.
De Asus dock heeft een scharnierpunt: van helemaal dicht to een heel eind open.

De plaatjes op de Asus website zijn duidelijk:

Leuk geschreven, echter mogen de ''kopjes'' dikgedrukt en een paar ondersteunende plaatjes zouden ook niet mis zijn! :)
De update naar Android 3.2 is toch (this moment) alleen uit voor US-versies van de TF101? Volledige versie staat nog niet op de asus site en op xda hebben ze het alleen nog over een incremental OTA update voor de US versies.
Ik heb de 3.2 update gewoon OTA ontvangen. Kw de pad zelfs ineens mee.
Bedankt voor de feedback allemaal :)
Het was voor mij de eerste review die ik geschreven heb dus allemaal nog redelijk nieuw!

@Tutti-Frutti : het geluid werkt gewoon normaal hier aan beide kanten..