Microsoft Wireless Laser Mouse 8000 Review

VR46 7 april 2008, 2.141 views

Microsoft Wireless Laser Mouse 8000

Pluspunten

• Fijn scrollwiel
  • Handig laadstation
  • "Estetisch verantwoord"
  • Makkelijke installatie

Minpunten

• Bluetooth is minder handig dan normale IR verbinding
  • Rechter sneltoets kan in de weg zitten
  • Toch net iets lomper dan de MX Revolution
  • [update] Reageert véél slechter na enkele maanden intensief gebruik

Algemeen
Na een tijd trouwe Logitech-gebruiker te zijn geweest is dit mijn eerste overstap voor thuis op een Microsoft-muis geweest. Op werk zijn alle computers voorzien van MS muizen; simpele modellen maar werken wel fijn.
Hiervóór heb ik een MX 1000 en een MX Revolution muis gehad. De MX 1000 is helaas gestorven na enkele jaren gebruik, waarna ik deze geswitched heb voor een Logitech MX Revolution, wat "een revolutie in gebruikservaring" zou moeten zijn. Om maar met de deur in huis te vallen, het beviel niet en bezorgde veel problemen waaronder hevige haperingen en ook ergonomisch was te muis niet perfect zoals zijn naam belooft. Wel erg mooi.

Bij het aanschaffen van een muis is voor mij altijd een bepalend punt geweest, dat de muis voorzien moet zijn van een oplaadstation. Hierdoor vervalt al een hoop keuze - momenteel zijn de meest gerenommeerde muizen dan de MX Revolution en de Wireless Laser Mouse 8000.
Naar aanleiding van de bovenstaande redenen heeft mijn MX Revolution sinds kort plaats gemaakt voor de laatstgenoemde.

Eerste indruk
Een redelijk mooie muis met als opmerkelijke verbindingsmethode, Bluetooth. Microsoft heeft al vaker bluetooth gebruikt voor verbindingen tussen bedieningsapparatuur en ontvanger, maar nooit is echter het succes daarvan gebleken.
De muis is voor een groot deel uit plastic vervaardigd en een plaatje brushed aluminium. Dat grijze plastic zorgt ondanks het aluminium tóch nog voor een wat blikkerige uitstraling, in tegenstelling tot de MX Revolution, die met het glanzende zwart een lust voor het oog is.

Het oplaadstation oogt ook een beetje lomp. Het is in principe een plastic schijf, verbonden aan het stopcontact, waar de muis horizontaal (dus in normale gebruiksstand) op geplaatst wordt.

Ergonomie
Na gebruik van muizen die naar de handpalm gevormd zijn, is het werken met de WLM8000 weer even wennen (went snel).
Na verloop van tijd wen je aan de vormgeving en ligt de muis lekker in de hand.
De muis is symmetrisch en zou in principe ook linkshandig gebruikt kunnen worden (of dit officieel ondersteund is, weet ik niet). Geen gekke polsliggingen dus.

Software
Petje af voor de software. Deze is behoorlijk nauwkeurig in te stellen en bied ook leuke functies als vensterschakeling (met een druk op de knop een overzicht van alle openstaande vensters).
Toetsfunctieconfiguratie mist niet.

Bluetooth
Dit is waarschijnlijk het grootste minpunt van de muis. Opzich werkt het prima en zal je er geen last van hebben als je met Windows werkt.
Echter kan de muis bij grote systeembelasting vertraging oplopen en reageert hij langzaam op jouw bewegingen. Dit gebeurt dus niet vaak, alleen als het systeem echt heel erg belast is; meestal slechts enkele seconden.
Daarnaast valt te verwachten dat de muis niet zal werken als je in een dos-applicatie met muisondersteuning werkt, zonder in Windows te werken. Dit zal ik nog eens testen, samen met de Linux-ondersteuning.

Batterij, opladen
Batterij gaat behoorlijk lang mee, en valt eenvoudig op te laden d.m.v. het meegeleverde oplaadstation. Gewoon de muis op het station leggen.

Een fijne muis, relatief betaalbaar / goedkoop voor zijn categorie. Wordt compleet geleverd, werkt erg prettig. Bluetooth verbinding is wat minder positief, ik had daar liever een normale IR-verbinding gezien.

Update april 2008
De muis begint steeds slechter te werken, en al maanden heb ik last van een soort ghosting, ale dat zo kan noemen. Er is een hoop vertraging op de reactietijd van de muis. Zeer zeker een reden om de muis [u]niet[/b] aan te schaffen! Volgende muis wordt gewoon weer een Ir muis van logitech.

Heb jij ook een Microsoft Wireless Laser Mouse 8000?

Geloof best dat het een prima muis is, maar "toch iets lomper dan de MX Revolution" is een understatement; die MS muis is echt afzichtelijk.
Dat gezegd hebbende, zag bij Paradigit de MS Desktop 6000 (v2), uiteraard met muis. De grap is dat MS blijkbaar een geld terug actie heeft van 50%, dan wordt zo'n setje wel vrij onweerstaanbaar, ondanks die afzichtelijke muizen.
Tja, als de MX Revo slecht functioneerd, blijft er helaas weinig keuze over :'( Ik had graag gezien dat er wat meer aanbod was tussen de losse muizen met oplaadstations.. Hij is inderdaad zeker niet zo mooi als de MX Revo, maar ik vind hem niet zo afzichtelijk als de rest van de MS-muizen.. 't Groene lampje maakt veel goed :+
Kijk eens in de richting van G7? is toch een losse muis? MX1000 word ook nog wel verkocht dacht ik zo
G7 heeft geen oplaadstation, en is voor mij dus geen optie. Ik heb nogal een hekel aan draadloze muizen, tenzij ze met oplaadstation komen. Als dat dus wel het geval is, wil ik niets liever :)
MX1000 is inmiddels incourant en heeft plaatsgemaakt voor de Revo. De revo mag dan wel wat uitgebreider zijn. Ik heb ze beiden gehad, en mijn MX1000 begon na 2 jaar intensief gebruik kuren te tonen bij het opladen (maakte nauwelijks contact meer, terwijl de contactvoetjes schoon waren en ook niet beschadigd..)
@Illidan:

Geldt die 50% korting niet alleen bij gelijktijdige aanschaf van een computer en een Microsoft desktop?

@cbernardini:

De G7 heeft toch 2 accu's en een ontvanger die als laadstation fuctioneert? Zelfs nog beter dan een geintegreerde accu met oplader imho.
Heb deze muis al een aantal maanden (minimaal een half jaar) en 't werkt prima. Had de eerste paar dagen last van z'n zwaarte, nu is 't prima. Met Vista zonder SP wilde de bluetooth dongel nog wel eens de communicatie missen na de slaapstand, in SP1 behoort dit tot 't verleden. 't Ding werkt verder perfect, heb geen last van een lag.
De logitech muizen die ik heb (gehad) vraten (en vreten) batterijen (Elke 14 dagen vervangen). Nooit meer een "baggere" logitech voor mij! MS muizen gaan echt 6 maanden mee en liggen dan nog ook eens beter in de hand.

Bovendien zien alle Logitech muizen er erg goedkoop uit. Dat komt vooral door de "plastic look" en de zijtoetsen zijn niet goed, je kan ze per ongeluk indrukken waardoor je bijvoorbeeld als je aan het surfen bent een pagina terug kan gaan. Dit is een keer niet erg, maar het gebeurt verbaasinwekkend vaak.

[Reactie gewijzigd door masterpoi op 7 april 2008 15:48]