Specificaties Rad. HD5450 (650MHz), 512MB DDR3 - Bekijk alle specificaties

MSI R5450-MD512HD3H Review

de echte flush 14 augustus 2012, laatste update op 14 augustus 2012, 1.414 views

MSI R5450-MD512HD3H

Pluspunten

• zuinig
  • prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• geen? (de prestaties zijn natuurlijk minder dan een 5970, maar ik verwachtte niet meer voor deze prijs)

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik was op zoek naar een zuinig/goedkoop kaartje voor een kennis dat gewoon moest dienen voor internet/office gebruik en natuurlijk om (hd) film te kijken. Ik twijfelde tussen een HD6450 en een HD5450. Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de HD5450 omdat deze minder zou verbruiken en goedkoper was. Ik heb er ¤31,50 voor betaald. Leuke prijs!

De HD5450
Op de foto hierboven is het referentie model van AMD te zien.
De "Compute Power" van 104 GigaFlops vind ik al indrukwekkend. (mijn eigen HD2400XT zou 56GigaFlops doen).
Maar als we dan teruggaan naar deze tijd, Dan is 104GigaFlops al niet meer zo indrukwekkend. Een 790GX chipset heeft al 48GigaFlops opgegeven.
En een HD5670 (ook nog een bescheiden kaartje) zou z'n 620GFlops doen.

iets meer details over de 5450:

De architectuur voor de geïnteresseerden:

Als je de architectuur wilt vergelijken met een 5670:
Veel valt er eigenlijk niet over te zeggen, de 5450 heeft gewoon veel minder aan boord. Dus dat zullen we ook in de prestaties terug zien.

Op de site van AMD wordt trouwens een 400W voeding aangeraden, maar ik heb slechts een 300W voeding. Maar ik ga er vanuit dat dit zuinig kaartje (max. 19,1W) geen problemen gaat opleveren met een 300W voeding.
(de HP desktop die ik hier heb heeft de HD2400XT ook op 300W voeding zitten, en de HD2400XT heeft een verbruik van iets rond de 30W dacht ik)

De doos:

En wat zit er in die doos?:

Onder het karton vinden we ook nog:
- CDrom afterburner/software
- 2 low profile brackets
- Quick user guide uitgevoerd in verschillende talen waaronder nederlands
- boekje met overzicht van de kaart,getting started, quick installation, en reclame voor msi live update.

Ik heb spijtig genoeg enkel een onboard graphics (GMA X3100) en een HD2400XT om de kaart mee te vergelijken.
De HD2400XT en de HD5450 onder elkaar:
de kaart is z'n 15cm lang, 2cm hoog en 7cm breed. (ongeveer)

Featureset
Hier krijgt hij van mij 5 sterren.
- 3 uitgangen: HDMI, DVI (dual link) en VGA (ondersteuning voor eyefinity).
- directX 11
- "Military class components: solid state chokes: (spoelen zonder fluittoon en een hogere toegelaten stroom), solid caps (condensatoren met een lagere interne weerstand (ESR) waardoor ze minder warm worden, efficiënter zijn en dus langer meegaan.)
- Native HDMI output (1080p HD playback en 7.1 kanaal audio transmissie)
- passief gekoeld
- low profile (bezet ook maar één slot)
- PCI-express 2.1 support

Prestaties
Om de prestaties te bekijken heb ik 3Dmark06 gebruikt, dit op: een HD2400XT, HD5450 en de onboard graphics. Ik heb geen games getest omdat de kaart hiervoor ook niet geschikt is. Of het moest blijven bij een spel als de sims.
Ik voor de HD2400XT, HD5450 de laatste drivers afgehaald. (11.8)

- 3Dmark06 score onboard graphics
detailscore: [url=https://secure.tweakers.net/ext/f/GzCnvjKfuzpgHJNM9BrHKmaJ/full.jpg?nohitcount=1[/url]

- 3Dmark06 score sapphire HD2400XT:
detailscore: https://secure.tweakers.n...QbJ/full.jpg?nohitcount=1

- 3Dmark06 score MSI HD5450

- In een grafiekje:
De prestaties nemen maar liefst 805% toe t.o.v. de oude onboard graphics. En een stijging van 45% t.o.v. de HD2400XT

Ik kan de 3Dmark11 scores ook nog meedelen voor de HD5450:
(eventuele detail score is hier te vinden: https://secure.tweakers.n...V1I/full.jpg?nohitcount=1

Zelf heb ik geen andere Direct X11 kaart om te vergelijken, maar dat valt wel op internet te vinden :)

De bovenstaande benchmarks zeggen eigenlijk niet veel, want (hopelijk) niemand koopt dit kaartje om zware games mee te spelen. In het algemeen gebruik voelt dit kaartje snel genoeg aan. maar om te kijken wat de kaart doet bij het kijken van een film, heb ik een 1080p film opgezet en gekeken wat het deed met de CPU.
(dit wel op mijn gewone scherm, met een resolutie van 1440x900)
CPU gebruik bij de igp:

CPU gebruik bij de HD2400XT:

CPU gebruik bij de HD5450:

Bij het afspelen van een film, doet de HD5450 het toch weer iets beter dan een 2400Xt, maar vooral t.o.v. de igp is er veel gewonnen. (met een recentere igp, zal het verschil kleiner zijn, of misschien zelf weg.)

Voor de volledigheid vermeld ik ook nog even de WEI (Windows Experience Index.) scores:
Deze score is soms niet zo juist, maar ze geven wel al een beeld.

beeldkwaliteit
Op de achterkant vinden we dit terug:
"De Avivo HD technologie produceert heldere kleuren, superscherpe beelden en biedt de de vloeiendste weergave." Shader model 5.0 biedt nieuwe visuele effecten met 'High Dynamic Range'
Bij de onboard graphics vind ik het beeld wat dof (onhelder) als ik hem aansluit op de tv, Het beeld bij de HD2400XT is dan beter maar een verschil met de 5450 zie ik niet direct. (aansluiting is gebeurd met een VGA kabel resolutie op een Philips 37")
Ik heb spijtig genoeg geen HDMI kabel anders zou ik de kaart even een film kunnen laten afspelen in volle kwaliteit.

modbaarheid
Hier heb ik voorlopig geen ervaring mee, dus kan er ook geen score opplakken. Ik heb de kaart ook niet overclockt.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit
Aangezien de kaart low profile is en maar één slot in beslag neemt, zal het in de meeste kasten nog wel een plaatsje vinden. Ik heb de kaart ook eens geplaatst in een PC met een PCI-e x16 (v1) slot, en werkte zonder problemen. Ik geef hier geen zeer goed maar goed, omwille van de gekende driver problemen amd <-> linux.
In m'n HP dc5800 kast had ik wel een probleem met de kaart: Ik kon mijn scherm niet aansluiten omdat de vga aansluiting een klein stukje onder wat metaal verscholen zat. (maar dat steek ik op hp ;) )
Maar een foto zegt meer:
(deze foto kreeg ik niet helemaal scherp :s)
Het blauwe plastiek van de VGA kabel zat dus klem aan het metaal. Gelukkig is dit niet de definitieve kast.
Ik heb het wel tijdelijk opgelost door het metalen kliksysteem eruit te halen:

warmte- en geluidsproductie van de videokaart
De kaart is passief gekoeld waardoor ze geen geluid maakt, maar ze wordt wel warmer dan de actieve gekoelde HD2400XT. De temperatuur van de 5450 kan ik aflezen in het catalyst control center. Dit is niet mogelijk bij de HD2400XT daarom gebruik ik hiervoor everest:

In idle wordt de HD2400XT z'n 42°C, terwijl de 5450 dan z'n 54°C wordt.

Deze screen is genomen na een half uurtje film kijken met de 5450. (een 1080p versie)
Dus bij 100% belasting, zal de temperatuur richting 70°C gaan vermoed ik.

De HD2400XT heeft na iets meer dan een halfuur een GPU temperatuur van 49°C (zelfde film)

En om even iets over het energieverbruik te zeggen, heb ik tijdens 3Dmark06 gekeken naar het verbruik. Om dit te meten heb ik gebruik gemaakt van een interelectra metertje. Ik heb geen idee hoe betrouwbaar dat ding is.
Verbuik: (van het hele systeem) met een
- Onboard IGP = 116VA
- 5450 = 130VA
- HD2400XT = 139VA

Ik heb de kaart hier 4 sterren gegeven, ze maakt wel geen geluid. Maar onder load wordt ie toch merkelijk warmer, (in idle valt het nogal mee). Al mogen we dan wel niet vergeten dat zijn prestaties toch z'n 45% beter dan een 2400XT.

prijs
Voor minder dan ¤35 vind ik dit een top kaart. Het is een enorme verbetering t.o.v. de onboard graphics (beeldkwaliteit en prestaties). En de PC kan nu ook beeldschermen met HDMI en DVI aansluiten. 5 Sterren dus :)

Een review van tweakers is hier te vinden:
De door mij geteste 5450 haalt een duidelijke lagere score in 3Dmark06, ik weet waarom dat is. Ik heb geen driver resten, want ik ben begonnen met een schone installatie.

Vragen en opmerkingen zijn altijd welkom :)

edit: afbeeldingen zijn vervangen door random afbeeldingen. Moet nog kijken of ik de oude vind en kan plaatsen op de storage van tweakers, gebeurt!

Heb jij ook een MSI R5450-MD512HD3H?

Prima review hoor, een 300 watt voeding hoort makkelijk te lukken...

[Reactie gewijzigd door Cassie789 op 1 september 2011 15:28]

Mooie review, echter ik zou toekomstige hardware niet meer op de antistatische zak leggen, zoals op 1 van je foto's.
Ik heb het al vaker gezegd en het is geen broodje aap verhaal, zo'n zak is als een kooi van Faraday en dus is de buitenklant geleidend. Dit zou kunnen leiden tot schade door statische elektriciteit:

Verder 4 sterren van mij :)