PocketBook Pro 902 Grijs Review

BennyU 18 juli 2012, laatste update op 18 juli 2012, 6.102 views

PocketBook Pro 902 Grijs

Pluspunten

• Linux gebaseerd OS, dit biedt perspectief voor het tweaken van het apparaat/firmware.
  • Doet zichzelf meteen updaten bij een internetverbinding.
  • 1000 E-books staan er in verschillende talen alvast voor je op, ook een handvol Nederlandse boeken.
  • Heeft brede ondersteuning voor verschillende formaten. Mocht je toch een E-book hebben dat in exotisch formaat uit is gebracht dan kun je dat altijd nog met Calibre omzetten natuurlijk.
  • Lange batterijduur wanneer offline gebruikt.
  • Uitgebreide ondersteuning voor verschillende Tekst-to-Speech engines via de fabrikant website vrij verkrijgbaar.
  • Voldoende Nederlandstalige Support website en bereikbare Nederlandstalige helpdesk
  • 2 jaar fabrieksgarantie

Minpunten

• Geen 3G daarvoor heb je de duurdere 903 nodig.
  • Geen IPv6 ondersteuning (Tweak IT!)
  • Browser is standaard erg “verbose” als het om webpagina’s renderen gaat.
  • Geen Touch-screen.
  • Geen enkele vorm van verlichting.
  • Geen netspanning adapter meegeleverd, USB-kabel doet het wel ofc.

Veelzijdigheid Score: 5
5 redenen om een E-bookreader aan te schaffen:
  • In StarTrek hebben ze die dingen al jaren, het wordt nu wel eens een keer tijd.
  • Lagere CO2-emissie bij veelvuldig gebruik.
  • Er hoeft geen bos meer gekapt te worden voor je studie.
  • Je loopt niet als een brugwup met 15 kilo boeken meer op je rug, de dingen zijn altijd even licht, ongeacht de zware kost die je er op zet.
  • Het “gewoon buiten op een bankje een boek lezen” kan weer zonder dat je voor opa versleten wordt. Met een E-bookreader ziet het er een stuk interessanter uit. ;-)
PocketBook Pro 902

Handleiding
Technische specificaties
Overwegingen voor aanschaf
In mijn geval waren een aantal factoren doorslaggevend om uiteindelijk tot deze E-reader te komen. Zeker heeft de factor geld een rol gespeeld, maar ik heb me daar bij mijn keuze niet volledig door laten leiden. Wie voor weinig een simpele E-reader wil, kan beter nu 10 E-books bij Bol.com kopen, dan krijg je er gratis één bij.
Mijn richtprijs was 275 euro, daar kon ik een Kindle DX voor kopen, maar ik heb toch voor deze gekozen vanwege de overige specificaties. Daarbij: niemand had deze nog op Tweakers.Net en niemand scheen hem ook te willen. Maar onbekend maakt onbemind. Dus ik besloot het er maar op te wagen en hem gewoon te kopen.
Technische aspecten en gebruiksgemak waren voor mij meer bepalend. Zo had ik als eis dat er op een fatsoenlijk formaat, ook bij zonlicht, makkelijk gelezen moet kunnen worden uit reguliere PDF-documenten. Ook de DRM beveiligde PDF’s moeten zonder problemen weergeven.
Fatsoenlijk formaat houdt voor mij in: Niet veel kleiner dan een A4tje. Het scherm van deze PocketBook voldoet daar aan. Met zijn 9,7 inch schermdiagonaal en relatief hoge resolutie voor dit budget zijn de letters goed te lezen en hoeft er niet gescrollt te worden op 1 pagina.
Een andere tweaker had me inmiddels gewezen op het verschil tussen E-ink en SiPiX. Deze pagina kun je hier nalezen: E-ink vs SiPix. Ik besloot voor E-ink te gaan.

Featureset
Naast het simpelweg weergeven van PDFjes onderweg, kan dit beestje ook MP3’s afspelen en zelfs bepaalde fotobestanden weergeven. Het is echter geen Tablet-PC, dus verwacht hier niet al te veel van. Zo zal je vriendin er vast een stuk minder aangenaam uit zien in 16 tinten grijs ;-)
De bibliotheek van het apparaat lijkt in eerste instantie een simpele bestandsbrowser. Voor lokale bestanden is het ook niet meer dan dat eigenlijk. Maar bovenin de bibliotheek tref je ook nog 2 andere opties aan. De eerste is BookLand.Net, van de advertentie die ook op het openingsscherm prijkt. Bookland is een website welke je de beschikking geeft over vele andere E-boeken, mocht je er zelf nog niet genoeg hebben. De boeken aldaar zijn echter niet gratis en het aanbod in Nederlands is ook vrij magertjes. `Magertjes’ is een eufemisme, verderop zal ik dit toelichten.
De tweede optie, naast bladeren op het geheugen, begint al meer te lijken op een bibliotheek. De optie heet dan ook (weer) Bibliotheek. Hierin kun je de boeken welke aanwezig zijn op de E-bookreader doorbladeren, inclusief covers van speciaal voor de reader ontworpen E-books. Bij mijn reguliere PDF-bestandjes is hij niet zo handig, als bijvoorbeeld Calibre, om de eerste pagina als kaft te renderen. Je kunt in deze bibliotheek selecteren op Map, Auteur, Genre, Favorieten, Bestandsindeling of gewoon Alles tegelijk. De zoekfunctie ontbreekt hier echter, wat ik wel jammer vind, zeker aangezien deze in het hoofdmenu op de PocketBook wel prominent aanwezig is.
De indeling van het hoofdscherm is dusdanig dat je de laatste boeken waarin je bezig was meteen kan terug vinden. Wanneer je hier een boek uit opent, zal hij verder gaan op de bladzijde waar je gebleven was in dat boek.

WiFi en Browser
Ook is er een browser aanwezig op de PocketBook, dit maakt hem bij uitstek geschikt voor studeren onderweg. Geen overlast meer voor andere treinpassagiers als je met 2 boeken en je laptop probeert nog even te leren voor dat tentamen. Dit apparaat kan het allemaal binnen de ruimte die er per persoon beschikbaar is in de trein.
Via WiFi kun je verbinden met het internet. Persoonlijk moest ik even wat doordrammen voordat mijn TP-Link-N-router en mijn E-bookreader het konden vinden met elkaar. Gelukkig kun je de foutmeldingen laten weergeven. Dit is in het immer begrijpelijke Linux-lingo. Het stelde mij in ieder geval in staat om vast te stellen dat de DHCP-lease van mijn router uit, niet echt ontvangen werd. Waarop ik een statisch IP-adres heb ingesteld voor de WiFi-verbinding. Daarna werkte het wel. Echter, ik kan niet met zekerheid zeggen dat dit aan de PocketBook lag. Ik vermoed zelfs van niet. Ook de “Quick Secure Setup”-feature van mijn router werkt niet voor deze E-bookreader.

Taalpakketten
De meertaligheid van het apparaat is ook erg fijn. Volgens mij zo’n beetje elke gangbare taal die je nog wel eens tegenkomt, wordt ondersteund door de interface – enkele typo’s daargelaten. Er zit ook een Text-To-Speech processor in het apparaat gebouwd, deze heeft alleen de beperking van 4 stemmen. In mijn geval heb ik het Nederlandse vrouwtje geïnstalleerd en van de Engelstalige stem de man. Frans en Italiaans moest ik daarvoor opofferen echter.

Overige Configuratie mogelijkheden
Hoewel niet alles op de plek staat waar ik het zou hebben gezet, moet ik wel zeggen dat de configuratie opties van de 902 Pro zeer talrijk zijn. Iets wat meteen in het oog springt is bijvoorbeeld de mogelijkheid om gebruikersprofielen in te stellen. Handig, één E-reader voor jou en je partner of collega met ieder eigen voorkeuren door simpelweg het profiel te wijzigen. Dit zou ik niet verwachten van een product in deze prijsklasse. http://skyfax.net/images/reviews/tweakers.net/pocketbook.902Pro/Settings_s.png
Ook de mogelijkheid om gepersonaliseerde Opstart- en Uitgeschakeld-scherm weergaven te maken is niet iets dat uitgebreid gedocumenteerd staat maar wel in een handomdraai ingesteld kan worden. Je kunt simpelweg de bitmap-afbeeldingen die er standaard in staan, en welke je zo vanuit verkenner kan benaderen, als template gebruiken voor je eigen creaties.
Mocht je niet genoeg hebben aan de instellingsmogelijkheden die er standaard geboden worden op het apparaat, dan kun je altijd nog proberen het apparaat te root-en/tweaken. Bij andere producten van PocketBook is dit al gelukt, dus er is hoop. De PocketBook IQ schijnt zelfs Android te kunnen draaien.

Het update proces
Eerste update was bij de actieve internetverbinding meteen beschikbaar. In mijn geval meteen 199MB, dus ik verwachtte dat het wel even zou duren. Echter, het updaten kostte hooguit 7 minuten, van downloaden tot en met reboot na installatie. Tijdens het update proces zie je bekende tekstmededelingen (“zImage updated…”) die je dat lekkere Linux gevoel geven. Wat een pluspunt is, is dus dat je niet persé het meegeleverde USB-kabeltje hoeft aan te sluiten voor de stroomvoorziening tijdens het updaten. Overigens hoef je niet bang te zijn dat je hem onderweg “brickt” als je hem via een slome WiFi-link aan het updaten bent. Hij maakt je er zelf al op attent dat je tenminste 80% volle accu nodig hebt, ofwel 4 streepjes, om te kunnen updaten.

Het registratie proces
Het was even zoeken, want wanneer je in de PocketBook op “Registreer” klikt, vraagt het ding om een registratiecode. Deze registratiecode krijg je echter pas nadat je je hebt aangemeld op de website Bookland.net – Direct op de voorpagina staat daar een link naar de registratieprocedure. Wanneer je die hebt doorlopen krijg je de registratiecode voor je E-reader in beeld. Deze kun je dan weer invullen op je E-reader.
Niet echt logisch gedaan in mijn optiek. Er staan 2 websites op de zijkant van de doos, en ik ging er eerst van uit dat de website van PocketBook zelf de registratielink zou weergeven.

Bookland.Net
Maar, als je dan eenmaal geregistreerd bent, dan krijg je ook een beetje credits op de site waarmee je gratis boeken kan downloaden voor op je nieuwe speeltje. Je zou je echter vragen kunnen stellen bij het feit of je ¤2,99 per boek wil betalen voor boeken waar geen auteursrecht meer op rust. Ja, je leest het goed, de Nederlandse boeken bij Bookland.Net zijn anno domino 1936 of eerder uitgebracht. Nou, zoek 5 leuke uit, die heb je toch gratis. Voor overige boeken uit de VS, welke je natuurlijk ook met je store-credit kan kopen, gelden zeer vreemde DRM-achtige praktijken. Serieus, je wordt in IE9 gevraagd potentieel onveilige plugins van een “Test Company” te installeren. In Chrome lukt het wel Adobe Digital Editions als plugin te installeren. Overigens bij een ander boekje dat ik voor de test had gekozen begon Bookland.net weer over Microsoft’s variant hier op. De installatie daarvan resulteerde echter in Server 500-meldingen. Enkel en alleen om de illusie te wekken dat het boek niet meer gekopieerd kan worden. Raar, als ik iets eenmaal gelezen en begrepen heb, kan ik het toch reproduceren.

Als je op zoek bent naar de E-reader met de meeste “bang per buck”, ofwel de beste prijs-kwaliteit verhouding; zoek dan niet verder, dit is hem. Enige wat je nog tegen zou kunnen houden is wellicht dat hij geen Touchscreen heeft of dat het geen Tablet-PC is. Tuurlijk over een paar jaar zijn deze dingen nog maar een fractie van de prijs, en wellicht in nog meer geavanceerde technologie, maar wil je nu een early adopter zijn of niet?

Heb jij ook een PocketBook Pro 902 Grijs?

Hulde voor eerste rede van aanschaf _/-\o_
•In StarTrek hebben ze die dingen al jaren, het wordt nu wel eens een keer tijd.
_o_
fantastische review 4*

star trek _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ \
Ben tot nu toe heel blij met Pocketpro 902. Heb hem mede op basisa van deze revieuw gekocht.
Vandaag last van enorme trage overdracht van pc naar reader. heb van alles geprobeerd, maar weet niet meer wat te doen om het sneller te laten gebeuren (doorvoor ging het heel smel)
Wat ik heb gedaan om de boeken op de reader te zetten is het microSD-kaartje in een converter in een cardreader van mijn pc geduwd en toen direct het geheugenkaartje vol gezet.
Ik vermoed dat jij probeert het interne geheugen van het apparaat vol te zetten of via het apparaat zijn usb-interface de sd-kaart te beschrijven. Als je het apparaat interne geheugen aan het vullen bent, kan deze naarmate die meer gevuld raakt langzamer worden.
Oke, dan zal ik een micro sd-kaartje met cardreader gaan kopen en daar mijn boeken en ander materiaal op gaan zetten. Dank voor deze tip.
Heeft het ook zin om de Guttenbergcollectie eraf te halen (ik lees geen zweeds, portugees, deens of een van de andere talen) ?.
Ik heb die onbekende talen allemaal verwijderd en er geen last meer van gehad. Of het specifiek voor dit issue werkt, weet ik niet.
ik heb hem sinds woensdag, maar zou graag wat persoonlijke uitleg willen.
Hoe krijg ik o.a. de boeken eraf die ik niet wil behouden?
Woont iemand in de buurt van Almere die mij wat uitkleg zou kunnen geven over de pocketbook pro 902?
Ik hoor het graag
Wellicht zou je bovenaan deze review gewoon op de handleiding kunnen klikken?

Wanneer je namelijk het apparaat (Althans, onder Windows 7 en Vista) met meegeleverde USB-kabel aansluit, komt er op het e-reader scherm de keuze voor PC-koppeling of Opladen. Kies PC-Koppeling, je hebt nu 2 UFD-drives in de vorm van extra strations/volumes in Verkenner, benader deze volumes alsware gewoon UFD-storage. Knippen, plakken etc.

PS: Je kunt in vraag & aanbod van Tweakers.Net ook vragen om diensten, als je serieus bent iemand thuis te laten komen om je prive begeleiding te verzorgen. Maar het lijkt me wat overdreven voor een apparaat dat je in 3 uur in en uit kan kennen.

[Reactie gewijzigd door BennyU op 24 februari 2012 16:04]

Kan iemand mij vertellen hoe ik er boeken van af kan halen zionder dat ik hem ergens op moet aansluiten?
Als je de handleiding leest op pagina 19/20 staat daar dat je in het context menu in de bibliotheek een boek kunt deleten. Dit gaat wel boek voor boek, dus als je van de 1000 voor geïnstalleerde boeken er 995 wilt verwijderen zou ik toch even de reader aan de computer hangen :)
Niet. Of je moet in de ARM Linux van dat ding gaan prutsen, dat je met WIFI Samba-shares kan maken - maar dit is puur getheoretiseer in de ruimte. Ik neem aan dat je doelt op functionaliteit gelijkend op OTA bij smartphones en zoals Samsung's KIES via WIFI kan syncen? Dat zit hier standaard niet op. Maar hey, het is linux, en er zijn Pocketbook gebruikersgroepen en developers op internet te vinden, ga daar eens kijken zou ik zeggen. :)

Wat je natuurlijk ook kan doen, is een Webapplicatie schrijven die draait op je lokale netwerk, en daar een Submit-formuliertje op bouwen, zodat je vanaf de storage van je pocketbook, via ingebouwde browser (waar meedere/nieuwere firmware versies van bestaan overigens!) in de pocketbook, je boekjes kan submitten naar je LAN-webservertje. Weer puur theoretisch gel*l en ik weet ook niet of de browser dat soort formuliertjes ondersteunt - je zou het kunnen testen.
Maar ik heb het niet nodig. Hij moet toch opladen via datzelfde USB-kabeltje, dus niet zo'n punt om hem dan gewoon op de PC aan te sluiten lijkt me. En je zit ook niet dagelijks boeken te verwisselen neem ik aan? Ik heb er 12GB aan boeken op geknald (extra 16GB MicroSD-kaartje erin geplempt) en ik kan je zeggen dat het voorlopig niet nodig is om het er af te halen.

Mocht dat overigens nodig zijn, dan haal ik de MicroSD-kaart er uit - moest dat zonder kabel moeten gebeuren :? - en plug ik hem via microsd-adapter in de cardreader van mijn PC en kan ik ook alle boeken verwijderen/kopiëren/verplaatsen.

Maar OTA/NFC-achtige dingen, zitten in deze versie niet ingebouwd. Bluetooth WEL

edit:
En ja, tegen de tijd dat ik er zin in heb, upload ik alle plaatjes wel naar tweakers, zodat ze het weer doen. Heb de serverconfig van de huidige links, nogal drastisch gewijzigd voor iets dat wel geld oplevert :) Dus t.z.t zal ik het bijwerken, ik heb alle plaatjes nog - *ergens* :P.

edit:
Heb de plaatjes gevonden en de tijd zometeen, monument :)

Done :) Voor mijn meest bekeken review wil ik best extra moeite doen :P

[Reactie gewijzigd door BennyU op 18 juli 2012 20:23]

Prettig leesvoer :) Netjes gedaan.

Ik heb zelf de Pocketbook 360 al een paar jaar er vind het nog steeds een briljant apparaat. En het feit dat het een open apparaat is helpt zeker. Ik dan ook direct een nieuwere versie van fbreader erop gezet. Met behulp van een simpel tekst bestandje kun je aangeven welke readers hij per type bestand mag gebruiken en welke de default is. Heel simpel en werkt perfect. De nieuwe fbreader bied veel meer mogelijkheden, waarbij voor mij de belangrijkste: fontgrootte traploos instellen. Op een 5" scherm is dat erg prettig. Mijn ogen zijn nog aardig goed, dus ik het de letters vrij klein ingesteld zodat ik toch nog behoorlijk wat tekst op het scherm heb.
Het zou mij verbazen als dat met de 902 niet ook kan. (ik heb de tweak-link even bekeken, en fbreader 180 wordt genoemd)

Even off-topic: de deksel bij de 360 een geniale zet, waarvan ik niet snap dat ze dat niet op meer modellen hebben gedaan. Geen extra bescherming nodig en je vergeet 'm nooit want je klikt 'm gewoon op de achterkant. Ik heb al wel eens gekeken naar een andere reader, maar zou die deksel echt missen. Dus voorlopig blijft het bij deze.
Ik kan met elke dag minimaal een half uur lezen (lunch pauze) echt een paar maand op een acculading doen en heb de reader altijd bij me. Als ik ergens even moet wachten pak ik 'm er meteen bij en ga wat lezen. En op vakantie nooit zonder leesvoer :) En dat is waarom je zo'n apparaat koopt.
Uitgebreide review is in de maak. Wacht nog heel even met kopen zou ik zeggen. Belangrijk om toch vast te vermelden is dat het apparaat dus met een D-pad werkt en nog een paar knoppen en NIET met een Touchscreen, zoals momenteel nog bij de specs staat. Het sjabloon voor apparaat eigenschappen is nog niet toegespitst op dit soort multifunctionele e-readers.