Synology DiskStation DS411slim Review

Tuinhark 31 juli 2011, laatste update op 5 augustus 2011, 8.039 views

Synology DiskStation DS411slim

Pluspunten

• klein
  • stil
  • zuinig (aangeprezen)
  • ontvangt geregeld nuttige software-updates (DSM)
  • mooi ontwerp (subjectief)
  • veel, véél functies én uitbreidbaar

Minpunten

• lijkt wat warm te worden ondanks een fan aan boord
  • 2,5" HDD's zijn duurder
  • HDD's-bays hebben überhaupt geen beveiliging tegen verwijdering

Kwaliteit voeding Score: 3
Het is een mooi apparaatje, erg stil en compact. De schijven schuif je er met 4 bays eenvoudig in. Helaas zijn die niet "op slot" te zetten. Dwz, een passant kan eenvoudig de bays er uit trekken, hoewel je het apparaat zelf met een kensingtonslot kunt vastmaken.

Er zitten 2 USB-aansluitingen op. Zo kun je hem als printserver gebruiken (zoals ik) en er bv nog een USB-schijf op aansluiten. Ik heb nog niet getest in hoeverre het aansluiten van een USB-hub wordt ondersteund.

Verder werd het apparaat geleverd met de zga nieuwste versie van DSM 3.1 waardoor ik direct in de geweldige beheersinterface terecht kwam. Even snel een (semi-automatische) update uitvoeren en toen aan de slag.

Zoals de vorige keer, duurt het opbouwen van de RAID verschrikkelijk lang, maar dit is gelukkig slechts eenmalig. (De 411slim is de vervanger voor mijn oude 207+.)

Dan de beheerssoftware; de DSM-software fantastisch opgezet. Het is een beheerspakket voor in de webbrowser, maar ziet er waanzinnig gelikt uit en (ook niet onbelangrijk) het functioneert gewoon goed. Het heeft meerdere nuttige functies, die allemaal in de demo-omgeving te bekijken zijn. http://www.synology.com/us/products/demo/index.php

Servers: iTunes, web, ftp, media, nfs, cifs/smb/windows, wins, domein controller
Apps: photo station, file station, music station, mail station
Verder: firewall, uitgebreide autorisaties, synchronisaties

Ik ben van plan mijn oude DS bij m'n ouders te stallen en beide apparaten met elkaar te laten communiceren, om zo voor beide partijen off-site backups mogelijk te maken. Je geeft daarbij aan welke gegevens moeten worden meegenomen en dan werkt 't gewoon.

Verdere mogelijkheden zijn uitgebreide gebruikersautorisaties op te zetten, een FTP-server te draaien, SMB-shares, NFS, etc. Verder zijn nieuwe functies eenvoudig toe te voegen, die worden namelijk als applicatie aangeboden op de website van Synology. 't Zijn er niet ontzettend veel, maar het idee is erg goed.

De reden dat ik voor de 411slim heb gekozen is vanwege de aangeprezen stroombesparing tov de grotere broertjes. Hij draait daarom ook op laptop-HDD's die van zichzelf al minder stroom schijnen te gebruiken. Helaas zijn die HDD's wel weer duurder dan de 3,5" varianten.

Al-met-al wist ik al precies wat ik in huis zou halen; een goede upgrade voor mijn oude DS. Voor de 207+ komen geen software-updates meer uit en dit gegeven icm de wens om off-site backups te hebben, maakten dat ik dit apparaat blind heb gekocht. En tot volle tevredenheid.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS411slim?

Misschien moet je wat beter kijken naar je DS411Slim, want die van mij heeft toch echt twee USB aansluitingen en een fan. Er zit een USB aansluiting vlakbij de ethernet aansluiting en eentje aan de voorkant. En ja wat is warm worden. Mijn harde schijven worden tussen de 36-42 graden, waarbij de warmste het dichts bij de CPU zit.
I stand corrected; het is ook zo'n "set it and forget it"-kastje en ik zie nu net pas dat er inderdaad een 2e USB-aansluiting nog aan de achterzijde zit; die had ik gemist omdat ik alleen de ESATA-aansluiting (meen ik dat het is) had gezien.

En inderdaad aan de onderzijde zit de fan. De DS staat ook op vrij hoge rubberen pootjes (dat geluidsoverlast ivm trillingen tegengaat) en daardoor kan er aan de onderzijde luchtcirculatie plaatsvinden.

De review heb ik inmiddels aangepast.