Asus A8R-MVP Review

Rogresalor 22 februari 2008, 1.523 views

Asus A8R-MVP

Pluspunten

• Stabiel
  • BIOS overzichtelijk (!onder CPU blad naar beneden rollen voor mem opties!)
  • Snel
  • Goed uitbreidbaar, goede schaalbaarheid (weegt zwaar)

Minpunten

• Windows Vista incompatible met MPU401? Is opgelost door update in Vista.
  • Netwerkkaart houdt niet van een hybride slaap in Vista, is opgelost in BIOS
  • Niet compatible met 4xm64 chips (Corsair Valueselect), is opgelost in BIOS
  • Let op de southbridge bij het plaatsen van een videokaart
  • Lange cold boot post. Dat staat me niet aan en daarom gebruik ik altijd de slaapstand en daarvoor heb je driver nodig van de CD voor X64!!
  • Moederbord isnog steeds in gebruik, maar heeft een groot nadeel dat ik bij nadelen noem, maar dat hoeft niet de reden te zijn om het niet alsnog te kopen.
  • Het moederbord heeft 4 sloten geheugen en dat zijn dus 8 banken (veel DIMM's hebben aan beide kanten chipjes (8 stuks). 1T op 400 MHz is alleen mogelijk bij het gebruik van 2 banken, ofwel 2 single sided DIMM's
  • Deze overklok is leuk en het prestatieverschil is duidelijk voelbaar.

Layout Score: 4
De eerste indruk die het bord maakt is goed. De northbridge is goed gekoeld en er is nagedacht over de aansluitingen. Ook fijn is dat je S-ata als IDE kunt gebruiken (dat meld het BIOS). Geen drivers van diskette meer nodig onder XP voor S-ata??

De featureset is niet super. Ik mis opties om je geheugen te finetunen en dat doet me pijn. Ik kan de timings niet instellen. (is al opgelost door bij CPU blad in BIOS naar beneden te scrollen waar de scrollbalk ontbreekt)

Over de prestaties kan ik kort zijn. Die zijn zo als ze horen te zijn.

Verder voelt het moederbord me heel stabiel aan en aangezien een ongelukje met het geheugen is er verder niets mis mee dan een telkens terugkerende fout in de eventviewer van Vista.
Dit moederbord slikt geen 4xm64 stacked DIMM's dus daar moet je mee opletten. De nieuwe Corsair 512 MB single sided modules werken niet samen met double sided modules. Het is beter te investeren in 2x1 GB want dat verdient het bord.
Daarom heb ik een dikke rode streep gezet bij compatibiliteit want dat is me een tegenvaller. Mijn oude bord slikte het probleemloos.

De prijs is zeker goed want dit moederbord is een vervangend product van mijn oude defecte bord. Ik weet zijn prijs niet eens, maar dat staat aan het begin van de survey.

Zelf heb ik alleen Vista erop gezet omdat ik Vista gebruik. Vista herkent bijna alle hardware uit de doos en ik moest alleen een driver weten te vinden voor mijn geluidskaart. Deze vond ik bij Packard Bell (mocht je moeten zoeken, zoek daar). Deze drivers zijn goed! Windows Vista ziet namelijk allen de digitale uitgang en dat is lastig als je de jacks gebruikt.

De midipoort was incompatible en kan in het BIOS rustig uitgezet worden, maar als je hem nodig hebt wacht dan nog met Vista.

Inderdaad opletten met de southbridge en je videokaart.

Over de netwerkkaart heb ik nog geen klachten. Vista ziet hem en hij werkt gewoon. (@home Surfboard sb1800e modem slikt ie).

Als je hem koopt, laat je goed inlichten en gebruik alleen de netwerkdrivers van Windows Update omdat ik deze (ook op het vorige bord met dezelfde netwerkkaart) het best vind werken.

Hybride sleep vind het bord niet fijn. De netwerkkaart hangt zichzelf dan op. Hibernate alleen werkt wel.

Een half jaar later:

Het moederbord werkt nog steeds prima en het is dat de mail mij aan deze survey herrinnerde, maar ik was hem vergeten. Dat betekend dus dat ik er geen klachten mee heb. Ik weet niet hoe ik het gedaan heb, maar sinds ik alles in het BIOS op handmatig heb gezet (alleen aan te raden voor zeer ervaren gebruikers) is elk probleem met de stand-by ook opgelost. Dit moederbord heeft geen greintje moeite met stand-by en ontwaakt altijd netjes en snel.
feb-2008: 2048 MB in 2 reepjes op 2.80 volt en op 1T met AMD3800+ Venice nu gefixeerd op 1.400 volt. Pas CPU overvolting toe op hammercores! (als ze werken)

Windows Vista herkent de geluidchip niet en daarvoor heb ik een driver ~[zie boven]. Sindsdien werkt het geluid perfect hier.
Nu draai ik Windows X64 en dat bevalt me danig goed dat ik Vista even gedag heb gezecht. Windows X64 herkent alle hardware op het moederbord en je moet nog wel even de moederborddriver van het CD'tje erop zetten en die staat in de map drivers onder ULi. Gewoon Asussetup runnen en je kunt nu ook je harddisks extra goed laten presteren en dat merk je en dat gaat ook zonder problemen, ook onder X64 kan dat dus, het is geen Vista feature. Te vinden onder de policy van de harddisk in device manager.

Ik ben tevreden. Deze blijft tot medio volgend jaar als ik weer een nieuw systeem ga kopen, maar dan toch geen Asus meer, te veel geklungel in het begin en dat is niet leuk.

Heb jij ook een Asus A8R-MVP?

Edit van de auteur:

Het probleem van de hybrideslaap is opgelost door de geheugentimings op het bord op handmatig te zetten en eigenlijk alles op handmatig te zetten.
De MPU401 is gefixed met een patch en er is ook een patch beschikbaar voor een onbekende device die Vista in het begin als fout aanziet dat opgelost kan worden. De update zit gewoon in Windows Update.
De 4 geheugenmodules heb ik aan de praat gekregen door de frequentietabellen aan te passen. In plaat svan 400 MHz heb ik gekozen voor een rare 385 MHz met een strakkere timing en dit werkt al maanden goed, daarom schrijf ik het nu pas.

De nadelen vervallen een voor een op die manier omdat ik het bord leer kennen, maar er is een maar.

Ben je geen ervaren gebruiker op het gebied van het afstekllen van het BIOS, koop het bord niet! Het is vanaf de fabriek slecht ingesteld en een normaal persoon zal dat niet kunnen oplossen. Mij is het wel gelukt en als je het ook lukt is het een zeer fijn en stabiel bord. Vooral stabiel.

Sorry, maar als je al hier bent gekomen ben je in mijn ogen al op de goede weg want U laat zich informeren en dan geef ik U meteen een tip: Laat een handige kennis dit niet doen, maar een officiŽle dealer of een geschoold iemand zoals ik.
Waarom? Omdat de stabiliteit van elk moederbord op aarde afhangt van een belangrijke factor: ESD. ESD is zo gepiept en als een monteur het moederbord beschadigd met statische elektrisiteit dan heb je garantie. Veroorzaak je het zelf dan heb je geen garantie.

[Reactie gewijzigd door Rogresalor op 9 september 2007 21:18]

what about overklok?
Inhoudelijk een goede review, maar wat opbouwende kritiek: ik zou de lijst met minpunten inkorten. Het is daarnaast mooier als hier een kort lijstje staat met kleine steekwoorden die refereren naar iets dat in de review zelf verder uitgewerkt is. De 'edit' die je nu als reactie hebt gepost kan je beter in de review zelf verwerken. Ook tussenkopjes en een duidelijkere alinea-verdeling zouden geen kwaad kunnen.