Specificaties USB 2.0 geluidskaart met 5.1 geluid - Bekijk alle specificaties

Creative X-Fi Surround 5.1 Review

TheBlackbird 30 juli 2011, laatste update op 9 juni 2015, 4.385 views

Creative X-Fi Surround 5.1

Kleine, lichte en goedkope externe geluidskaart met relatief goed geluid en Dolby Digital Live voor games/films.

Pluspunten

• Compact
  • Goede geluidskwaliteit
  • Dolby Digital Live
  • Dedicated headphone jack

Minpunten

• Plopgeluid tijdens opstarten
  • Kleine delay bij starten digitaal geluid
  • Geen digitale input
  • Goedkoop aanvoelende afstandsbediening

Aansluitingen Score: 3
Drivers en support Score: 3
CPU-belasting Score: 5
1. Introductie

Ik heb een zestal jaar gebruik gemaakt van een Sound Blaster X-Fi Platinum met front-panel, tot deze het onlangs begaf. Ik ben altijd tevreden geweest over de geluidskwaliteit van Creative, dus ik besloot ze te vervangen door een externe Sound Blaster X-Fi Surround 5.1 Pro.

Geen interne kaart, omdat een front panel voor mij essentieel is, en deze niet te kopen valt onder de 150 euro. Daarbij deed m'n interne kaart soms lastig met mijn overclockte CPU.

2. Verpakking en inhoud

De Sound Blaster X-Fi Surround 5.1 Pro komt stevig verpakt, met volgende inhoud:

* X-Fi geluidskaart
* USB-kabel
* Installatie-cd
* Conversiestukje om overweg te kunnen met de standaard mini jacks op game-audiosystemen
* Afstandsbediening met meegeleverde CR2025 platte batterij van 3V
* Documentatie

Een optische kabel is niet meegeleverd en moet dus apart besteld worden indien je wil genieten van digitaal geluid.

De afstandsbediening voelt zeer goedkoop aan, met een weinig courante niet-oplaadbare batterij. Overbodig naar mijn mening, maar het is er voor mensen die het willen gebruiken.

3. Aansluitmogelijkheden

* USB
* Front stereo 2 x RCA (wit/rood) output
* Center/Subwoofer mini jack output
* Rear left/rear right mini jack output
* Optical output
* Mic in mini jack
* Line in mini jack
* Headphone mini jack

Zeer positief is de dedicated headphone mini jack. Bij veel geluidskaarten is er immers maar één stereo output, die zowel dienst moet doen voor je geluidsinstallatie als koptelefoon. Keer op keer achteraan je pc gaan kruipen om jacks te versteken is zeer vervelend. De interne geluidskaarten die dit wel hebben zijn minstens dubbel zo duur als deze externe kaart.

Jammer dat er geen digitale input is, daarvoor moet je naar de X-Fi HD gaan.

4. Installatie

De module heeft ongeveer de grootte van een portefeuille. Vrij compact dus, en kan makkelijk ergens op geplaatst worden.

Als je de kaart aansluit installeert Windows 7 automatisch drivers. Dat gaat zeer snel, en zitten wellicht al standaard bij Windows. Je geluid is in enkele seconden beschikbaar. Wil je echter van alle mogelijkheden genieten is het sterk aangeraden de drivers en software te installeren die op de cd-rom staan. Je kunt deze software NIET vinden op de site van Creative, dus gebruik de meegeleverde cd.
UPDATE 2015: Creative heeft vorig jaar geupdate drivers/software online gezet die de meegeleverde cd overbodig maken.

Het installeren van drivers en software verliep vlot, maar toen ik de software voor het eerst wou gebruiken (zoals de Entertainment Console) startte die niet op. Ik vond niet meteen een oplossing en heb Windows 7 moeten herinstalleren. Toen werkte alles vlekkeloos. Mijn hypothese is dat de drivers of software lastig deden met overblijfselen van mijn vorige Creative kaart.

5. Geluid

Fundamenteel bij de aanschaf van een geluidskaart is uiteraard... het geluid. Die is beter dan dan mijn oude Sound Blaster X-Fi Platinum. Het geluid is helder, vol, dynamisch, kortom zeer aangenaam... vooral als je de digitale output gebruikt in combinatie met ingebouwde Dolby Digital Live encoder (meer daarover iets verder). Ook de geluidskwaliteit via koptelefoon is best goed.

Dit goede geluid wordt vooral bekomen door de THX TruStudio Pro module in de Entertainment console. Dit bevat opties voor:
* Surround: converteert stereogeluid naar 5.1 surround en doet dat behoorlijk goed
* Crystalizer: geeft in theorie 24-bit studiogeluid; beetje overdreven natuurlijk, maar voegt wel degelijk een zekere kwaliteit toe als je 't met mate gebruikt
* Speaker: vrij overbodig; soort van simulatie waarbij je verschillende speakergroottes kunt instellen
* Smart Volume: dynamisch aanpassen van het volume zodat het verschil tussen stille en luide passages kleiner wordt
* Dialog Plus: vrij overbodig; zorgt ervoor dat je nog kan communiceren als je naar muziek luistert of iets dergelijk

Voeg daarbij nog een beetje tweaking via de Graphic Equalizer en je geluid is 'perfect'.

Natuurlijk is dit geen toestel voor echte audiofielen. Ik gebruik een iPod Touch met Shure SE420 professional grade oortjes. De geluidskwaliteit daar is vanzelfsprekend een stuk beter dan wat de X-Fi Surround kan produceren. Wie dat belangrijk vindt zal beter af zijn met de Sound Blaster X-Fi HD of ander professional grade (en veel duurder) materiaal, maar moet het dan wel stellen zonder surround of Dolby Digital Live. Dit is in de eerste plaats een consumentenkaart voor gamers en filmliefhebbers, je moet ze dan ook met deze doelgroep voor ogen bekijken.

Minpuntje is dat wanneer de kaart aan slaat bij het opstarten, er een plopgeluidje te horen is door je speakers. Volume niet te luid zetten bij het opstarten is dan ook aangeraden.

6. Digitaal geluid / Dolby Digital Live

Ik was vooral nieuwsgierig naar het digitale geluid d.m.v. de optical out en Dolby Digital Live en kocht daarvoor een standaard optische kabel. Dolby Digital Live converteert het geluid van de Creative kaart naar 5.1 Dolby Digital formaat dat gelezen kan worden door een home theater met optische ingang. Zonder Dolby Digital Live krijg je enkel 2.1 geluid op je digitale output, omdat het 5.1 surround signaal dat je geluidskaart produceert niet geïnterpreteerd kan worden.

Ik ben redelijk onder de indruk van de kwaliteit die digitaal biedt tegenover analoog, zeker als het gaat om een audiostream die by default al 5.1 kanaalsinfo heeft. Vele recente games ondersteunen dit en ik merk veel meer detail in muziek (uitgeprobeerd met de World of Warcraft Cataclysm 5.1 intro muziek). Ruis is compleet afwezig.

BELANGRIJK: Op internet circuleren nogal wat posts dat Dolby Digital Live niet zou werken onder Windows 7. Dit is NIET correct. DDL werkt perfect, je moet alleen in je software de S/PDIF output selecteren als audio-apparaat (zoals Winamp, VLC, etc...)

Het enige nadeel verbonden aan digitaal geluid is dat er geen always-on optie is. Met andere woorden: als er geen geluid geproduceerd wordt, detecteert je home theater systeem geen digitale data. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, MAAR... er treedt een kleine delay op (fractie van een seconde), waarbij je geen geluid hoort als er digitaal geluid gedecteerd wordt. Dat is niet zo'n probleem bij muziek en films, maar dat is wel vervelend bij korte geluidjes, zoals MSN-waarschuwingen: geen geluid -> geen digitale data -> MSN-geluid -> digitale data wordt ontvangen -> delay -> geluid wordt hoorbaar. Op Teamspeak betekent dit bijvoorbeeld dat als een gebruiker connect, je niet hoort 'User connected', maar '...connected'.

Je kan dit probleem omzeilen door je geluidssysteem voor regulier gebruik op analoog te zetten, en pas voor games / muziek / film op digitaal te zetten, maar dat is ietwat vervelend en dan kun je ook niet omheen de extra bekabeling.

M'n vorige kaart met coax-output had dit probleem niet. Die bleef in een always-on toestand, waardoor mijn home theater altijd digitale data detecteerde, ook al was er geen geluid. Ik heb ondertussen een post gemaakt op het forum van Creative met de vraag of ze dit eventueel kunnen verhelpen met een driver update. Creative kennende kan dat wel een jaartje duren.

7. Conclusie

Voor 60 euro kun je moeilijk mis gaan met de Sound Blaster X-Fi Surround 5.1. Voor mensen die houden van gaming, muziek en films op hun PC maar toch niet teveel geld willen uitgeven aan kwalitatief geluid, is dit een sterke aanrader.

Alleen wat jammer van het plopgeluid bij het opstarten en er geen always-on optie is bij digitaal geluid waardoor een kleine delay optreedt als digitaal geluid start. Daarom verliest dit product 1 ster bij de algemene beoordeling. Als Creative dit ooit verhelpt is er voor mij geen enkele reden om ooit naar een veel duurdere interne kaart te gaan. (Misschien een reden voor Creative om deze issues niet te verhelpen).

Heb jij ook een Creative X-Fi Surround 5.1?

Ik heb dit ding zelf een week in gebruik gehad maar was niet helemaal te spreken over de geluidskwaliteit en kan ook niet echt geloven dat hij mooie klinkt dan de Sound Blaster X-Fi Platinum. Tevens had je beter de Creative Sound Blaster X-Fi HD USB kunnen kopen. Die is slechts ietjes duurder maar vele malen beter qua geluidskwaliteit. Het enige nadeel is geen hardware acceleratie voor games en er zit geen afstandbediening bij. Maar als het puur om geluidskwaliteit gaat verslaat de X-Fi HD deze usb kaart. Het verschil is echt gigantisch!

Voor meer informatie zou je mijn review over de X-Fi HD USB kunnen lezen.
pricewatch: Creative SoundBlaster X-Fi HD
Interpretatie van geluidskwaliteit is sowieso een behoorlijk subjectieve zaak. Vanuit mijn ervaring is de kwaliteit van deze externe kaart beter dan mijn vorige interne. Lijkt me niet zo raar: de X-Fi Platinum die ik had was zowat 6 jaar oud, en de technologie staat niet stil. Maar goed, over geluidskwaliteit kun je vrij eindeloos discussiëren.

Dat de X-Fi HD een beter geluid produceert zal zeker zo zijn, en dat staat vermeld in m'n review. Echter, de X-Fi HD ondersteunt geen 5.1 surround of Dolby Digital Live (eveneens vermeld in m'n review), en is bijgevolg nutteloos voor eigenaars van een 5.1 systeem. Dat is immers de reden dat ik gegaan ben voor de Surround 5.1 en niet de HD.

[Reactie gewijzigd door TheBlackbird op 31 juli 2011 10:51]

Mijn X-Fi Elite Pro is een stukje technologie uit 2005 en is nog steeds de beste X-Fi kaart op de markt. Dus dat nieuwere modellen beter zijn kan je mooi vergeten. Dat zie je ook wel terug in het algemeen bij de audio wereld. Zo verslaan vele zeer oude receivers, speakers, koptelefoons of whatever hun moderne versie. Soms zijn nieuwe producten beter, soms goedkoper en wat minder goed, dan ineens duurder en beter ofwel het is per product verschillend.
ik heb deze gisteren binnen aansluiten en werken
nu komt het
alle software van de cd geinstalleeerd NIETS werkt ervan
volume reageert niet ik heb een koptelefoon en losse speakers ik kan niet omschakelen van speakers naar koptelefoon alleen als ik stekker van de speakers eruit haal dit zou lijkt me via de software moeten kunnen
steeds debugs foutmeldingen orginele w7 heb ik net nieuwe pc quadcore gekocht
wie kan mij hierbij helpen de ene na de andere foutmelding krijg ik
Creative heeft in 2014 geupdate drivers en software beschikbaar gesteld op z'n support website. Probeer die eens. Voor mij werkt alles nog perfect op Windows 8.1 x64.
Je kunt de drivers hier downloaden.

Dus wel degelijk op internet.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door roland83 op 30 juli 2011 20:15]

Had ik gezien, maar ze installeren niet: 'Geen compatibel product gevonden'. En als je zoekt naar drivers op de Europese support site vind je ze niet.... Wat me doet vermoeden dat er een verschil moet zijn tussen de kaart in de VS en Europa.

De installatiecd blijft m.a.w. nodig.

[Reactie gewijzigd door TheBlackbird op 31 juli 2011 10:42]

Goede review, ik ben nu ook van plan om de X-Fi 5.1 te gaan kopen.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8