ASRock K7NF2-RAID Review

Chiel340 14 april 2007, 760 views

ASRock K7NF2-RAID

Pluspunten

• Alles wat de normale gebruiker nodig heeft!
  • SATA / Dual Channel Geheugen / Raid / LAN / 5.1 Surround
  • AGP 8X!!
  • PC3200 ondersteuning
  • Prijs!

Minpunten

• Layout blijft een beetje vreemd.
  • Sommige CPU coolers zullen niet passen
  • IDE Controler lastig te bereiken.
  • FSB via jumpers.

Layout Score: 3
Het begin:

Aangezien ik hier nog een AMD Athlon XP2000+ had liggen welke ik nog graag wilde gebruiken ging ik op zoek naar een Socket A moederbord welke nog nieuw te verkrijgen was. De enige eisen die ik stelde was een nVidia chipset en DDR- Ram support. Mijn voorkeur ging verder uit naar de merken; MSI, ASUS of Gigabyte. Maar deze waren nieuw zeer moeilijk te verkrijgen. De ASrock K7NF2-Raid was een van de weinige Socket A moederborden die nog wel nieuw te krijgen was.

Merk/Prijs:

Ik ben gaan kijken naar nieuwe moederborden voor Socket A (Socket 462) met een nForce 2 chipset. Op dit moment worden er geen Socket A moederborden meer gemaakt. Dus de keuze was vrij beperkt. Maar dat er een nForce 2 chipset om moest zitten was een pre, dit was en is nog steeds de beste chipset die er voor de Socket A moederborden te krijgen valt. Veel merken waar niet meer nieuw te krijgen waardoor de ASrock in dit geval als enige overbleef. Asrock heeft nog niet helemaal een goede reputatie opgebouwd (na veel lezen hier opTtweakers.net maar ik wou het toch maar proberen EN niet geheel onbelangrijk; Asrock is gewoon heel goedkoop!

Het moederbord:

Op de Asrock K7NF2-Raid zit werkelijk alles wat je je als normale computer gebruiker maar kunt wensen met ondermeer:

- PC 3200 ondersteuning (DDR400)
- SATA
- Raid
- LAN / 5.1 Geluid onboard.
- Socket A / Socket 462
- AGP 8x slot
- 6 x PCI 2.0
- 6 USB 2.0
- Dual Channel Geheugen

Wat voor mij de minpuntjes van het moederbord en tevens de layout waren:

- Socket A zit helemaal boven aan het moederbord. Met sommige koelers levert dit problemen op qua ruimtegebrek.
- De IDE controlers zitten achter de middelste PCI sloten. Mijn Creative Voodoo 2 kaarten (in SLI) zijn zo lang dat ze ver over de PCI sloten heen steken. En hierdoor komen de IDE kabels erg in de verdrukking.
- IDE kabels moeten door deze plaatsing erg lang zijn, of je moet al je IDE apparatuur naar benden in de kast verplaatsen.
- FSB moet je via jumpers activeren.

Inbouwen:

Leverde geen enkel probleem op, mijn Artic Cooler Copper Lite paste netjes in de kast, met een paar millimeter tussen de voeding en de cooler. Het enige minpuntje waren de IDE kabels (zoals eerder al vermeld), deze waren met veel moeite bij de IDE controlers te krijgen. Ik heb hiervoor mijn DVD speler twee sloten naar beneden gedaan.

Installeren/Stabiliteit:

Ik had van andere reviews al begrepen dat installeren wat problemen zou kunnen opleveren, maar daar heb ik hier geen last van gehad. WinXP stond er binnen no time op. Er waren ook mensen die problemen hadden met bepaalde toetsenborden. Maar daar heb ik hier ook geen last van gehad. Mijn toetsenbord en muis zijn aangesloten via een KVM switch maar dat is ook geen probleem. Stabiliteit is tot nu toe prima. Hij heeft nog nooit spontaan gereboot.

Conclusie:

De ASrock K7NF2-Raid was voor mij toch wel een positieve verrassing. Het moederbord heeft ondanks de wat vreemde layout een mooi plekje in mijn kast ingenomen. De reputatie die ASrock heeft, heeft bij mijn PC nog geen problemen opgeleverd. Ik zou mijn volgende moederbord zo weer van ASrock nemen!

Heb jij ook een ASRock K7NF2-RAID?

Ik sta helemaal achter deze survey. Voor een S-A processor nog nieuw een moederbord proberen te vinden, toen kwam ik ook op deze uit. Zelfde CPU cooler hier en ik kan me helemaal aansluiten bij je 3 surveys!