Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 20 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech X-210 Review

Joep 9 oktober 2007, 7.839 views

Logitech X-210

Pluspunten

• Geluidsweergave en -kwaliteit
  • Uiterlijk en omvang
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Bedrade afstandsbediening

Minpunten

• Geen subwoofer-volumeknop
  • Ontvangt gsm-signalen, gevolg: irritante bliepjes

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Inleiding:
Voordat ik de Logitech X-210 kocht, had ik slechte in een oude monitor ingebouwde speakers. Ook heb ik nog een draagbare 2.0 speakerset van Philips die bedoeld is voor de mp3-speler. Deze speakerset van Philips was voorheen aangesloten op mijn Dell-pc. Deze pc heeft een moederbord met een goede geïntegreerde Creative FX-soundchip. Ik ben dus door de jaren heen aan een slechte geluidsweergave gewend geraakt. Ik heb nog nooit een fatsoenlijke speakerset gehad die ik op mijn pc heb aangesloten. Dat is allemaal radicaal veranderd met de komst van mijn Logitech X-210.

Featureset
De Logitech X-210 is een 2.1 speakerset. Anders dan de X-230 heeft de X-210 een bedrade afstandsbediening. De volumeknop van de X-230 bevindt zich namelijk op één van de speakers. Dit scheelt een aantal draden, maar als je de knop van de X-230 induwt, kan je speaker omvallen. Ook zijn de speakers van de X-210 mooier, omdat er zich dus geen knoppen op bevinden.

Inhoud verpakking:
2 Satellieten: 10 watt RMS (5 W x 2)
1 Subwoofer: 15 watt RMS
1 Bedrade afstandsbediening met volumeschijf, powerknop, powerled en headsetjack (3,5 mm)
Alle benodigde draden

Speakerafmetingen (H x B x D):
- Satellieten: 15,2 x 6,4 x 7,6 cm
- Subwoofer: 21,6 x 15,2 x 22,9 cm

Installatie:
De satellieten kunnen verticaal (aan een muur bijvoorbeeld) gemonteerd worden. De kabels zijn ongeveer 2 meter lang, dus deze speakerset is niet geschikt voor grote kamers, maar voor (informele) lan-party's en installatie op een bureau is dit heel geschikt. De installatie is zeer eenvoudig en voor de hand liggend.

De featureset beoordeel ik als voldoende tot goed. Het vermogen is groot genoeg. Het volume wil je echt niet helemaal open draaien i.v.m. buren in een straal van 100 meter en de pijngrens van je oren. Er zijn andere duurdere 2.1 speakersetjes die meer vermogen bieden en/of THX gecertificeerd zijn, maar ik heb genoeg aan deze featureset.

Bouwkwaliteit en afwerking
De satellieten zijn van plastic en de subwoofer van hout. De bouwkwaliteit is goed, net als de afwerking. De satellieten zijn handzaam en licht. De subwoofer is wat zwaarder (ik schat ruim een kilo), maar nog steeds klein in omvang.

Update 09-10-'07:
Omdat de speakers niet magnetisch zijn afgeschermd ontvangt hij gsm-signalen. Je kunt dus maar beter niet een gsm in de buurt van het apparaat houden, want bliepjes en irritante geluiden zijn het gevolg.

Vormgeving
De vormgeving beoordeel ik als goed, omdat de satellieten en de subwoofer er naar mijn mening goed uitzien. Ze ogen modern en stralen kwaliteit uit.

Geluidskwaliteit en -weergave van muziek, games en films.
Ik luister graag naar muziek, kijk soms films en speel af en toe een spelletje. Ik heb een goed gehoor en hoor dus details, vervorming en ruis. Ik heb een brede muzieksmaak en luister naar vrijwel alle muziekgenres, behalve hardrock en Frans Bauer. Ik verwacht dan ook een goede geluidsweergave, maar ik ben geen gek, no offence intended, die 500 euro aan een geluidsinstallatie wil uitgeven. Ik heb de X-210 getest met mp3's. De geluidsweergave en -kwaliteit van muziek is goed. Er treedt alleen vervorming op bij mp3's met een lage birate (>128kB/s) en alleen dan als het volume mijn pijngrens nadert. Alle andere bitrates worden zonder vervorming met elk volume afgespeeld. Verschil in bitrate is duidelijk te merken. Ik probeer vanaf nu alle liedjes te downloaden met een bitrate boven de 192kB/s, want dat loont met deze speakerset. Je wordt beloont met meer details en minder ruis. Ik heb vrijwel alle soorten genre's (Om de voornaamste op te noemen: Rap, R&B, Hiphop, Urban, Reggae, klassieke muziek met blaaswerk, pianopartijen en vioolsolo's, Trance, Electronic, Techno, Dance, Hardstyle, Hardcore, Disco, Soul, Motown, Country, Rock, Pop, '70 en '80. Als ik er een paar vergeten ben, noem ze maar op, maar niet te specifiek aub. :)) afgespeeld en het klinkt allemaal zoals het zou moeten horen. Het geluid is helder en klinkt geweldig. Het veranderen van de instellingen van de equalizer en srs-wow-effecten in Windows Media Player, zorgt ervoor dat bepaalde frequenties eruit springen. Dit kan allemaal zonder vervorming. Ik luister vaak naar Trance en het inschakelen van srs-wow-effecten voegt een nieuwe dimensie toe. Ik krijg opnieuw kippenvel van liedjes die ik al honderd keer gedraaid heb. De geluidskwaliteit en -weergave van films en games is ook goed. De spanning bouwt op in games zoals HL2, wapens klinken realistisch in UT2K4 en films zoals Austin Powers en House Of Flying Daggers klinken subliem. Er zijn mensen die beweren dat de subwoofer overheerst. Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb nog nooit een subwoofer gehad, maar toch vind ik dat het geluid klinkt zoals de maker ervan bedoeld heeft. Als je de subwoofer toch te hard vind, kun je hem niet met een knop instellen. Dat moet moet met software (equalizer) gedaan worden. De hoge en midden tonen worden goed weergegeven en klinken helder. Als je een betere geluidsweergave wil hebben, zul je toch dieper in de buidel moeten tasten. 5.1 Speakersets bijvoorbeeld of duurdere 2.1 sets, zoals de Logitech X-540/Z-5400 en de Logitech Z-2300. En last but not least, ik heb geen last van het plopjesprobleem.

De prijs is zeer goed anno 2007, namelijk 30 euro bij webshops en 35 euro bij de MediaMarkt. Deze speakerset is zijn prijs in euro's meer dan waard. In de prijsklasse >35 euro heeft de Logitech X-210 de beste prijs-kwaliteitsverhouding voor een 2.1 speakerset, misschien zelfs de beste prijs-kwaliteitsverhouding van alle 2.1 speakersets.

Conclusie en eigen mening:
De Logitech X-210 is een zeer goede speakerset. De featureset is voldoende tot goed, de bouwkwaliteit, afwerking en vormgeving zijn goed, de geluidsweergave en -kwaliteit zijn ook goed en de prijs is geweldig. Wil je dus goed geluid, maar wil je er niet veel aan uitgeven, dan is de Logitech X-210 een goede aankoop.

Uitgebreide informatie
Website Logitech

Update 09-10-'07
Ik heb de algemene beoordeling verlaagd naar voldoende en de bouwkwaliteit en afwerking naar slecht, omdat de speakers niet magnetisch zijn afgeschermd. Je kunt dus maar beter niet een gsm in de buurt van het apparaat houden, want bliepjes en irritante geluiden zijn het gevolg.

Heb jij ook een Logitech X-210?

Nette survey :) heb het setje ook en ben het volledig met je eens
Ook ik heb hem. Ik kan me volledig vinden in je survey! Er komt inderdaad raar genoeg high quality geluid uit imo.
Hier ook een happy user.

Lekker setje, bas is miss iets te zwaar, maar das alleen maar hip :Y)

Mooie survey :)
De GSM signalen worden niet opgevangen door de satellieten maar door de bedrade afstandsbediening.

Het geluid gaat namelijk direct door de afstands bediening naar de vesterker.
De afstands bediening zal het geluid waarschijnlijk alleen zwakker maken door de draaibare weerstand. De versterker blijft dan altijd even hard versterken, ook als de veel duidelijkere gsm signalen binnen komen.

De versterker binnen in de subwoofer is wel afgeschermd zover ik aan de binnenkant kon zien :)
Ik heb een asrock 870 extereme3 moederbord met daar op een Realtek ALC892 Audio. In de realtek hd audio configuratie kun je met dit setje kiezen voor 5.1 luidsprekers en dan "subwoofer" en "laagbeheer inschakelen" aanvinken. De vervorming met de subwoofer is dan verdwenen, en dan is het echt super kwaliteit!!
Ahum, de X-230 heeft 2 drivers per satelliet met FDD2 technologie. Bovengenoemde vergelijking is niet echt op zn plaats ;) En als je dan toch wilt vergelijken, X-230 heeft wel een volume knop op de subwoofer, is wel magnetisch afgeschermd etc.

Nette review tho :)

-s0nic
Mooie review ik heb ze zelf ook, alleen er klopt een ding niet in je verhaal.

Namelijk dat de speakers niet magnetisch afgeschermt zouden zijn.
Iedere speaker die is gebouwd voor een computer, of met de intensie om deze op een pc aan te sluiten, IS Magnetisch afgeschermd!, anders zou je ze nooit in de buurt van je monitor kunnen plaatsen, want de magnetische straling zal de pixels verstoren en blijvend kapot maken, als je ze er te lang laat staan. Dit heeft tevens niets te maken met mobiel geluid.

Verder top :).

[Reactie gewijzigd door Bravehearth op 9 oktober 2007 15:49]

Ik vrees dat je terug aan slechte geluidskwaliteit zult moeten wennen. Je had beter wat doorgespaard en de Altec Lansing FX4021 aangekocht, voor 100 in je bezit en zoveel keren beter dan dat prul van Logitech.

Ik denk zelfs niet dat er 2.1 setjes voor de pc van 500 euro bestaan, normaal zit je dan in de "versterker + bookshelfspeakers" catergorie

[Reactie gewijzigd door terrorist_hell op 9 oktober 2007 16:11]