Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 30 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Speedlink Gravity NX Review

Robbeke80 29 juli 2011, laatste update op 29 juli 2011, 1.125 views

Speedlink Gravity NX

Pluspunten

• Goede geluidskwaliteit
  • Makkelijk in te stellen
  • Strak uiterlijk
  • Geen bonkerige bas
  • Afstandsbediening hoeft niet gebruikt te worden, kan wel

Minpunten

• Aan/uit schakelaar achterop subwoofer
  • Voor sommigen is de subwoofer te groot

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Dit is geen uitgebreide review, maar meer een aanvulling op de beoordeling. Anders is het ook maar weinig informatief. Dit is tevens m'n eerste review, dus op- of aanmerkingen hoor ik graag.
De bijgevoegde foto's zijn niet van mij, maar heb ik ter illustratie gebruikt.
Ik maak gebruik van een Asus barebone met onboard audio.

Waarom.
Allereerst het waarom; ik was op zoek naar een set 2.1 luidsprekers voor m'n desktop ter vervanging van de interne luidsprekers in m'n monitor |:( .
Ik heb verschillende setjes beluisterd, maar het viel me al gauw op dat de gemiddelde luidsprekerset in deze prijsklasse erg bonkerig klinkt (vooral Logitech) wat op zich wel leuk kan zijn bij een film of gamen, maar ik gebruik ze voornamelijk voor muziek dus vielen dat soort setjes al gauw af.
Ook zat ik met wat maximale afmetingen van de subwoofer, vooral de breedte was beperkt wat de kandidatenlijst ook al aardig uitdunde.
Uiteindelijk heb ik deze Gravity NX set zonder geluisterd te hebben besteld, de reviews die ik er van heb kunnen vinden waren óf heel positief, óf heel negatief, niet erg nuttig dus....
Het formaat van de subwoofer heeft eigenlijk de doorslag gegeven om voor deze set te gaan, zoals de Amerikanen zeggen: "there's no substitue for cubic inches". Dat gaat naar mijn mening ook voor subwoofers (tot op zekere hoogte) ook op. Misschien heeft het er ook iets mee te maken dat ik een SVS tonnetje heb staan in de homecinema, maar dat boeit verder niet. :P

Verpakking
Na de set ontvangen te hebben heb ik deze gauw uitgepakt. De doos is stevig en het boeltje zit netjes en degelijk verpakt in piepschuim. Alle aansluitmateriaal was meegeleverd en zat ook netjes verpakt, het viel me wel op dat de plastic zakjes op moesten, want er zat echt overal z'n zakje omheen.... Maar goed dat het plastic tegenwoordig gescheiden op wordt gehaald zullen we maar zeggen....

Vormgeving
Hier kan ik heel kort over zijn, dat is een persoonlijke kwestie, maar ik vind ze er wel netjes en strak uitzien. De subwoofer zit in een degelijke houten behuizing (spaanplaat uiteraard) en is netjes afgewerkt.
De satelliet luidsprekertjes zijn van plastic met een glanzend zwart front en metalen roosters. Ook neigen ze wat achterover wat erg handig is omdat ze dan wat omhoog gericht staan.

Aansluiten
Er is ook een duidelijke handleiding bijgesloten waar een handige tekening op staat hoe alles aangesloten dient te worden, een kind kan de was doen.
De afstandsbediening is een cirkelvormig ding waar de hele bovenkant de volumeknop is, niet te missen dus. Ook zit er op de afstandsbediening een tweetal aansluitingen, de ene is een hoofdtelefoon aansluiting terwijl de andere een audio input is voor je MP3 speler, iPod of whatever.
Na het aansluiten kwam ik tot de ontdekking dat de meegeleverde audiokabel die tussen audio-output van de pc naar de afstandsbediening moet zitten niet goed was. Ik ga er van uit dat dit gewoon pech was, maar aangezien ik nog een audiokabel had liggen was dit ook gauw opgelost.

Geluidskwaliteit
Dan volgt het aanzetten, erg jammer dat de aan/uit schakelaar achterop de subwoofer zit, ik had liever een schakelaar in de afstandsbediening gehad. Achterop de subwoofer zitten drie draaiknoppen, die zijn respectievelijk voor het regelen van het volume, hoog en laag.
Na wat draaien aan de knoppen was ook het instellen geregeld en heb ik wat muziek opgezet, dat klonk nog boven verwachting goed voor dit geld!
De tweeweg satelliet luidsprekertjes klinken erg lekker en helemaal niet blikkerig of schel. De subwoofer gaat relatief laag en klinkt strak, ook bij hogere volumes gaat het allemaal niet bonkerig of rommelig klinken.
Wel heb ik het idee dat de satelliet luidsprekers niet gefilterd zijn waardoor deze bij hogere volumes wel zullen gaan vervormen, maar tegen de tijd dat ze gaan vervormen gaat het mij al meer dan hard zat.

Heb jij ook een Speedlink Gravity NX?

Da's een flinke subwoofer...

Ontopic: Prima review, alle belangrijke dingen staan er wel in. Ik ben blij dat er tenminste nog iemand inziet dat niet alle sets meteen geweldig zijn en dat er genoeg sets zijn die enorm bonken. Komt ook doordat subwoofers voor dit geld allemaal van mdf of in dit geval spaanplaat worden gemaakt. Resoneert als een idioot mee. Wat ik je als eerste nog kan aanraden: zet alsjeblieft die subwoofer op zo klein mogelijke rubberen pootjes (maximaal 1 cm^2 per pootje). Verkrijgbaar bij elke doe-het-zelfzaak. Dat scheelt nog eens in de geluidskwaliteit. Veel plezier ermee!
Heb ze getest :) valt me zeker mee voor die prijs, en inderdaad heel veel zakjes, dit is een aanrader voor iemand die een goede 2.1 set zoekt voor rond de €50.

(te lui om mijn eigen review te posten ;) )