Acer Aspire 9423WSMiB Review

skaars 26 oktober 2007, 3.342 views

Acer Aspire 9423WSMiB

Pluspunten

• Groot scherm
  • Voldoende geheugen
  • Snel
  • voorzien

Minpunten

• Vista
  • Batterij
  • Lekkage scherm
  • Best groot (niet echt mijn probleem, maar weet waar je aan begint)

Sinds begin April ben ik eigenaar van deze laptop. Ik weet van mezelf dat ik niet goed ben in het schrijven van dit soort dingen, maar zal mijn best doen.

Ik volg een ICT-opleiding dus kom best wel veel met computers in aanraking. Ik vind het altijd maar een nadeel dat je op school nooit je eigen software goed kan gebruiken. Je heb zo je vaste instellingen en dergelijke. Tevens in bij ons alles voorzien van het Deepfreeze pakket, wat ervoor zorgt dat na een herstart alle veranderingen die je aan heb gebracht weer ongedaan worden gemaakt, dus ook je software. Een laptop leek mij een logische oplossing.

Featureset

Ik ben bij deze laptop gekomen omdat ik eigenlijk al zeker wist dat het een Acer moest zijn. Om mij heen ken ik een aantal mensen die al een Acer hadden en die ervaarden het zeer positief. Het is precies deze acer geworden omdat ik de eis stelde om 2gb aan intern geheugen aan boord te hebben. Software gebruikt steeds meer, en met vista (wat er standaart op staat) heb je aan 1 gb niet voldoende.

Tevens wilde ik graag dat een een redelijke grafische kaart in zat. Dit model is voorzien van een nVidia Go 7300. En ik moet zeggen het is een leuk kaartje. Met een resolutie van 1440 x ???? kan er een aardig spelletje Far Cry op gespeeld worden.

Het 17" scherm is helemaal om op te vreten. Wat een ruimte, tenminste voor mij dan aangezien ik 1024x768 gewent ben. Ik moet wel zeggen dat er aan de onderkant van het scherm toch wel duidelijk "backlight leakage" zit. In windows is het niet heel erg te merken, maar al kijk je een film dan zie je duidelijk licht in de onderste zwarte balk. In office en vergelijkbare applicaties merk ik er niet veel van.

De laptop is voorzien van S-video out, wat in combinatie met het voorgeinstalleerde "acer gridvista" snel en gemakkelijk een 2e monitor beeld geeft. Ook ontbreekt een Dsub niet. 4x USB en een multifunctionele cardreader, die mij verbaasde met zijn snelheid. Omdat de laptop voorzien is van zo'n groot scherm is er meer ruimte voor het toetsenbord. Acer heeft daar mooi gebruik van gemaakt en een numpad geplaatst. En ik moet zeggen dat die nog best handig is. De, volgens mij, gebruikelike FN-functie toetsen en 2 knoppen voor wireless i-net en bluetooth.

Natuurlijk is er zo'n aanraakgevoelig ding aanwezig. Maar ik krijg al RSI als ik er naar kijk. Ik gebruik altijd een muis.

Gbit ethernet en modem aansluitingen aan de achterzijde.

DVD brander is aanwezig. Bij bezorging laptop ook gelijk gebruikt, want via meegeleverde software is het een eitje om een dvd backup te maken. Echt een aanrader.

Presaties

Standaard is vista voorgeinstalleerd op de laptop. Ik zal het meteen maar zeggen; Waardeloos! Na het opstarten van de nieuwe laptop, zonder nog enige software te hebben geinstalleerd, is er al 600 700 mb gebruikt van het interne geheugen. Dan moet je nog beginnen... Heb veel problemen gehad met de software die de sneltoetsen regeld (wireless kon ik niet meer uitzetten, en bluetooth niet aan). Gelukkig heb ik dat op kunnen lossen, door alles te verwijderen en nieuwe drivers van de Acer site te installeren.

Verder is de laptop best snel. Applicaties worden snel geladen. Verder vind ik het lastig uit te leggen hoe snel hij nou is.

Beeldkwaliteit

Een zeer goede kwaliteit. Alleen zoals al eerder vermeld in dit review is er toch backlight aanwezig. Wel een kritiek punt is het spiegel effect van de monitor. Als er een lichtbron achter je zit dan zie je dat heel duidelijk en is het moeilijk nog te focussen op je scherm.

Mobilitiet

Ik durf de schuld aan vista te geven. Maar met anderhalf uur ben je een heel end. 2 uur max. maar dan heb je de helderheid van het LCD-scherm helemaal laag staan, en dat is bijna niet te lezen.

warmte en geluid

De laptop is in mijn oren best stil. Ik hoor eigenlijk bijna niets... alleen een klein beetje geratel van de hdd. Warmte wordt aan de rechterzijkant naar buiten geblazen... je krijgt er een warme muis hand van verder niet storend.

Ik had net de pech dat 3 dagen nadat ik hem bestelde de prijs bijna ¤100 kelderde. Maargoed... de verhouding ligt in mijn ogen goed. Je krijgt wel bang voor je buck.

Vragen hoor ik graag. Ik irriteerde mij het meest aan de schaarse informatie die er op internet stond over deze laptop. Mede daarom schrijf ik dit review.

Heb jij ook een Acer Aspire 9423WSMiB?

leuke review. ik ben in de markt voor een nieuwe en zit naar deze of een del te kijken. mijn vraag is. nu je hem hebt zou je hem weer kopen of toch een andere ?

zou je bij xp blijven of toch vista gaan draaien ?
Een hele goede vraag! Of ik deze nog een keer zal kopen? Ja, dat wel. Vergeet de "Acer Aspire 5633WLMi_2048" niet. Is een stuk goedkoper met alleen een kleiner scherm.

Vista zou er van mij meteen af mogen. Het staat er eigenlijk alleen nog maar op omdat ik geen orginele XP thuis heb liggen. Al met al zal je toch een keer aan Vista moeten geloven, maar het werkt nu nog niet.

En daarna schrijf je:

Applicaties worden snel geladen

Volgens mij gooit Windows het geheugen al vol met programma's die je mogelijk op zou kunnen starten. Die laat hij mooi in het geheugen staan, daarom loopt het geheugen vol en starten de programma's snel op :)
Dat valt opzich nog wel mee. Alleen Microsoft heeft er voor gezorgt dat er 73 processen draaien (via taskmanager te zien) alleen al na het opstarten. En met applicaties bedoel ik word, access, visual studio en Photoshop CS2. Lijkt mij sterk dat Vista die al in het geheugen stopt.

niet om iets aan je review te verpesten, maar het gebruik van een muis garandeert heel wat meer rsi dan een touchpad.