ASRock H61M-GS Review

Jol65 21 december 2012, 2.546 views

ASRock H61M-GS

Pluspunten

• Klein bord, kleiner dan de uATX maat zelfs dus je houdt wat ruimte over/li][/li]
  • Twee aansluitingen voor monitor, digitaal en analoog/li][/li]
  • PS/2 poorten voor toetsenbord en muis voor als je een ouderwets toetsenbord hebt

Minpunten

• Slechts 2 geheugenslots, maar een mobo met 4 slots kost meer extra dan 4GB geheugen
  • Geen PATA meer en slechts 4 ATA waarvan er dus 1 nodig is voor een optische brander

Layout Score: 4
Voor een no-nonsense snelle PC is dit een goedkoop bordje. Op het bord staat duidelijk B3 dus dat is geen probleem. Ik heb hem i.c.m. een i5 2400 dus heb ik niet veel overklokmogelijkheden nodig.

In de verpakking treft je aan:
1. Moederbord
2. Twee lekker korte SATA kabels (scheelt toch weer EUR 10)
3. IO shield
4. Driver DVD

Aansluiten is standaard. Layout is prima en de aanlsluitingen van het frontpanneel identiek aan mijn oude Asrock bordje. Het bordje is iets kleiner dan mijn oude uATX en dat geeft meteen een wat overzichtelijk geheel. Kabelmanagement geen probleem in mijn kast.

Na de installatie van Windows moet je de driver installeren voor de Ethernetaansluiting. Verder heb je de DVD niet nodig, alle andere drivers komen van Microsoft (al was is 3 reboots verder voordat mijn display op 1680 x 1050 ging).

Optioneel kun je nog een aantal zaken installeren waarvn ik er 4 heb uitgeprobeerd. Haal meteen de laatste versie van de website van Asrock)

1. Overklok en fanmanagement tool
Simpel maar voldoende. Geeft goed inzicht in kloksnelheden, spanningen en fanspeeds. Je kan ook instellingen doen maar die kun je ook in de BIOS en vaak is toch een reboot nodig. Fancontrol is niet zo geavanceerd als met bijvoorbeeld SpeedFan maar voldoende omdat de fan van mijn voeding het meerste lawaai maakt en de CPU fan nog nooit boven de 1200 toeren is geweest.

2. Fastboot: bij het afsluiten wordt alsvast de volgende opstart voorbereid.
Er zijn 2 mogelijkheden: een soort sleep en een soort hybernate. In de eerste modus duurt het afsluiten lang (75 seconde of zo) maar het opstarten gaat snel (6 seconde). Dat is net zo snel als het wakkerworden uit Sleep en misschien is het ook wel een soort sleep? De tweede modus vereist dat hybernate aanstaat en dat heb ik uitstaan want anders is mijn SSD meteen vol.

3. USB XFast technology dat een USB schijf sneller maakt.
Dit werkt prima. Bij het kopieren van 22 bestanden, samen 50 GB van een USB 2 externe harde schijf, ging de snelheid omhoog met 30% (van 31 naar 40 MB/s). Maar bij het kopieren van bestanden van een DVD camera, ging de snelheid naar 0. Gelukkig kun je het gedrag per aparaat instellen.

4. USB Charger dat ervoor zorgt dat je mobiele aparaten sneller opladen vanaf UBS, kom ik nog op terug.

Overklokken is beperkt mogelijk, de CPU ratio kan naar 34 zonder problemen en dan draait-ie op 3.4 GHz ipv. 3.1. De frequentie van de on board grafische chip kan omhoog en staat nu op 1400 ipv de standaard 1100 zonder problemen.

Update: na bijwerken naar laatste firmware, start de PC ook op met het toetesenbord of muis die verbonden is met USB. Voorheen had ik daarvoor nog een oude draadloze muis op PS2 maar die kan nu ook de kast in..

Heb jij ook een ASRock H61M-GS?

Aardig dat deze toch nog een klein beetje kan overklokken. Ik dacht dat het compleet onmogelijk was met H61.

Dat er maar 4 sata-poorten opzitten kan ik niet echt een probleem vinden. Dat is het kenmerk van de H61 chipset. Wil je meer moet je H67 kiezen.

En wat bedoel je precies met wake-up met usb tobo werkt niet? Gewoon vanuit Windows slaapstand? Al een nieuwere bios geprobeerd?
Je weet dat fastboot inprincipe niet meer is dan reboot en dan meteen in standby zetten?

Daarnaast vinden sommige mensen het geen nadeel dat er geen IDE meer is. Ook voor ATA geld dat voor sommige 4 meer dan genoeg is. Er zijn namelijk tegenwoordig ook PC's zonder DVD drives...
Fastboot is inderdaad een reboot en daarna standby of hibernate. Voegt niet veel toe. E
■Geen IDE meer
Ehhh. ik zie er toch anders 4 SATAaansluitingen op zitten hoor, dus hoezo geen IDE meer?
Sorry verkeerd opgeschreven. Starten na volledig uit (power blijft wel aangesloten) door muis/toetsenbord werkt alleen met PS2 toetsenbord, en niet met een wireless aangesloten USB toetsenbord.
Werkt het wel met een wired USBkeyboard? Dit komt namelijk wel vaker voor met wireless HIDs.
Na firmware update ook Wake-up via USB!
Ja dat werkt prima. Ik heb nu nog een oud toetsenbord (draadloos logitech) dat via een USB naar PS2 in de PC zit. Zit dus op de PS2 ingang van de computer. Muis is USB draadloos. Maar omdat mijn PC op de grond staat is het wel fijn zo. Ik hoop dat het KB het nog even volhoudt.