Corsair Hydro Series H80 Review

Vraaag 28 juli 2011, laatste update op 15 december 2011, 8.137 views

Corsair Hydro Series H80

Pluspunten

• Prijs/Performance-ratio
  • Installatiegemak
  • Compatibiliteit
  • 5 jaar garantie
  • Compact

Minpunten

• Installatie-guide had wat uitgebreider gemogen
  • Hoeveelheid koelpasta
  • Geluidsniveau stock ventilatoren (@ high)

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 5

Introductie:
De eerste keer dat ik wat over de H80 en H100 las was op 19 mei, het was voor mij duidelijk dat ik voor een H100 ging, alleen heb ik er toen niet bij stil gestaan dat ik in juni een Fortress FT02 van Silverstone zou aanschaffen en de H100 dus niet ging passen. Ik wilde wel graag een andere CPU-koeler, mijn H70 deed het nog prima maar vond het toch tijd voor een upgrade en als ik door die upgrade de temperaturen ook nog een beetje zou verlagen was dat helemaal mooi meegenomen. Of het is gelukt om de temperaturen van mijn CPU nog een beetje te verlagen lees je in onderstaande review. :)

Features van de fabrikant:
Hyrdo Series H80 Detail-pagina op Corsair.com.
The Hydro Series H80 and H100: efficient cooling, simple installation, and the power of Corsair Link Digital.

Ready for Corsair Link Digital:
The H80 and H100 work great with Corsair Link, an ecosystem of hardware and software components designed to give you unprecedented control over your PC. Connect your H80 or H100 to the Corsair Link Commander (available separately) and monitor a wide range of parameters, including pump speed, coolant temperature, and fan speed, and customize your own performance profiles.

Control at your fingertips:
The low-profile integrated pump and cold plate includes push-button control so you can select the fan speed and cooling performance setup that best suits your needs. The cool white LED display lets you know at a glance which profile is being used.

The Hydro Series H80: Compact and quiet:
The H80 includes a double-thick radiator and two 120mm fans. It can be installed almost anywhere you can install a standard 120mm PC case fan, and includes mounting brackets for all modern CPU sockets.

Corsair Hydro Series makes it easy to go liquid.

Easy installation, zero maintenance:
You no longer need to invest into finicky modular watercooling systems to get serious CPU cooling performance. Each Hydro Series Liquid CPU Cooler is a sealed, closed-loop system that comes pre-filled and never needs refilling. Tubing is constructed from low-evaporation FEP for a long lifespan. Even the thermal compound is pre-applied. You'll be up and running in minutes.

The latest cooling technology:
Both the H80 and the H100 include a low-profile, light-weight cooling unit with a micro-channel copper cold plate and a split-flow manifold. The result of all this attention to fluid dynamics is CPU cooling that's remarkably efficient, with a total noise level that's lower than most stock CPU fans.

Warranty:
Both the H80 and the H100 incluse five years of warranty.
Specificaties van de fabrikant:
Package contents:
- Corsair H80 Liquid CPU Cooler
- Two 120mm fans
- Mounting screws for fans and radiator
- Mounting brackets for Intel™ LGA 775/1155/1156/1136/2011 and AMD AM2/AM3
- Quick Start Guide

Technical Specifications: Hydro Series H80:
- Radiator dimensions: 120mm x 152mm x 38mm
- Fan dimensions: 120mm x 120mm x 25mm
- Fan speeds (+/- 10%): up to 1300 RPM (Low Noise), 2000 RPM (Balanced), and 2500 RPM (High Performance)
- Fan airflow: 46 - 92 CFM

Pomp:

Montage materiaal: (ook voor Socket 2011!):

Koelpasta:

Installatie:
De installatie van de H80 is vrij simpel, de guide die er bij zit legt het goed uit, beetje jammer aan deze guide is dat er niet instaat waar de twee draadjes voor dienen, ik had in eerste instantie de molex niet aangesloten omdat ik in de veronderstelling was dat die alleen voor de fans waren en ik de fans direct op het moederbord had aangesloten, maar de molex is voor de pomp! (bij de H70 was het totaal anders, dus Corsair had dat best mogen vermelden in de installation guide..).
Maar goed, de installatie is vrij simpel zoals ik net al zei, installatie-stappen:
1) Bracket plaatsen op achterkant van moederbord:
2) Schroefjes er aan de andere kant in zodat ie vast zit.
3) Radiateur icm. met 1 fan vastmaken op een plek in de case.
4) Pomp op de schroefjes zetten (druk blijven zetten), thumbscrews pakken en de pomp vastzetten.
5) Tweede fan erop.
6) Kabeltjes aansluiten.
7) Klaar.

Nog meer plaatjes:

Bijgeleverd materiaal:
Radiator:
H70 vs H80 rad (onder = H80):

Zoals je kunt zien is de radiator van de H70 een stukkie dikker als die van de H80 (4.60 vs 4.00cm).

Ventilatoren:
In de doos van de H80 zitten twee Corsair 120mm fans, ik had gehoopt dat het dit keer betere fans waren dan bij de H50 en H70, maar helaas zijn de fans weer niet je van het. De fan ziet er wel beter uit dan die van de H70, (breder blad).
H70 vs H80 fan (recht = H80).

Koelpasta:
Corsair zelf levert een laagje koelpasta bij de H80, wat echt veel te veel is maar dat terzijde, het is wel aardig spul maar ChillFactor3 (die ik al een tijd gebruik), doe het toch wat beter:

Bij het testen zijn de Corsair H80 fans op 1300RPM gebruikt, er is daarnaast natuurlijk rekening gehouden met de kamertemperatuur.

Warmteontwikkeling:
Idle temperaturen:

Load temperaturen:

Zoals je ziet heb ik zowel de H70 als de H80 met twee soorten fans getest, de standaard Corsair fans op het laagste toerental (het hoge toerental interesseert me niet omdat het geluid dan gewoon niet te doen is). Bij het testen is gebruik gemaakt van ChillFactor3 koelpasta, uiteraard weer rekening gehouden met de kamertemperatuur. Van te voren had ik natuurlijk gehoopt dat de H80 mijn 2500k @ 4.2GHz nog beetje koeler zou houden en zoals je kunt zien is dat het geval!

Geluidsontwikkeling:
De pomp van de H80 is erg stil, die hoor je echt niet (de voorgangers van de H80 heb ik ook nooit gehoord), de Corsair ventilatoren daarentegen zijn niet erg stil. Op 1300RPM is het prima maar zodra je ze op een standje hoger zet dan gaat ie gelijk naar 2000RPM of 2500RPM, nou dan is het geluid wat die fans maken echt niet fijn meer, ik heb daarom gelijk mijn Gentle Typhoons 1450RPM er weer opgeschroeft omdat die wel stil zijn! :)

Prijs:
Ik heb er bij Highflow in de pre-order 83.50 euro voor betaald, de prijs/performance-ratio is naar mijn inziens erg goed.

Conclusie:
De H80 zet zeer goede temperaturen neer, is compact en makkelijk te monteren. Daarnaast krijg je vijf jaar garantie en montage materiaal voor Socket 2011. En dit alles voor zo'n 80 euro.

Heb jij ook een Corsair Hydro Series H80?

He Raoull, mooie review! Valt geluidsproductie ism de fans die je erbij krijgt ook niet onder negatieve eigenschappen :+
Wat ik mij afvraag, u zegt dat je een Fortress FT02 in Juni hebt gekocht, maar deze H80 in een 600T hebt getest. Wat is je reden hiervoor?

Voor de rest een nette review! :Y)
Omdat de H70 ook getest is in de 600T. :)
lol .. en de schroefjes voor de rads ook.. als je een grotere fan wil (38 mm dik)
Ik 2 x 4 besteld omdat ik 2 dikke fans had besteld.. past er 1 wel.. en de andere niet omdat daar mn kast nog tussen zit....
Daarbij komt dat corsair ontiegelijke rare draad/maat gebruikt.. en 8 schroefjes 12 euro kosten.... naar..
Dat terzijde.. het is een zeer mooie cooler (heb zelf de H70) :)
Mmm presteerd slechter dan mijn thermalright ultra extreme rev.C samen met 2600k op 4,3ghz 1.28v word gemiddeld 58 graden met 2 noctua fans 1200rpm

Voor de rest mooie review en uitgebreid
In een 600T Special Edition? En je geeft geen kamertemperatuur dus voegt eigenlijk niks toe. :p

[Reactie gewijzigd door Vraaag op 28 juli 2011 22:41]

Nette review idd, heb deze net vanmiddag besteld en verwacht `m morgenvroeg binnen te hebben.
Had al gelezen dat het geluid wat hard was van de fans maar dat is nog op te lossen eventueel..
Goed om te lezen dat de koelprestaties wel goed zijn!

[Reactie gewijzigd door S.J_84 op 29 juli 2011 19:04]

Juist dit zijn goede reviews waar mensen wat aan hebben, dit kan alleen nog maar beter worden..
Mooiste zou zijn dat je een h100 kunt bemachtigen en die erbij betrekken in de review.
Dan vind ik hem helemaal compleet:)
Goede review idd. Heb je ook de fans aangesloten op de fancontroller in de pompmodule? Ik vraag me af of dat nog iets zou uitmaken in de aansturing van de fans. Ik vind de load temps erg tegenvallen. Ik dacht eraan om de H100 aan te schaffen maar aangezien deze volgens Corsair slechts een graad of 4 beter koelt dan de H80 zie ik daar toch even vanaf. Zonder jouw review had ik wellicht een miskoop gedaan.
typo:
dat ik was over
Both the H80 and the H100 incluse five

Wel een lekkere uitgebreide review :)

ik zit nog steeds te denken (al 6 maanden ofzo) om een 55mm dikke ventilator op mijn H70 te zetten. en dan 1 gentle typhoon of s-flex

[Reactie gewijzigd door sh1nigami op 25 augustus 2011 17:27]

Ik ben zelf ook al een aantal weken in het bezit van de Corsair H80 in combinatie met een I7 2600 K en tot nu toe zeer tevreden qua koelprestaties. Enigste wat ik wel al meteen veranderd heb zijn die stock fans waar Corsair wel eens iets aan mag gaan doen.

Nu had ik diezelfde ervaring al met een Corsair H70 waarbij ik al heel wat geexperimenteerd had met andere fans. Nu bij de H80 heb ik wel een ideale combi gevonden tussen koelprestaties en geluid met 2 Noctua fans.

Tip dus voor andere H80 gebruikers is om de H80 met de fans gewoon als outtake te monteren en dan een Noctua 140 mm als 1ste aan de achter kant te plaatsen. Als 2de fan heb ik een Noctua 120 mm geplaatst en de resultaten zijn echt perfect in die combi.

Mijn I7 2600 K is idle rond de 27 graden en met ongeveer 4.2 Mhz max 57 graden waarbij ik wel de Noctua's gewoon op volle snelheid laat draaien. Echter de Noctua's zijn zelfs op volle snelheid ( ongeveer 1300 rpm ) nog aangenaam stil qua geluid en presteren dus prima.
Heb nu een Thermalright Venom met me i7 2600K. Op 4.3/4.5Ghz gaan de cores al naar 75C. Ben nu benieuwd of de H80 beter zal koelen en of waterkoeling wel veilig is.
Die 2 Noctua fans die je plaatste...is dat de NF-P14 FLX en NF-P12? Geeft dat geen problemen aangezien ze verschillen in rpm? Je fans blazen dus van de kast uit naar buiten? De 140mm zit aan de binnenkant van de kast, dichtsbij de cpu en de 120mm aan de buitenkant? Hoor het graag...overweeg misschien ook om de H80 te kopen. Thx
Het verschil onder load is bijna verwaarloosbaar en kan ook liggen aan de hoeveelheid koelpasta en verschil van kamertemperatuur. Denk niet dat het overstappen van een H70 naar een H80 die 80 euro waard is.. Voor die 2 graden verschil. En met stock fans wordt de H80 zelfs nog warmer onder load.
Had persoonlijk iets meer van die H80 verwacht.

Verder een duidelijke review met alles erop en eraan.
*****