Logitech Wireless Marathon Mouse M705 Review

larszzie 2 augustus 2011, 1.897 views

Logitech Wireless Marathon Mouse M705

Pluspunten

• gemakkelijke verpakking
  • lange batterijduur
  • goed aan te passen
  • kleine/(bijna) universele ontvanger
  • twee scroll mogelijkheden

Minpunten

• Werkt zeker niet op alle ondergronden. (sommige tafels)
  • Hapert op sommige ondergronden

De Logitech M705 heb ik aangeschaft voor school. Ik heb een nieuwe laptop gekocht en daar hoort natuurlijk ook een nieuwe muis bij. Aangezien Logitech bekent staat om zijn goede kwaliteit muizen, ben ik in de pricewatch gaan zoeken naar een goede muis van Logitech. Het leek mij verstandig een lazer muis te nemen, aangezien deze vele malen preciezer zijn dan de optische muis. Als laatste heb ik gekeken welke muis goed in de hand zou liggen met natuurlijk een mooie prijs. Uiteindelijk kwam ik uit op de Logitech M705, die met zijn ¤37,50 een mooie prijs heeft. (De goedkoopste prijs in de pricewatch licht lager, maar ik heb hem bij de lokale computerboer gehaald.

In de verpakking

De verpakking is van plastic en op het eerste gezicht, lijkt het dat je deze met een schaar moet verwijderen. Gelukkig heeft Logitech hier goed over nagedacht en ik de verpakking zeer gemakkelijk te openen door een vel plastic aan de achterkant open te scheuren.
Als de achterkant opengescheurd is, komt er een wit papieren lipje naar buiten. Als je aan dit lipje trekt, komt de hele inhoud van de verpakking naar buiten, behalve de muis en de ontvanger. Deze zijn vervolgens makkelijk met de hand uit de verpakking te halen.
Mijn complimenten voor Logitech, voor de gemakkelijke verpakking. Dit zien we namelijk maar al te vaak anders.

bouw

De ergonomie van de muis is zeer goed te noemen. Als je de muis vast pakt, merk je meteen dat hij precies goed in je hand valt. Ook is het fijn dat er twee AA batterijen het apparaat moeten, die op de eerste plaats voor een super lange batterijduur zorgen en op de tweede plaats, zorgen dat de muis goed op gewicht is. Alle knoppen zijn zeer goed te bedienen. Je hoeft niet constant met je hand van de muis om op een toets te drukken. Ook voelt de muis zeer degelijk aan en heb je niet het gevoel dat de muis kapot is bij de eerste keer dat je hem laat vallen. Jammer is wel dat er aan de voorkant van de muis twee kieren zitten onder de muisknoppen, wat toch wel een goedkope uitstraling geeft. Dit is niet storend.

Installatie

De installatie van de muis is zeer makkelijk. Het is gewoon een kwestie van; ontvanger inpluggen en gaan. De eerste keer dat je de muis in de computer stopt, moet deze zoeken om de ontvanger te herkennen, maar vervolgens hoef je niets meer te doen.

Precisie

Om eerlijk te zijn, schrok ik wel toen ik de muis voor het eerst aansloot op mijn laptop en meteen begon te "muizen". Met mijn vorige (goedkope optische Trust) muis, kon ik overal in huis zonder moeite heel precies aan de slag met de muis, maar dat was dus bij deze niet het geval. De eerste ondergrond die ik probeerde, was een houten tafel. Helaas was hier niet goed aan te computeren met deze muis. Hij haperde en alleen als je de cursor een klein beetje over het scherm verplaatst, is de muis nauwkeurig te noemen.
natuurlijk heb ik meteen de muis op andere plekken geprobeerd en dit ging goed. De lazer muis weet precies wat hij moet doen op bijvoorbeeld tegels, een bank, een been(!) en gelukkig ook op een andere tafel en bureau.

Bediening

Naast de standaard knoppen die iedere muis heeft, heeft deze Logitech ook een aantal extra's knoppen. Zo zit er een speciale knop op tussen de twee scroll-modus te schakelen. In de ene modus is er een soort vliegwiel actief volgens Logitech blijft deze tot 7 seconde draaien als je hem een flinke draai geeft, maar als ik dit probeer, kom ik gemiddeld op 8,4 sec.
In de andere modus, klikt het scroll-wiel, zoals bij de meeste gewone muizen.
Aan de zijkant van de muis zit een "verborgen knop" en twee bedieningsknoppen. De verborgen knop, is een knop die de gebruiker zelf kan instellen. De twee bedieningsknoppen zijn voor het vooruit- en terugbladeren op website's. Indien gewenst kan je ook de functie van deze knoppen aanpassen via de software. Aan de onderkant zit nog een aan- en uitknopje waarmee de muis uit gezet kan worden.

De ontvanger

Tegenwoordig maakt Logitech gebruik van de Uniflying ontvanger. Dit is een (zeer) kleine USB ontvanger die (voor alle nieuwe Logitech producten) de standaard is geworden. Het handige van deze ontvanger is dat er meerdere apparaten op één ontvanger aangesloten kunnen worden. Voor mij is dit mijn eerste Logitech product, dus ik kan niet zeggen of dit goed werkt.

De software

Logitech bied voor producten die gebruik maken van de Uniflying ontvanger, speciale software aan. Deze is via de website van Logitech te downloaden. De software bied veel voordelen en is zeer licht en klein. Het is zeker de moeite waard om deze te downloaden.
Met de software is de levensduur van de batterij te bekijken in procenten of in dagen, de functies van alle knoppen aan te passen en de snelheid aan te passen.

Batterijduur

Voor de batterijduur geeft Logitech 3 jaar. Of dit klopt valt nog te bezien, maar het is in ieder geval een goed streven. In de software staat voor mijn muis nu nog 1095 dagen, wat omgerekend precies 3 jaar is. Later zal ik het een en ander toevoegen over de batterijduur.

todo:
  • batterij gegevens updaten
  • foto's toevoegen
Dit is mijn eerste review, dus (opbouwende) kritiek is welkom.
Ook wil ik nog even weten hoe het mogelijk is afbeeldingen in de tekst te plaatsen, zodat ik de review kan aanvullen met wat foto's.
Ik geef zeker geen garantie dat er geen spellingsfouten in de review zitten, want daar ben ik heel slecht in.

edit: Helaas denk ik dat ik de muis terug ga brengen naar de computerboer. Na een aantal tests, ben ik erachter gekomen dat de lasermuis véél minder nauwkeurig is dan mijn (goedkope) optische trust muis. Van een muis van Logitech had ik wel iets meer verwacht.
Helaas is er nu niet fatsoenlijk op bepaalde belangrijke ondergronden te werken, zoals een gewone houten eettafel. en/of een plastic tafelkleed, terwijl de optische muis nergens last van heeft.
Yorcom heeft al wel meteen aangebonden een nieuwe muis beschikbaar te stellen, maar ik betwijfel of deze beter is. Ik houd jullie daarvan op de hoogte!

Edit 02 08 11:
Ik ben teruggegaan naar Yorcom om te vragen of ze er iets mee konden. Ze hebben de muis ter plekken gecontroleerd en er bleek niets met de muis mis. Aangezien de verpakking al geopend was, konden ze de muis niet meer terugnemen.
Ik vind het erg jammer dat de muis het zeker niet goed (op de meest noodzakelijke en logische ondergronden) doet. Op zich is de muis zeer fijn, maar dan moet deze natuurlijk wel goed werken op een tafel. Vandaag zal ik nog een aantal ondergronden proberen en als dit niet lukt, zal ik de muis terugsturen naar Logitech, omdat ik heb gehoord dat de service van hun wel super is.

Heb jij ook een Logitech Wireless Marathon Mouse M705?

Niks mis mee hoor, dit is een stukje tekst waar een digibeet iets aan heeft en een computer held.

Ik zou niet weten wat je meer kan vertellen over een muis in deze prijsklasse,
Jammer in ieder geval dat hij dus niet op een oplaadbaar accu werkt? Want die batterij tijd is natuurlijk afhankelijk naar het gebruik.

Veel muis plezier!
Voor foto's toe te voegen kan je gebruik maken van image hosts zoals Photobucket, FreeImageHosting, Imageshack,...

Mijn favoriet is Photobucket, maar deze is alleen interessant indien je je registreert. Anders worden je foto's verwijderd na x aantal maand inactivititeit (= je foto wordt niet bekeken).

Minus is een image host waar je zonder registratie foto's kan uploaden en delen/embedden.
Upload de foto, klik op share en kopieer dan de code die staat naast Forum code in je review. Ziezo!
@desalniettemin. De muis is 11,5 cm groot. Dit klink klein, maar dat valt reuze mee. De muis licht zeer lekker in de hand en dat is/was (voor mij) het belangrijkste.
@c-mattic ja, ik weet de foto's we;l online te krijgen, maar weet niet hoe ik deze in de review moet krijgen? Welke tag ik daar voor moet gebruiken net zoals dikgedrukt o.i.d.

@Grzzl Daar heb ik helemaal geen last van. Ik heb is de instellingen aangegeven dat hij NIET soepel moet scrollen en dan doet hij dit goed. Als je hier wel een vinkje bij zet, heb ik er inderdaad ook last van.
in vrijstand van het wieltje rolt deze steeds naar beneden waardoor die vrijstand niet te gebruiken is. Ik weet dat niet elke marathon mouse er last van heeft, maar na vijf! verschillende exemplaren te hebben getest, heb ik het opgegeven en de performance gekocht :-/
Hoe groot is die muis?

Mij bevalt bv die bluetrack technologie van Microsoft uitstekend. Doet het prima op mijn gladde bureauoppervlak :)