Scythe Yasya Review

SonataArctica 28 juli 2011, laatste update op 28 juli 2011, 665 views

Scythe Yasya

Pluspunten

• Stil bij idle
  • Makkelijk te installeren
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Hoorbaar bij hogere toerentallen
  • Bevestiging met kliksysteem (dus spanning op moederbord)
  • Scherpe randen aan de koeler
  • Zit in de weg bij hogere geheugenmodules
  • Kan alleen omhoog of omlaag blazen, niet zijwaards

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Een prima koeler die zijn werk goed doet. Ik gebruik deze koeler in combinatie met een AMD 1100t op een Asus EVO M4N79XTD. Het enige grote nadeel van deze koeler is het formaat. Omdat deze erg breed is zit hij bij veel moederborden over 1 of 2 geheugensloten heen. Wanneer je lage ram modules gebruikt is dit een enorm probleem, maar bij de wat hogere type geheugens (bijvoorbeeld de G-skill Ripjaws) zit hij behoorlijk in de weg. De koeler kwam bij mij echt strak op de geheugens te staan, wat ook het vervangen van geheugen indien deze defect raken erg lastig maakt. Bovendien wordt de koeler simpelweg met een kliksysteem bevestigd, terwijl de koeler toch behoorlijk zwaar is. Dit is niet handig als de computer vaak verplaatst wordt. Nu heb ik een liggende kast die niet veel verplaatst wordt, dus hier heb ik zelf geen last van.

Op lage toeren kan ik de cooler nauwelijks horen. Op hogere toeren hoor je hem wel blazen, maar nog steeds stukken minder dan de standaard CPU koeler die AMD meeleverde met mijn 1100t. Een ander nadeel vond ik dat de cooler alleen naar beneden of boven toe kan blazen (dus naar of van de voeding), en dat deze niet een kwartslag te draaien was om hem naar de system fan toe te laten blazen.

Over het algemeen een goede koeler voor weinig geld, maar let goed op de hoogte van je geheugenmodules (of de afstand van de geheugenbanken tot de CPU), en op de airflow van je behuizing!

Heb jij ook een Scythe Yasya?

Reviews door de redactie

Volgens mij kan je de hele koeler gewoon een kwartslag draaien hoor.....
Dat heb ik bekeken, maar het kliksysteem kan maar op 1 enkele manier bevestigd worden. Het zou kunnen dat dit voor Intel sockets anders is, maar bij de AM3 socket is het niet mogelijk.
Klopt, dat zeggen de review ook. Niet erg geschikt voor AMD processors.