Sony DSLR-A100 Zwart Review

PieterB4 25 mei 2007, 1.770 views

Sony DSLR-A100 Zwart

Pluspunten

• Goed gebouwd, ligt fijn in mijn (kleine) handen.
  • Ergonomie vind ik fijn.
  • Het display als instellingscherm vind ik bijzonder prettig. Alle waardes zijn groot en duidelijk af te lezen. Ook in slecht lichtomstandigheden is alles duidelijk leesbaar.

Minpunten

• AF bij slecht licht ronduit waardeloos.
  • Geen krypton lamp, onbegrijpelijk.
  • Alleen wartel bediening, meeste lenzen hebben geen usm.
  • Het scherpstellen gaat soms erg traag daardoor en maakt lawaai. Soms is dat niet erg prettig.
  • Ruis bij hoger iso waarden vind ik behoorlijk beroerd.

Uitbreidbaarheid Score: 1
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
De camera is snel te snappen. Bijna alle functies zijn eenvoudig te vinden. Met behulp van de draaiknop links bovenop kan je snel door alle functies heenlopen. Dat is zr overzichtelijk.
Nadeel is dat je wel je ogen van de zoeker moet halen. Je kan niet op de tast iets vinden.
Het is wel zo dat bijna alles intutief kloppend is. Zaken zitten daar waar je ze verwacht en zonder de handleiding heb je deze camera in een half uur totaal doorgrondt.

De DR functies zijn bijzonder goed voor mensen die niet in raw schieten. Wat echter jammer is, is dat deze functie niet in raw werkt ook al is het in feite logisch dat het niet in raw werkt.

De buffersnelheid is erg hoog. Je kan in feite gewoon doorschieten. Mocht de buffer een keer vol raken, dan duurt het maar even of je kan weer doorschieten. Als je alleen in jpeg's schiet kan je de hele kaart volschieten zonder te stoppen.

Onderaan een aanvulling. Ik had een Tamrom 18-200 XR DI2 F3,5-6,3. Nu een Carl Zeiss lens en dat scheelt een pak
De AF is in slecht licht, ronduit beroerd. Dat Sony net als destijds KM 5D geen krypton hulplicht heeft gebruikt is onbegrijpelijk.
Het wordt ook hoog tijd dat er usm motoren gebruikt gaan worden.
De ruis is af en toe onacceptable hoog.
Verder fijne camera.Het display als instellingscherm vind ik bijzonder prettig. Alle waardes zijn groot en duidelijk af te lezen. Ook in slecht lichtomstandigheden is alles duidelijk leesbaar.

Aanvulling per 25-5-07:
Ik heb een nieuwe lens gekocht, de Sony SAL 16-80 Carl Zeiss lens.
De AF is nu snel en zr betrouwbaar. De beeldkwaliteit is ongelooflijk veel beter. Veel betere kleurscheiding, natuurgetrouwer kleuren, extreem scherp. De hele camera is er ongelooflijk op vooruit gegaan. Ik heb ook een Sigma 70mm EX DG F2,8 gekocht en ook met die lens zijn de foto's mooi, scherp en de kleuren goed.
Kortom, het blijkt maar weer dat de gebruikte lens superbelangrijk is.

Heb jij ook een Sony DSLR-A100 Zwart?

Hoi,

Ik ben benieuwd in hoeverre jij je voor de aankoop hebt verdiept in de eigenschappen van de camera d.m.v. bv recensies? De negatieve punten die jij in de review noemt zijn in bijna elke test aan de orde gekomen. Dat was voor al reden genoeg om deze camera niet te kopen maar een canon 400D, met extra accesoires.

(niet bedoeld als aanval!!!?
oja.. een krypton lamp.. de gebruiken ze toch ook bij spiderman?

wartel met je usm.. oj

ik snap het volledig |:(
"Ik heb 'm zelf ook ;)"

Fijne camera, en inderdaad een voortreffelijke gebruikersinterface. Het AF probleem in situaties met weinig licht is inderdaad hinderlijk (Heb overigens een Sony 28-200 kitlens), maar nu ik de handleiding nog eens grondig heb gelezen zou in zo'n geval de flits (wel even uitklappen natuurlijk) als hulplicht moeten fungeren. Dit heb ik nog niet goed geprobeerd, en een krypton hulplicht was wel zo handig geweest, maar ben wel benieuwd of de AF dan beter werkt.
Als ik een externe flitser gebruik (met fel rood hulplicht) werkt de AF zeker sneller. Maar de gebruikte lens scheelt enorm: bij mn Tamron 28-75mm F/2.8 is de AF veel sneller (is een lichtere lens, met sowieso korte uitslag op focusring bij focussen) dan bij mn 100mm F/2.8 Macro lens (zwaarder, stroever lopende AF ring met enorm grote uitslag). Beide focussen sneller dan de meegelevrde F/3.5 kitlens.
Heb deze camera op het oog ter vervanging van mijn bestaande minolta analoge spiegelreflex. Met deze sony kan ik iig mijn lenzen hergebruiken, hetgeen wel zo makkelijk is.