Panasonic Lumix DMC-FZ7 Review

MadMarky 4 februari 2008, 1.052 views

Panasonic Lumix DMC-FZ7

Pluspunten

• Beeldstabilisatie
  • Zoomlens
  • Goede ingebouwde flitser

Minpunten

• Relatief ruisgevoelige sensor
  • Geen beginnerscamera

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Ik heb deze camera gekocht omdat ik een model zocht met een groot zoombereik voor bijvoorbeeld autosport evenementen. Ook moest deze een fatsoenlijke flitser hebben voor indoorfotografie en filmpjes kunnen opnemen. Op al deze punten is de FZ7 behoorlijk geslaagd vind ik.

To the point:
De gebruikte sensor is redelijk ruisgevoelig. Zelfs foto's die ik op ISO 80 heb geschoten bewerk ik altijd na met programma's als neatimage, puur omdat dit een beter effect geeft dan de ingebouwde ruisonderdrukking. Ik zal ten alle tijde voorkomen om foto's te schieten op ISO400, hierbij is de kwaliteit zo matig dat er teveel details verloren gaan.
Een pluspunjte is dan wel de beeldstabilisatie (Mega-OIS). Bij lage ISO waardes zijn langere sluitertijden nodig, maar het is me zelfs gelukt om foto's met een sluitertijd van 1/10 behoorlijk scherp te krijgen uit de losse hand.
De ingebouwde flitser is best goed. Op de automatische stand zal deze vaak te hard flitsen, maar als je deze met de hand bijregelt kun je erg mooie foto's maken. Ook zorgt de relatief hoge plaatsing van de flitser voor een kleinere kans op rode ogen.
En tsja, zoals eerder genoemd is het niet echt een camera voor beginnende fotografen. De scherpstelling is dik in orde, maar de automatische stand schakelt al snel over op ISO 200 of 400 en de flitser staat te hard. Ben je echter bereid om je wat te verdiepen in de functies van de camera, dan kun je er erg mooie foto's mee schieten.

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-FZ7?