Acer Travelmate 6465WLMib Review

SED 11 april 2007, laatste update op 25 november 2011, 1.505 views

Acer Travelmate 6465WLMib

Pluspunten

• veel beveiligingsopties
  • makkelijk in gebruik
  • veel aansluitingen
  • veel features.

Minpunten

• Opstarten duurt wat lang door TPM (?)

Travelmate 6465WLMIB, Intel core 2 Duo T7200, 2,0Ghz, 667 Mhz FSB, 4MB L2 cache.
15,4" WSXGA LCD/TFT, 2GB DDR2intern geheugen, 160GB HDD.
ATI X1300 128MB Hypermemory
Wireless, a/b/g Bluetooth 2.0 EDR
DVD super multi DVD +_

De Acer travelmate is een van de high end modellen van Acer. De smaakvolle zwarte uitvoering doet wat saai aan maar ja het is dan ook een zaken computer ;) Tenminste op dit moment aangezien het modellenspectrum snel aan verandering onderhevig is.
De laptop is voorzien van een TPM chip die de data effectief moet beveiligen tegen ongewenste blikken. Diefstal van de laptop is zinloos en het effect is een onbruikbare laptop die alleen via de fabrikant weer gereset kan worden. Helaas weten de meeste dieven dat niet en ben je de laptop dus wel kwijt met als troost de wetenschap dat je data veilig is.
Naast deze TPM beveiliging zit er een smartcard beveiliging bij en een vingerafdruk lezer die prima werkt. Met de beveiliging van deze laptop zit het dus wel goed.
De harde schijf is verdeeld in twee partities die standaard op fat32 staan. Vreemd voor een zakelijke laptop met al die beveiliging waar juist NTFS een extra gratis laag zou vormen. Weliswaar kun je een beveiligde TPM schijf aanmaken waarop je data zet maar een NTFS partitie in samenhang met de chip en bitlocker zou de beveiliging compleet maken zonder extra kosten.

Zoals alle acers zit er een reeks aan additionele software bij die het gebruiksgemak moet verhogen. leuke feature is bijvoorbeeld een programma ( gravisense) dat geactiveerd, naast het beschermen van de koppen van de harde schijf ook een flink geluidsignaal start wanneer de laptop verplaats wordt zonder toestemming. Dat maakt stelen weer wat lastiger. Ik raad aan wel een keuze ta maken wat je allemaal wilt installeren aangezien niet alles even zinvol lijkt.

De schermkwaliteit is prima op de geadviseerde scherminstellingen (1680 x 1050) maar wat vaag nu en dan bij zelf gekozen instellingen.(1280x1024)
Voor mijn ogen is echter 1680x1050 te veel van het goede. En hoewel het beeld zelf dan haarscherp is kies ik voor een wat minder grote desktop.

De acer werd geleverd met alle gewenste software inclusief backup en restore optie die de onzichtbare derde partitie gebruikt voor herstelmogelijkheden. Daarnaast brand je na de opstart een DVD met alle kant en klare geinstalleerde software als restore optie.

Inmiddels heb ik Vista geinstaleerd. Na een heel lastige upgrade ontmoedigingsactie om gratis ( nou ja..18 euro) te upgraden naar Vista, ben ik heel tevreden over de winst tov de XP pro versie. Het loopt zeer stabiel en de extras bevallen mij goed. De aeromogelijkheden voegen net dat extra toe en het zoeken van data gaat stukken makkelijker. Op de Acer site was alle vista software makkelijk te vinden maar moest per pakket gedownload worden wat veel werk opleverde. Het BIOS moest ook een update ondergaan.

De notebook bevat een keur van aansluitmogelijkheden:
Firewire, USB (2 links en 1 goed verstopt rechts)), serieel, DVI-D, VGA, telefoon, UTP, S, cardreader, smartcard reader.IR 1,3 megapixel camera in beeldscherm

Naast het vingervlak is er ook een groen eroknopje als vervanger voor de muis. Bijpassende groene toetsen bovenaan het vingervlak maken dit tot een prima muis vervanger als je dat wilt.

Al met al ben ik heel tevreden over deze laptop die ruim van nuttige features is voorzien.

Heb jij ook een Acer Travelmate 6465WLMib?

misschien overbodig: maar die fat32 ipv ntfs is normaar hoor: niet elk os draait op ntfs.. Als je je recovery dvd gebruikt zal je zien dat ie de c-partitie terug fat32 zal formateren.. Overigens kan je makkelijk fat32 converteren naar ntfs.
een zakelijke computer die standaard uitgeleverd wordt met XP-Pro hoort geen Fat32 te hebben.
Dat je hem kunt converteren is me bekend ( anders kun je zelfs geen Vista installeren ;)
Hai SED en anderen die dit lezen,

Ik heb zelf ook een 6465wlmib en ben er ook nog erg tevreden over. Begin 2007 aangeschaft als soort van desktop vervanger (voor € 1475, - toen geloof ik). Nu is het nog steeds mijn favo laptop. Van begin af aan gewerkt met winXP pro 32bit, Vista heb ik overgeslagen (enkele beta's geprobeerd, maar werd ik niet gelukkig van). Tijdje geleden Windows 7 geinstalleerd en, net wat je zegt SED, het is alsof hij erop zat te wachten. Draait echt soepel!

In de tijd dat ik hem heb (2,5 jaar) is hij wel een keertje terug naar Acer geweest voor een nieuw mobo (powerconnector afgebroken na val van tafel :( ) en heb ik de DVD brander en de HDD vervangen. Er zit nu een 320GB 7200rpm schijf in en dat bevalt ook perfect!

Al met al echt een prima laptop die nog steeds alle programma's die ik gebruik goed kan hebben (dreamweaver, photoshop, pinnacle studio, office, google chrome, etc. en liefst 4+ tegelijk :) ) Kost een paar € maar dan heb je ook wat ;)
De resolutie 1280 x 1024 ziet er inderdaad waarschijnlijk wat vaag uit aangezien het een widescreen scherm is en 1280 x 1024 een 4:3 resolutie is :) , je zou dan beter een andere widescreen resolutie kunnen gebruiken zoals 1280x800 of 1440x900.
Nog steeds in gebruik en op de soms weigerende vingerscan na werkt alles goed. Ik draai nog wel onder de 32bits versie van vista.
sinds dec 2008 draait alles onder windows 7 32 bit. Het werkt werkelijk als de bekende trein. Snel , soepel en alsof de Acer daar op heeft zitten wachten.
De eerder door mij vastgesteld wat tegenvallende prestaties zijn weer helemaal van deze tijd!
Ik ga binnenkort over naar de 64 bit versie.
2011 en nog steeds een gleukkige eigenaar. Wel heeft de TPM soms kuren waardoor via f1 gestart moet worden en kan ik deze niet uitschakelen.
Maar blijft een geweldige laptop. Nog niet toe aan iets nieuws.