Evoluent Vertical Mouse 3 Review

braaibander 28 juli 2011, 2.305 views

Evoluent Vertical Mouse 3

Pluspunten

• Zeer ergonomisch
  • In stappen instelbare gevoeligheid (600 - 2600dpi)
  • 5 knoppen
  • Relatief goedkoop (vergeleken met andere ergo muizen)

Minpunten

• In gebruik nemen is erg wennen

Reden van aankoop

Ik heb de Evoluent Vertical Mouse 3 gekocht omdat ik (als programmeur) nogal veel tijd doorbreng achter mijn PC en ben dus met het oog op RSI-preventie en comfort op zoek gegaan naar een ergonomische muis, waarbij ik uiteindelijk uitkwam op deze muis, voornamelijk vanwege de verticale houding, de goede sensor en de (relatief) lage prijs.

In gebruik name

Toen ik de muis binnen kreeg in een kleine milieuvriendelijke kartonnen doos (dat deze in een enorme doos van de TNT zat is dan wel weer jammer). Na het uitpakken, de USB stekker in mijn PC gestoken en een momentje gewacht tot Windows de drivers had ge´nstalleerd. Het eerste gebruik was enigszins onwennig, maar dit vond ik niet minder dan logisch aangezien dit de eerste keer was dat ik een verticale muis gebruikte na vele jaren een normale muis gebruikt te hebben. Note: Het kan een kleine week duren voordat je geheel aan de muis gewend bent!

Gebruikservaring

Na een paar dagen wennen begon ik steeds meer voordelen aan het gebruik van de muis te merken. Zo ligt de muis erg goed in de hand, en zorgt het dat je arm in een fijne, ontspannen positie is. Verder is de muis zeer precies. De muis beschikt over een instelbare gevoeligheid van 600dpi tot 2600dpi en is simpel te wijzigen met een knopje aan de onderkant van de muis. Deze verstelbaarheid maakt de muis geschikt voor zowel mensen die lage als zeer hoge dpi gewend zijn, ikzelf heb hem zelf op 1300dpi ingesteld en daarop is hij al veel preciezer is dan de muizen die ik normaal gewend ben.

Verder heeft deze muis 5 knoppen; linker en rechter muisknop met het scrollwiel als 3de knop op de kant van de handpalm. Daarnaast is er nog een back en forward knop aanwezig, de back knop onder de rechter muisknop en de forward knop aan de andere kant van de muis op de positie van de duim. Persoonlijk had ik de back en forward knop graag omgewisseld gehad. De knoppen zelf zijn wel goed bereikbaar en voelen degelijk aan.

Update: Deze knoppen waren uiteindelijk te wijzigen, maar hiervoor heb ik wel zelf naar een fatsoenlijke driver moeten zoeken. De driver die meegeleverd was bij de muis deed niets meer dan het standaard Windows muis menu open. De juiste driver heb ik hier gevonden.
Na installatie van deze driver kwam er een veel uitgebreidere settings-editor tevoorschijn.

Heb jij ook een Evoluent Vertical Mouse 3?

Ik heb al jaren de Evoluent 2 en via de Mouse Manager in de systray kan ik ALLE knoppen zo configureren als ik zelf wil.
Je kunt er zelfs allerlei functies aan koppelen die je niet zou verwachten. Zo heb ik een 'close' functie gekoppeld aan de wheelbutton waarmee ik supersnel een scherm/programma kan sluiten. Lekker lui.
Dus dat punt van "Back en forward knoppen lijken niet logisch te zitten" kun je wat mij betreft weg strepen want ik kan me niet voorstellen dat je bij die Evoluent 3 niet ook alles kunt configureren zoals je zelf wilt.
Het staat zelfs aangegeven op de website:
"▪ Includes driver for Windows XP, Vista and Win 7 in 32/64 bit for programming all 5 buttons".

[Reactie gewijzigd door rmd op 27 juli 2011 20:13]

Bedankt voor je heads-up! ik heb mijn review aangepast.
No prob. :)
Ik heb destijds een paar keer email-contact gehad met de maker van deze muis. Een keer vanwege een probleem (verspringende cursor) en dit bleek een hardware fout te zijn, dus kreeg ik gewoon een nieuwe opgestuurd vanuit Amerika (waren niet in Nederland te koop destijds).
En de laatste keer was om informatie door te geven over de resolutie-eisen van gamers. Ik gebruikte de muis destijds nl. voor Quake games, wat achteraf gezien natuurlijk idioot is, want daarvoor heb je toch echt een andere muis nodig, maar voor strategie games is ie overigens prima geschikt.
Het punt is: de bedenker & maker v/d muis is een beste man met een goed product. Ik dacht er wel 's over om die 3e versie aan te schaffen maar mijn huidige muis doet het nog prima.

Ik was trouwens direct gewend aan het ding. Het is gewoon een normale muis, maar dan op z'n zijkant (plus extras) :)
Op het werk (ik ben systeembeheerder) heb ik voor verschillende mensen deze muis besteld en deze mensen onderstrepen jouw bevindingen.

Zelf had ik ook erg last van RSI maar heb dit opgelost met een Wacom tablet wat voor mij erg goed werkt. Nooit meer last van gehad de afgelopen 2 jaar.