Logitech UltraX Media Keyboard Review

Sebazzz 20 januari 2008, laatste update op 20 januari 2008, 3.151 views

Logitech UltraX Media Keyboard

Pluspunten

• Typt als een laptop
  • Lekker plat
  • Zwarte afwerkingen permanent glanzend
  • Stil

Minpunten

• Niet open te maken
  • Moeilijk schoon te maken
  • Heeft al snel last van kruimels en vuil

Goed, me eerste survey. :) (verplaatst)

Ik heb niet de desktop maar alleen UltraX Media Keyboard gekocht, omdat ik een goede Typhoon muis hebt en die kan ik niet missen :) Ik had eerst een oude PS/2 sweex, maar die was niet goed meer dus die moest weg. Naar de HCC beurs geweest, en bij Compuland een nieuw toetsenbord gehaald. Ik wilde een plat toetsenbord dat niet te snel vuil werd met weinig toeters en bellen, en dat heb ik gekregen :)

Na van mijn oude, levende, vol voedsel zittende toetsenbord afscheid genomen te hebben (dat wil zeggen, een flinke trap te hebben verkocht) kon ik mijn nieuwe aanwinst uit de verpakking nemen. In zijn bruine doos kon je niet veel vinden behalve het toetsenbord zelf en zijn plastic bescherming. Logitech ging er blijkbaar van uit dat de drivers bij het OS zelf zaten :)

Het toetsenbord heeft laptop toetsen, onderaan een dunne zwarte permanent glanzende strip, en bovenaan ook maar daar is ie beter want je kan er de media toetsen vinden(Media, Play/Pause, Mute, Favorites, E-Mail, WWW). De toetsen zijn zwart met witte letters en de behuizing van het toetsenbord is grijs/zilver. Het toetsenbord werkt op USB. Aan de achterkant heeft het toetsenbord twee pootjes die je kan uitklappen zodat het toetsenbord schuin komt te staan, en je je aan de RSI waarschuwing onder op de doos houdt. :p

Het toetsenbord was is alle OS snel geinstalleerd en werkte direct, alleen op Windows kreeg ik de Mute en Favorites toetsen niet aan de praat wat in Linux Ubuntu wel werkte. Het toetsenbord heeft, wat ik al zei, platte laptoptoetsen en tikt hemels. Bovendien tikt het ook lekker stil, wat ik bij mijn vorige keyboard niet had. Ik merkte direct met typen dat ik veel minder typos maakte.

Voor de rest bestaat het uit goede materialen en kan echt wel tegen een stootje. Het enige waar ik negatief over ben is de gevoeligheid voor vuil. Vuil komt er niet snel in vanwege dat de toetsen hardstikke dicht op elkaar zitten, je hebt dus bijna geen spleetjes tussen de toetsen, maar als er vuil tussen komt merk je dat direct. De toets waar het vuiltje onder zit reageert dan niet of met veel moeite, wat erg irritant is. Ze hebben het dan ook niet makkelijk gemaakt om het vuiltje weg te halen, het toetsenbord gaat aan de achterkant niet open en het schoonmaken is dan ook niet makkelijk.

Om te schoonmaken moet je een schroevendraaier onder de toets zetten, en dan deze toets aan de voorkant omhoogwippen, deze klapt dan open. Als je dan het vuiltje niet kan verwijderen, moet je de toets (of eerder het plastic plaatje) van de toetsenbord verwijderen en dan hopen dat je erbij komt. Naderhand is het dan, zeker in het begin, moeilijk om de toets terug te plaatsen.

En oja, voordat ik het vergeet, prijs. Deze is acceptabel, niet slecht, niet goed, maar gewoon acceptabel. Ik heb dit keyboard voor 20 of 25 euro kunnen halen.

Kleine update @ 20 januari 08: Ik constateer dat de volgende toetsen in de volgorde van erg tot minder afgesleten zijn: ETR(spatie)NWIDAS. Deze toetsen hebben hun opdruk behouden, maar het reliŽf dat er op zat is in meer of mindere mate verdwenen waardoor deze toetsen nu glad aanvoelen, maar hinderlijk is het niet.

Heb jij ook een Logitech UltraX Media Keyboard?

Heb zelf ook een UltraX Media in gebruik met USB <> PS2 connector (had ik toch nog stuk of 4 liggen van wat muizen).
Best wel handig als je ooit in de BIOS moet zijn.

Iedereen die er hier op typt vind t een fijn toetsenbord. En dat maakt mij ook weer blij ;)
Na een paar jaar op dit toetsenbord gewerkt te hebben kan ik ook mededelen dat de opdruk van verschillende toetsen bijna tot geheel versleten zijn. Ook de twee bumbertjes op de toetsen F en J (voor de 10-vingerige typers altijd handig) zijn door de constante wrijving geheel versleten en bieden nu dus geen voelbare indicatie meer. Ook het blijven steken van de toetsen door een klein vuiltje kan ik beamen. Wat ik altijd doe is gewoon d.m.v. een hogedruk luchtcompressor tussen alle toetsen blazen totdat alle vuil en stof als sneeuw voor de zon verdwijnt. Hetzelfde doe ik overigens ook altijd in het binnenwerk van mijn computer (niet te dichtbij en zeker niet op Ram en processor richten).

Verder voor de rest is het een mooi en economisch toetsenbord. En gezien het geringe aanbod van dit soort toetsenborden zal ik dit toetsenbord waarschijnlijk gewoon weeraanschaffen binnenkort.
Ik heb het ook :) en er is wel een truuk om het schoon te maken... je stopt em gewoon in je badkuip ofzo met warm water :) en je laat hem een dagje uitdrogen :) dan is hij als nieuw!

ik heb mijne nl gekregen vanm n buur, die had em een week, en had er een glas cola over gemorst, en het ging echt niet meer. hij dacht ook dat het niet schoon te maken was, dus ik had niets te verliezen... :) ik heb alleen een vraagje :s hoe kan je die mediatoets (play pause in mijn geval) toewijzen aan een applicatie :s want normaal werkt die bij winamp, maar nu niet :s doet niets, al de rest wel...
Krijg je dan geen last van corrosie?

Die media toetsen heb ik in Windows XP ook niet helemaal werkende gekregen. In Linux werkt het wel volledig.

[Reactie gewijzigd door Sebazzz op 15 augustus 2007 20:29]

Het toestenbord heeft geen laptop toetsen maar normale iets dunnere toetsen. De toetsdruk lijkt in totaal niet op de toestdruk van een laptop. Het stil zijn gaat naar verloop van tijd aardig achteruit kan ik je meedelen.
Leuke review :)

Heb hem zelf ook overwogen, omdat ik inderdaad ook zocht naar een laptop-toetsenbord. Ik ben uiteindelijk voor de Logitech UltraFlat gegaan. Zelfde idee, alleen dan nog compacter. Maarja, ik kan iedereen die een toetsenbord zoekt met de laptoptoetsen beide types aanraden (heb de UltraX ook geprobeerd), 't typt gewoon een stuk relaxter als je eraan gewend bent. ;)