Specificaties 2,4" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Chat 335 S3350 Zwart Review

ravetom 27 juli 2011, laatste update op 28 juli 2011, 3.780 views

Samsung Chat 335 S3350 Zwart

Pluspunten

• Veel voor relatief weinig geld.
  • Makkelijke WIFI functie.
  • Organiser functies
  • Optisch trackpad voor navigatie

Minpunten

• IM apps kunnen niet in achtergrond worden uitgevoerd
  • Menu tekst voor linker en rechter menu knoppen
  • Simpele camera
  • Achterklepje voor batterij en sim kaart toegang is wat "priegel"

Mijn toestel is "Champagne Gold" en die versie heb ik niet kunnen vinden op tweakers, om mijn review bij te plaatsen. Dit is dus niet de "Gold" kleur die hier bekent is, alhoewel ze dezelfde artikel en EAN nummers hebben. Ik neem verder aan dat de toestellen exact hetzelfde zijn behalve de kleur verschillen. Verder leek het me een goed idee om mijn review bij andere reviews neer te zetten die eigenlijk om hetzelfde product draaien. Hopelijk hebben mensen hier wat aan :)

Algemene beoordeling:
Net twee dagen heb ik deze Samsung in gebruik. Ik zocht een toestel met iig een QWERTY
toetsenbordje, candyBAR ontwerp, WIFI voor simpel email gebruik, en onder de 100 Euro. Ook moesten WIFI en het toetsenbordje voldoende "bestuurbaar" zijn. Ik wilde dus een telefoon die zonder al te veel gestoei te gebruiken valt. Veel wilde ik van het toestel niet verwachten, en ik hoefde ook geen camera of veel geheugen voor muziek en andere multimedia.

Het toestel is kompleet voor de prijs en voldoet aan mijn persoonlijk criteria. Bij bol.com 87 euro inclusief verzendkosten, dus te verkrijgen voor onder de honderd euro, sim lock vrij. Het doosje bevat een lader, snel handleiding, batterij en budget mic/oordopjes voor de 3.5mm jack aansluiting. Niet inbegrepen zijn de micro-USB(USB-A male micro-USB-B male) data kabel, en een micro-SD geheugen uitbreiding.

Accuduur:
Het lijkt erop dat de Samsung Ch@t iig 3 tot 4 dagen standby kan staan zonder te bellen, en dat je zeker 3 uur kan bellen voor je weer moet opladen. De fabrikant heeft het over meer standby en beltijd. Als je een intensief gebruiker bent zal het me niet verbazen dat het toestel elke nacht in de lader moet.

Gebruiksgemak en snelheid:
De toestel naam zegt het al: het is echt een chat ding, prima geschikt voor teksten, mailen, en IM's zoals Gtalk, MSN en Twitter. Een groot nadeel is, dat IM apps niet in de achtergrond kunnen worden uitgevoerd. Dit betekent dat je bijvoorbeeld voor googletalk "Palringo" moet inschakelen en de app open moet laten staan om in contact te blijven, wat het hele scherm bedekt. Wanneer je dan terug wilt naar de Smart Home (dat is het bureaubladje van het toestel), of 1 van de menus wilt gebruiken moet je Java apps dus echt afsluiten. Gelukkig kan je wel telefoontjes ontvangen, terwijl je een Java app gebruikt zoals Palringo of een game, wat dus niet direct de app afsluit.

Het heeft daarentegen wizard based apps voor email instellen en internet toegang. Er valt weinig op te merken aan de SMS, MMS en email functies. Het toestel houd ook conversaties automatisch bij in de verschillende mappen onder "Berichten".
De Samsung S3350 reageert snel genoeg; maar als je erg snel typed merk je misschien wat vertraging bij langere teksten. Het cache geheugen voor internet is ook minimaal, websites gemaakt for mobiele telefoons zijn goed te gebruiken, en laden snel genoeg met de WiFi verbinding. De WIFI app is weg gestopt onder de menu's Applications in plaats van bv. onder Communications of Internet.

Geluids en gesprekskwaliteit zijn goed te noemen. Echo's, plotse pieken en dalen in gespreks-kwaliteit zijn er voor als nog niet.
Het toestel heeft een makkelijk in te stellen WIFI. Het toetsenbordje na wat wennen en oefenen is goed genoeg, dat je niet meerdere knoppen tegelijkertijd intoetst wanneer je bv. geen nagels hebt. Het operating system is proprietairy, en niet mainstream, wat wil zeggen dat je alleen dingen kan draaien waar samsung software voor maakt. Gelukkig is er de java ondersteuning, waardoor je toch een heleboel apps kan draaien.

Er zijn voorbeelden van menu gekkigheid (menu indeling en samenvoegen van functies onder sub menu's):
-Menu tekst voor linker en rechter menu knoppen(left softkey/right softkey); is even wennen aangezien de knop selectie tekst niet direct boven softkeys staan, maar boven de "lijntjes" tussen de softkeys en de opneem/ophang knoppen.(ophang knop is tevens uit knop en "sluit alle zooi" knop. Let daar wel even op 8)7
-Automatische toetsblokkering en Verlichting; werken samen maar staan niet onder hetzelfde sub-menu van Instellingen. Als je namelijk Verlichting time out tijd instelt, stel je ook de time out van toets blokk in. Dat had best "beter" gekund. De handleiding die bij het toestel word geleverd is meer een snelle naslag, dus ik adviseer de .pdf te downloaden. Website is overzichtelijk voor documentatie en downloads.

Design, bouwkwaliteit en afwerking:
Het toestel ziet er degelijk uit en zou op een afstandje voor een ouder model blackberry kunnen worden aangezien. Toekomstige krassen en zo voorts zullen niet al teveel opvallen. Het apparaat is ook in wit, zwart en roze te verkrijgen, maar ik zou me niet aan wit willen wagen. Roze is leuk voor de
liefhebber of mensen die hun telefoon willen terugvinden ;) Goed afgewerkt, geen scherpe randjes te vinden, ribbeltjes aan onderkant telefoon voor extra grip.
Cameraatje lens is NET goed genoeg verzinkt dat het niet bij het minst geringst beschadigd raakt.

Klepje voor batterij, micro-SD en sim kaart toegang: eventuele nagels kunnen beschadigd raken (dit staat ook letterlijk in de handleiding). Het is niet een schuifklepje of iets, maar een "kap" die het hele toestel bestrijkt van de achterkant. Er zit een "notch" 1mm hoog en een centimeter breed waar je tussen moet komen, met nagel of schroevendraaier. Ik hield een "au" duim over omdat ik korte nagels had en een schroevendraaier het plastic waarschijnlijk had beschadigt op dag 1.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Het doet wat het moet doen! ;)

Camera:
Een basic cameraatje met een ok app, verwacht zeker geen wonderen voor de toestel prijs. Video opname is mogelijk met 15fps, geen autofocus, wel nachtmodus (nachtmodus niet getest)

In loop van de tijd voeg ik dingen toe, naarmate mijn gebruik ook vordert. Voel vrij om dingen toe te voegen via reacties, en vragen te stellen.

Heb jij ook een Samsung Chat 335 S3350 Zwart?

Heb de telefoon ook, opzich een fijn toestel. :D

Trouwens voor je IM apps probleem, ga naar http://get.ebuddy.com/ dan heb je de ebuddy messenger op je telefoon staan en dat werkt prachtig :) Zelfs ondersteuning voor Hyves (Dat dat nog bestaat :p)
Oh shit staat er niet tussen, dan via m.ebuddy.com ;)
De optische trackpad is accuraat genoeg om prettig mee te kunnen navigeren. De standaard instelling is wat gevoelig, maar die gevoeligheid is aan te passen via Instellingen. Met vorige toestellen was ik trackballs en cursor toetsen gewend. De trackpad fungeert ook als toets.
Voor de softkeys en trackpad, heb je bijna geen kracht of moeite nodig.

[Reactie gewijzigd door ravetom op 27 juli 2011 00:21]

Dankje voor de suggestie Coke, ben al bezig geweest met experimenteren :)
Heb hem sinds gister aleen wifi valt af en toe weg verder een super toestel :D