Specificaties GF 8800 GTS, 640MB DDR3 - Bekijk alle specificaties

MSI NX8800 GTS-T2D640E Review

C-Gate 22 september 2007, 7.038 views

MSI NX8800 GTS-T2D640E

Pluspunten

• Snel
  • Overclockbaar tot GTX snelheden
  • Oogt erg mooi
  • Game : Company of Heroes
  • Stil, ondanks alle geruchten (60 - 70 % fanspeed)

Minpunten

• Erg groot
  • Lawaai op 100% fan
  • Energie-vreter (PSU)

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Zo ! Blijkbaar zijn velen er nog niet toe gekomen er eentje te schrijven , maar ik dacht , laat ik er eens eentje doen ( dit is mijn eerste )

Deze grafische kaart werd gebruikt samen met:

Intel Core 2 Duo 2,13 Ghz @ 2,8 Ghz
Asus P5B mobo ( mn 2de :P )
2 Gb DDR2 RAM 667Mhz ( Samsung )
MSI Geforce 8800GTS
Zalman 600w heathpipe cooled psu.
500GB W.D 16mb SATA II Disk
160GB Samsung 8mb IDE Disk

Extra's:
Zalman 9500-CU-LED op de CPU cooler
Coolermaster LED 120mm Casefan
Zalman ZM-MFC-1 FanController ( AANRADER )

in een Aerocool Engine II case.
BENCHMARK GEDEELTE GEUPDATE + VISTA INFO
De kaart zelf
De kaart op zich is eigelijk best erg groot en daar zal je dus moeten aan denken wanneer je deze koopt. ( Bij de GTX mag je er nog eens 4 cm bijdoen in lengte)

Mensen die een mini-tower hebben hebben 99% kans dat hij niet past. Bij mij past ie maar ik verlies wel een HDD slot in mijn case ( zie foto's onderaan de survey)

Prestaties
Tja... Wat kan ik zeggen... VROEM ! Super snel deze kaart !

-De meest recente games zoals S.T.A.L.K.E.R draaien op maximale settings met 8x AA & 16x AF aan een gemiddelde van 64fps.

*Test drive unlimited die in mijn ogen niet goed geoptimaliseerd is voor de PC draaid op een kleine 60fps op maximale settings maar erg vlot lijkt dit niet echt , vergeleken met S.T.A.L.K.E.R ( dit even terzijde )

*Verder speel ik Counterstrike Source & Day Of Defeat Source op maximale settings met vsync aan , en de framerate gaat daar dus nooit onder (75fps constant)
Alles op high, 16x AA & 16x AF

Nog enkele games:

*Dark Messiah of Might and Magic: weer gewoon alles volluit, zelfde resolutie als anders, vsync aan en hier nu en dan op die echt drukke momenten een fps drop naar ... 65fps.. (75fps constant door vsync in alle andere momenten)

*Guild Wars:: Alles volluit, ik ging naar de drukste stad, schommelde tussen 90fps en pieken van 200fps ; weer alles op maximaale kwaliteit.

*Infernal: Zelfde verhaal, maximale settings, via control pannel 16x AA & 16 AF , 75fps constant!

*Oblivion Zelfde als Dark Messiah, tussen de 65 fps & 75 fps met op drukke momenten eens 53 fps. Alles op maximum. HDR aan en dan 4x AA geforced via control panel ( is niet echt aan te raden maar werkt hier goed )

*Prey: Zet ik ook volluit en heb geen problemen. Alles ziet er super goed uit, alles op maximale settings weer.

*Hitman Blood Money: Tja, dit word vervelend.. Zelfde als hierboven.. piek momenten van 160fps laagste was 68fps. Weer alles op maximum.

Alle games die ik speel zet ik meteen volluit, maar dan echt volluit, dus ook bij advanced indien mogelijk alles op maximale settings zetten. Resolutie op 1400 op 900 ; dit is de maximale resolutie van mijn Samsung 940Bw (19inch widescreen)

Het leuke is dat je gewoon iedere game dat je installeert meteen volluit mag zetten en niet meer hoeft te tweaken (hoewel, om alles NOG hoger van kwaliteit te krijgen misschien...). Gewoon volluit en gaan !

Update: ik heb intussen al hopen games gespeelt en alles speelt echt lekker vlot op deze kaart!

Benchmarks

En ook even voor de lol 3Dmark 01 laten lopen:
~[op resolutie: 1440*900 ; 8x AA|| dus alles op maximum op die benchmark hehe]

score : 38k

Geluid & Warmte
Idle draaid deze kaart op stock speeds 48° in mijn kast, stressed kan dat gaan tot 68° - 75°. De kaart draaid dan zijn fan op 60% zoals altijd. En die hoor je gewoon amper. Enkel op 100% is de fan een stofzuiger.
Zelfs na 6u hardcore gamen op stalker gaat de fan niet naar zijn volle 100%. Ik denk dus dat je al erg lang en zwaar moet gamen om die fan op zijn maximum te laten draaien.
Dus dat is erg erg positief!

Modbaarheid
Ik heb op de nVidia forums een topic gelezen over iemand die zijn 8800GTS gemod heeft en het blijkt geen probleem te zijn. Vandaar de goede score op modbaarheid
~[link = http://forums.nvidia.com/...showtopic=32176&hl=review ]

Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar misschien doe ik zelf later die mod, dus geef ik hem een voldoende omdat ik weet dat het mogelijk is, en erg simpel ook.

Drivers
Heb tot op heden geen enkel probleem gehad met de bijgeleverde drivers of de nieuwe die ik downloade van de nVidia site. Dus voor mij is pico bello :)

Overclockbaarheid
Ik heb de GTS overclocked naar
Core : 670mhz ( Stock 500mhz )
Memory: 1015mhz ( Stock 800 )

en deze loopt erg stabiel. Op idle is de temperatuur 9° meer dan op stock. En op full load scheelt het amper 11°.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is echt subliem. De DVI connecter geven een goed signaal en zelfs met een DVI-to-Analog converter is het beeld haarscherp en zijn de kleur echt levendig.
(veel beter dan mijn 6600GT 128mb)

Featureset
Welja.. daar kan ik kort over zijn..
Enkele kabeltjes om aan te sluiten..
Een boekje.
2x dvi converters
Company of Heroes. [ Special double DVD edition ]

Eigelijk niet meer dan je moet verwachten, een goede game, convertertjes, en natuurlijk de kaart.

----------------------------------------------

De prijs valt best mee hier in België heb ik hem gekocht voor 415¤. Heb hem nog nergens anders in belgië zo goedkoop gezien.

Kortom, deze kaart is een aanrader. Als je je het kan permiteren koop je gewoon de GTX versie dan ben je nog wat langer zoet, maar voor mij volstaat de GTS voorlopig.

Mocht je je afvragen waarom ik deze kaart kocht, het was duidelijk, ik begon een nieuw systeem samen te stellen ik had iets nodig dat krachtig was. Ik zat al een tijdje te kijken op een 8 serie grafische kaart , en toen ik deze aan een tamelijk goede prijs hier in belgië kon kopen, was ik verkocht.

Ook de vele benchmarks en reviews op sites hebben mij doen inzien dat dit echt wel een super goeie kaart is waarmee ik denk (hoop ik) nog lang mee zoet ben.

Fotos case:

---------------------
edit:
VISTA
Zo heb net vista geinstalleerd, alles liep van een leien dakje. Drivers netjes geinstalleerd van de nvidia site, enkele games getest , onderandere S.T.A.L.K.E.R . Voorlopig een beetje performance verlies ( een kleine 7fps ) maar zo erg vind ik dit niet.

Heb nu reeds enkele dagen vista en eigelijk elke game die getest werd in XP werkt ook in Vista.

Zoals algemeen geweten is is de performance daar iets lager. Maar dit scheelt erg erg weinig. Dus geen paniek!!!

Heb jij ook een MSI NX8800 GTS-T2D640E?

Met een C2D @ 2,8GHz en een 8800GTS haal je slecht 38k in 3D01? Vreemd, sinds mijn broer met een stock E6600 en een X1900XTX al 48k haalt. Is je geheugen geen bottleneck?

Edit: [offtopic] Scherpe foto's maak je. Wat voor camera gebruik je?

Als je nou beter leest zie je dat het met 1440*900; 8x AA en alles op max is. Lijkt me niet dat jou kaartje daarmee 48k haalt..
Het kan wel zijn dat er hier en daar wat niet juist staat in mijn systeem. Maar daar kan ik me niet erg druk om maken. Vooral omdat dit een test is uit 2001
Heb hem nog es laten lopen en draaid nog steeds gewoon 38k. Nouja.. Wat maakt een test van 6 jaar oud uit... :D

Offtopic: Fotos zijn gemaakt met een Sony Cybershot DSC-W30 met macro functie aan voor die pci-e connecter foto.
Hij is niet eens 2 keer zo snel als mijn 1950PRO :P
Maarja voor die prijs heb ik er 2 :P

Verdom mooi kassie ook trouwens :P
En dan nog haal je niet de prestaties van een 8800GTS :P

Check onderaan de survey voor wat betere fotootjes van de kast.
Wenie zit nu aan de 5K met een sempron 3400 754.
Dus ja ik denk dat ik er wel overheen kom :P

c2d @ 2.4
9649 ... bijna :P
Ik neem aan dat je 3Dmark 06 score gehaald is met de overklok instelling. Zou je de default 3DM06 score er ook bij willen zetten? Dan wordt het iets duidelijker hoe sjnel deze kaart is.

Bij de games test is het essentieel om te vermelden op welke resolutie, AA/AF settings en IQ (image quality) je die framerate hebt gehaald. Mijn X1900XTX haalt evenveel FPS als jouw kaart in die games, maar waarschijnlijk op lagere graphics dan jouw 8800GTS.

Verder prima review, ook mooie plaatjes.

Tip: Je kunt de foto's onderaan je review ook tussen de tekst plaatsen. Dit doe je door ''[afbeeldingX]'' in te voegen in de tekst (zonder aanhalingstekens natuurlijk en een getal van 1 tot 4 op de plek van de X voor de juiste afbeelding). :)
Heb hier en daar wat ge-edit! ( 3d mark score zonder overclock )

Bij de games hier en daar al wat bij. Ben ze nu allemaal aan het runnen enzo, en alle settings aan het bekijken.

Dankjewel trouwens voor je opbouwende kritiek.

Ik ben nu bezig met nog wat dingen te verzamelen die ik er nog bij zal plaatsen.

Voor die afbeeldingen, wel ze zijn te groot.. En heb nu nietveel zin om ze te verkleinen enzo.. Misschien later eens ;)
Ja vind het ook een fijn vooral informatieve survey.
Ik heb ook zo'n geval en had ook eens gezegt een survey te maken mijn excuus is dat ik mijn game hdd gemolt heb :P

Leuke modtip trouwes dat ziet er wel mega-gaaf uit.
Ik heb nu idd ook dat mijn overklok stabiliteit beperkt wordt door de warmte, maar goed overklokken is nog niet nodig en is daarmee ook de 1e vga geweest die ik heb die ik niet gelijk kromtrek :D.

Vette game er ook bij ja, het is dat ik hem al had anders had ik ook cker de versie met CoH gewilt. PS CoH gaat in de zomer een dx10 patch+uitbreiing uitbrengen,
Bedankt :)

Hehe zwaar excuus lijkt mij :)

Wow, eindelijk een DX10 game die ik niet direct moet kopen.

Normaal ga ik in de loop van deze maand op een extra HD van 160gb eens Vista installen ( dus dualboot Xp & Vista )

Zal dan deze survey uitbreiden met mijn bevindingen.

Zal er denk ik super uitzien, met die Dx10 patch.
Het ziet er nu in ieder geval vet uit op maximum hehehe.
Fijn als je DX9 kaarten wil kopen voor een kleine 2 fps meer in games , meer lawaai en meer hitte, en een aangepast mobo wil kopen..

Ofwel koop je zo'n mobo , een GTS / GTX en spaar je tot je er een 2de bijhangt ;)
Aangepast mobo ? gewoon standaard hoor :)
Maar volgens mij lopen 2 normale kaarten harder dan dit dual ding.
Maarja met deze ken je spaaren todat je er een 2e in hangd :P
sinds wanneer zijn Sli moederborden standaard?
Zonder een deftig nForce 4 of meer mobotje moet je er niet veel van verwachten.
Goeie survey,,! alleen de informatie over het presteren in games (wat ik hier het belangrijkste zou vinden) zou ik toch wat uitgebreider maken! ;) Bijv, bij elke game de res, settings enz.
Verder bij de modbaarheid baseer jij je woorden op wat een ander met de kaart gedaan heeft :P moet dit niet zijn wat je zelf van de modbaarheid van de kaart vind :Y)

Als dit niet het geval is sorry,

Verder als laatste zou ik graag de rest van je componenten willen zien verschijnen in je survey, om een kleine vergelijking te maken met wat andere mensen misschiebn in hun kast hebben zitten :*)

Edit: ik zie hier ineens dat terwijl ik mijn post aan het typen was, er een andere post met haast de zelfde info verschenen is, sorry voor het 'dubbele' commentaar :9
Heb hier en daar al wat ge-edit over de games.

Heb wat nieuwe games erbij gezet en wat specs enzo ;)
Goede review, veel goede games ook uitgekozen! bedankt.
-edit- slecht gelezen betreft drivers/waar verwijder ik mijn post?
Dankje! Tis mijn eerste survey. Alles hulp is welkom :)

Wat bedoel je van die drivers?
Maar mensen Jullie weten denk ik bijna allemaal dat er nog niet echt zo goede NVIDIA 8800 drivers zijn dus de resultaten worden zeker nog veel hoger :) :) :)
Dat klopt enigsins, daar de drivers op mijn systeem stabiel zijn, een goede beeldkwaliteit leveren en snel zijn!

Maar we wachten idd nog op de 100% compatible driver.
En zeker voor vista.
Erg nette review, veel info thank you very much :)

Twijfel zelf of ik voor de 640 MB of de 320 MB OverClock edition ga, denk toch voor de 320 MB want aan die 640 MB heb ik vrij weinig met mijn 17 inch en binnekort 19 inch schermpje I guess.

Btw, die Case van je, maakt die fan aan de voorkant niet veel herrie ? :p

Zo nee.. Dan is het wel een interessante case voor me 8-)
Als je voor 19inch gaat kan 640mb wel fijn zijn voor je, ook op games higher texture settings kunnen doen is heel erg fijn [ ik merk dit zelf ook]

die fan aan de voorkant maakt niet veel herrie, ik heb em via mn fancontroller op 5volt draaien... op 12v maakt hij wel wat "air-moving-trough-a-roster-noise" :)
maar das normaal, misschien vervang ik hem nog door een stillere variant :)

meer fotos van mn case etc vind je hier http://www.techpowerup.com/gallery/796.html

En thanks, dit is mn eerste review die ik vandaag wat ge-edit heb =)