Creative Gigaworks S750 Review

Tyrian 10 april 2007, 1.227 views

Creative Gigaworks S750

Pluspunten

• Geluidskwaliteit algemeen, geluidskwaliteit satellieten in het bijzonder, kwaliteit satellieten.

Minpunten

• Slechte technische kwaliteit versterker, defect geraakt buiten garantie.

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
In het kort:
Ik heb de Gigaworks s750 in 2004 bij de Creative Europe webshop gekocht. Tot januari 2007 heeft deze prachtig geluid gegeven, maar daarna begon de set uit te vallen en is de ingebouwde versterker stuk gegaan. De set heeft veel in zich, maar de slechte technische kwaliteit van de versterker verpest het.

Geluidskwaliteit:
De geluidskwaliteit van deze set is uitstekend. De sattellieten geven een goede weergave over het frequentiespectrum met een goede aanvulling van het laag door de subwoofer. Hierbij moet ik wel opmerken dat de subwofer behoorlijk hard is en ook wat boemerig. Hier is dus zeker ruimte voor verbetering, met name op het gebied van muziekweergave.

Bediening:
Hier is nog behoorlijk wat ruimte voor verbetetering. De aan/uit knop is nogal gevoelig en het gebeurt dus ook regelmatig dat je de set direct weer uit zet als je hem aan probeert te zetten. Een ander minpuntje is dat de instellingen van het bedieningsgedeelte niet worden onthouden als de set uit is geweest. Voor de rest werkt de bediening wel ok.

Kwaliteit:
Dit is het grote probleem van de S750. Er lijkt veel bezuinigd te zijn op de kwaliteit van de electronica van de ingebouwde versterker. Het is niet ongewoon dat de versterker allerlei problemen begint te geven. Zo ook bij mijn set. De versterker begon steeds vaker uit te vallen en raakte op een gegevenmoment stuk. Dit is geen alleenstaand incident want op het Creative forum melden vele gebruikers problemen met de versterker.

De kwaliteit van de speakers zelf is wel goed. De satellieten zijn erg degelijk gebouwd en geven geen krimp. Leuk detail is dat Cambridge Soundworks de Newton newton MC100 (Home theater) satellieten heeft gebruikt voor de Gigaworks.

Heb jij ook een Creative Gigaworks S750?

Wordt het volume wel onthouden als je de set uit zet of de stroom eraf haalt? Of moet je deze ook telkens weer instellen als je de hem aanzet? Ben ik wel benieuwd naar namelijk gezien ik deze set ook wil aanschaffen en wil gebruiken in combinatie met een master/slave stekkerdoos, dus dan gaat de stroom van de set er telkens af als de pc uitgaat..
Het volume en de andere instellingen worden niet onthouden als de stroom eraf is geweest, alleen in stand-by onthoudt het systeem zijn instellingen.