Gigabyte GZ-M1 Review

XeNeRgY 25 juli 2011, laatste update op 25 juli 2011, 741 views

Gigabyte GZ-M1

Pluspunten

• Geluidsproductie

Minpunten

• Materialen ietwat fragiel

Aanleiding
Omdat ik, na een tijd van volle tevredenheid over de Asus O!Play HDP-R1, tegen de beperkingen van een mediaplayer aan liep, heb ik mijn oude PC in de woonkamer geplaatst om te testen of een HTPC beter in mijn wensen kon voorzien. Het eerste probleem waar ik tegenaan liep is dat mijn receiver (Onkyo) geen geluid via HDMI kan verwerken. Daarom diende mijn PC te worden voorzien van een geluidskaart met SPDIF-out. Nadat ik de ICIDU 7.1 PCI Sound Card MI-707210 aangeschaft had kon de test beginnen.

Mijn ‘HTPC’ in combinatie met XBMC beviel goed en daarom heb ik de keuze gemaakt mijn Asus O!Play te vervangen voor een HTPC. Na een hele periode van reviews en het bijhouden van het HTPC Topic op GoT ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn oude PC nog prima zou kunnen functioneren als HTPC en dat het derhalve niet noodzakelijk is om nieuwe hardware aan te schaffen (Mobo, CPU, Geheugen). Wel blijft het altijd interessant en leuk om je hardware te upgraden dus wellicht dat ik in de nabije toekomst alsnog een nieuwe setup neem, waarbij ITX met SPDIF-out onboard mijn voorkeur heeft.

Upgrades
De HTPC functioneert prima, echter waren er een tweetal aspecten van mijn huidige setup waar ik niet tevreden mee was. Dit betrof enerzijds het geluidsniveau en anderzijds de grootte van mijn behuizing, de CoolerMaster Certurion 2. Na onderzoek bleek dat het geluidsniveau voornamelijk te wijten was aan de no-name 450 watt voeding en het feit dat mijn behuizing overal ‘open’ was, omdat ik in het verleden meerdere PCI-kaarten gebruikte en daardoor brackets af had moeten breken. Ook sloot de kast niet goed meer en kwam er derhalve veel stof op mijn onderdelen.

De keuze was gemaakt: de setup zou worden behouden en een andere voeding en kast dienden aangeschaft te worden.

Als voeding heb ik de Be!Quiet Pure Power 300 watt genomen. Deze is enorm stil en draait perfect. Mijn HTPC maakte nog amper geluid, enkel de Samsung Spinpoint laat weten dat deze in de behuizing zit, door continu een licht zoemend geluid te maken.

Keuzeproces behuizing
Omdat ik besloten had mijn huidige setup te behouden moest ik dus werken met de onderdelen en de beperkingen daarvan. De grootste beperkingen zijn de PCI ICIDU geluidskaart en de PCIe Radeon 4550 die beide ‘niet low-profile’ zijn en beide benodigd zijn in mijn setup. Omdat ik deze kaarten recent gekocht heb wilde ik geen nieuwe low-profile vervangers kopen. Wellicht bij aanschaf van deze kaarten al rekening moeten houden met mijn toekomstige wensen, maar dat is een wijze les voor de volgende keer :)

Het liefste wilde ik een HTPC behuizing voor in mijn TV-meubel. Deze is echter niet toereikend qua ruimte in verband met het bezit van een Onkyo-receiver, XBOX 360, UPC Digitale TV en center speaker van de receiver. De enige optie wat nog past is een behuizing met een maximale hoogte van 12 cm, maar dit is niet mogelijk omdat dit enkel low-profile behuizingen kunnen zijn en ik dan mijn Radeon en ICIDU niet meer kon gebruiken.

Dit betekent dat ik wederom een normale behuizing aan zou moeten schaffen die naast het TV-meubel of achter het gordijn (TV-meubel staat naast het gordijn) geplaatst diende te worden. De eisen:

- Kleiner dan CoolerMaster Certurion 2 (ongeveer HxBxD van 46x20x44 cm)
- Stil
- mATX
- ATX-voeding dient geplaatst te kunnen worden
- Mogelijkheid tot plaatsen fans
- Ruimte voor minimaal 2 PCI(e) kaarten
- Goedkoop

De reden dat ik niet veel aan de behuizing uit wil geven is omdat ik op den duur toch over ga naar nieuwe hardware en deze in een kleine HTPC behuizing wil verwerken. Via de Pricewatch ben ik vrijwel direct bij de Gigabyte GZ-M1 uitgekomen omdat deze aan alle eisen voldeed, er best mooi uit ziet en een aantal positieve reviews had gekregen van mede Tweakers. Eventueel had de behuizing nog kleiner gemogen, maar dit bleek lastig met dit budget. De specificaties:

Afmetingen: 180 x 368 x 398 mm (W x H x D)
Kleur: Zwart
Materiaal: SECC*
Gewicht: 4 Kg
5.25" drive bay (Extern): 2
3.5" drive bay (Extern): 2
3.5" drive bay (Intern): 2
Uitbreidingssloten: 4
Form factor: Micro ATX
System Fan (front): 9cm (Optioneel)
System Fan (rear): 9cm
I / O ports: 2 x USB 2.0 / 1 x Audio Set (AC'97/HD)

Gigabyte GZ-M1: verpakking
De verpakking van de Gigabyte is vrij standaard. Naast de piepschuimen blokken bevindt zich een plastic hoes om de behuizing.

Na het verwijderen van deze kan ik een blik op de behuizing werpen en moet ik constateren dat deze enige schade heeft (opgelopen). Op de foto is te zien dat bovenaan de voorzijde het plastic niet goed zit, waardoor de case niet goed sluit rondom de aluminium strip. Of dit vervoersschade of een slordigheid bij assemblage is, kan ik niet beoordelen.

Gigabyte GZ-M1: eerste indruk

De kast ziet er erg mooi uit. Het blijkt inderdaad zo te zijn dat de Gigabyte niet goedkoop oogt, terwijl deze voor 29,50 door mij gekocht is. Bij het vasthouden van de behuizing voel je wel dat er relatief eenvoudige materialen gebruikt zijn. Zo zijn de klepjes voor de 5.25” apparaten niet solide, waardoor je ze lichtelijk kunt schuiven met bijbehorend tikkend geluid. Er is geen handleiding geleverd bij de Gigabyte.

Vanbinnen oogt de case degelijk, al ontbreekt er direct een bracket voor de PCI(e) aansluiting. Gecombineerd met de lichte schade aan de voorzijde moet ik concluderen dat de behuizing waarschijnlijk al gebruikt is. Ik zie namelijk geen reden waarom de behuizing anders een bracket zou missen. Wel wordt er een losse bracket geleverd, die op het PCI(e) slot past. Apart….

Bij verdere inspectie constateer ik dat er tevens een DVD-rom speler ingezeten heeft, aangezien het bovenste bracket eveneens afgebroken is. Daarnaast is ook een bracket voor de Floppy Drive verdwenen en bevatten de drive bays enige schroefschade.

De Gigabyte zou worden geleverd met een 90mm fan, omdat aan de voorkant eveneens een 90mm fan geplaatst kon worden heb ik een Fractal Design Silent Series 92mm fan besteld. Volgens reviews van mede Tweakers zou de bijgeleverde rear fan erg stil zijn en daarom ga ik deze niet direct vervangen.

De Gigabyte zelf is een prima behuizing voor dit geld. Helaas heeft een voorganger beschadigingen op de case aangebracht. Dit vind ik jammer, maar ik besluit om toch door te gaan omdat ik niet direct hinder ondervind van het geknutsel door een andere ‘Tweaker’. Daarom kan ik niet beoordelen of er normaliter een handleiding bij deze case aanwezig is. Wellicht is deze nog in het bezit van mijn voorganger.

Gigabyte GZ-M1: inbouwen setup
Omdat ik mijn HTPC zo stil mogelijk wil hebben, heb ik besloten alle onderdelen die niet perse nodig zijn dan ook niet in te bouwen. Dit geldt voor een tweede HDD en DVD-brander, waardoor enkel overblijft om in te bouwen: BeQuiet Pure Power L7 300w, Asus P5KPL-VM mobo, Core2Duo E4600, Radeon 4550, ICIDU geluidskaart en Samsung Spinpoint F1.

Het inbouwen gaat eenvoudig. De behuizing beschikt over de juiste holes voor mijn setup. Wel is het even pielen omdat mijn oude kast groter was. Daardoor zijn de connectoren op het moederbord wat lastiger bereikbaar. Uiteraard geen probleem. Er ontbreken wel aansluitingen voor ‘GND’ in de case, iets wat ik bij mijn vorige behuizing wel had. Of de nieuwere kasten dit sowieso niet meer bieden weet ik niet. De frontconnectors bevatten een Power Switch, Power LED en HDD Led. De behuizing heeft geen reset switch. Daarnaast worden aansluitingen voor Front USB, Firewire, HD Audio (jack) en een PC Speaker geboden. Zelf heb ik een hekel aan verlichting dus daarom geen LED’s aangesloten.
Er is niet echt ruimte voor kabelmanagement maar dat mag je ook niet verwachten voor deze prijs. Mijn Fractal fan is nog niet binnen dus laat ik de kabels nu nog even voor wat ze zijn.

Ik heb geen scherpe randen ontdekt of andere oneffenheden. Zelfs de enorme buis die bij je CPU koeler komt past precies in mijn setup.

Gigabyte GZ-M1: aan het werk
De Gigabyte stelt zeker niet teleur, sterker nog: de behuizing is erg goed te noemen! Ondanks dat mijn vorige PC geen extra fans had, en deze wel, is de behuizing + setup bijna doodstil op 2 meter afstand. Wel hoor je bij opstarten je HDD ratelen, maar dat is logisch. Eenmaal in Windows is er geen geluid meer wat je doet denken dat je PC aan staat. Gezien het feit dat ik een Stock Koeler op mijn CPU heb zitten, die minder stil is dan de bekende koelers, moet ik concluderen dat de behuizing zelf gewoon erg stil is. Een stuk stiller dan de CoolerMaster Certurion 2.
Aangezien de behuizing (+fan) het enige is dat gewijzigd is aan mijn setup leek het me interessant naar de temperaturen te kijken (SpeedFan is niet de beste software, i know):

IDLE:

Voorheen waren de IDLE temperaturen als volgt:
CPU: 35
Core 1: 34
Core 2: 34

STRESSED (prime95 15 minuten):

Voorheen waren de STRESSED temperaturen als volgt:
CPU: 68
Core 1: 67
Core 2: 68

Ook hier dus een winst behaald!

De front USB-aansluitingen werken ook direct. Muis en Keyboard bewegen zo als het hoort :)
De audio-aansluitingen (jack) kan ik niet testen omdat ik hier geen apparatuur voor heb.

De Gigabyte behuizing voldoet aan de door mij gestelde eisen. Waar ik bij het openen van de verpakking enigszins de indruk kreeg dat de gebruikte materialen zeker geen stille PC op zouden leveren, ben ik compleet verrast. De behuizing presteert qua geluid en temperatuur beter dan mijn CoolerMaster Certurion2, die een stuk duurder was.

Smetje op het geheel is het feit dat de behuizing reeds gebruikt was, maar dat heeft me niet doen stoppen. Als je eenmaal je bestelling thuis hebt wil je niet meer RMA-en :)

Heb jij ook een Gigabyte GZ-M1?

Wij gebruiken deze kast op het werk vaak voor de lower end en budget PC's, is inderdaad een erg solide kast die goed oogt.

Heb je misschien ook een foto van de PC in gebruik (in je woonkamer)?
Altijd leuk om te zien hoe dat past binnen het geheel. (of je moet hem in een kast weggemoffeld hebben natuurlijk :D)

Heb het grotere broertje gehad van deze kast een paar jaar terug, en het enige dat mij stoorde was de power-led aan de bovenkant van de behuizing, als ik m'n PC liet aanstaan en ging slapen, dan lichtte m'n hele kamer op in het blauw dankzij dat lampje. :P

EDIT: Overigens is die missende PCI bracket standaard (vandaar optioneel bijgeleverd), en de missende 5.25" en 2.5" bay protectors zijn ook standaard weggelaten (ze gaan er vanuit dat je er toch iets inzet), het enige dat ik niet kan verklaren is de schroefschade.

[Reactie gewijzigd door exoOw op 25 juli 2011 17:43]

Ah oke, dat scheelt weer. Vond het vreemd dat die brackets ontbraken, dus vandaar. Foto kan ik wel maken, maar de PC staat achter het gordijn. Misschien dat ik hem naast het TV-meubel zet, dat past op zich ook wel. Als ik dat gedaan heb zal ik een foto plaatsen.