Hitachi XL Desk Externe HDD 2TB Zwart Review

vdkleijn 25 juli 2011, laatste update op 30 juli 2011, 1.923 views

Hitachi XL Desk Externe HDD 2TB Zwart

Pluspunten

• Harddisk welke in behuizing zit

Minpunten

• Lelijke behuizing (maar vindt ik persoonlijk niet erg)
  • Slechte voeding (fluittoon in standby)
  • USB 2.0

Mobiliteit Score: 3
Ik heb de Hitachi XL2000 voor 70 euro gekocht om alle downloads die ik verspreid had staan op meerdere kleine harddisks bij elkaar te zetten.
Ik ben ik het bezit van een iMac, en kan dus helaas niet gebruik maken van USB 3.0. Het maakte mij daarom niet uit dat deze harddisk usb 2.0 heeft. Mocht ik ooit nog in het bezit komen van een Mac Pro haal ik de disk uit de behuizing om intern te monteren.

Zo kom ik dan ook bij het belangrijkste punt voor deze zeer korte review. De behuizing bevat namelijk een HDS723020BLA642 ofwel een Hitachi 7K3000 2Tb disk welke ook nog eens voorzien is van SATA600. (informatie uit schijfhulpprogramma in osx) Dat is een harddisk die los +/- 90 euro is. Je krijgt hem nu dus voor 20 euro goedkoper + gratis usb behuizing.

Kwa betrouwbaarheid kan ik nog niks zeggen, maar het geheel komt degelijk over. Maak me alleen wel een beetje zorgen over de warmteproductie want die kan nergens heen. Ondertussen geeft de harddisk problemen, wil niet meer mounten en laat finder vast lopen. Ook verschijnt de disk niet meer in systeemprofiel.

Mensen die graag in stilte werken kunnen beter langs deze harddisk lopen, hij draait namelijk op 7200 toeren en produceert daarbij de nodigde vibraties. Ook maakt de voeding een vervelende fluittoon als de disk in standby staat. Dat is ook een serieus punt van kritiek.

Om nog even kort samen te vatten, wat wil je voor het geld? Spotgoedkoop, zeker met de disk die ik erin heb zitten en dan ook gewoon nog een merk. :+

Snelheid (rechtstreeks aan USB poort imac) 30 MB/s lezen / 35 MB/s schrijven

• iMac
  • macOS

Heb jij ook een Hitachi XL Desk Externe HDD 2TB Zwart?

Het enige wat ik altijd nuttig vind om te weten, is welke schijf er in zit. (en dat staat er in, bedankt!)
Aan de hand van dat type de ervaringen lezen op newegg, en vervolgens je een beeld van de recente betrouwbaarheid vormen. Toch belangrijk voor een backupschijf in mijn geval. Het is een WD geworden uiteindelijke btw.

Edit: ervaringen newegg

[Reactie gewijzigd door kilian kl. h. op 12 september 2011 15:56]

Over de betrouwbaarheid van het product kun je nog niets zeggen, maar je kunt wel oordelen over de betrouwbaarheid? Naar mijn idee een beetje raar.

Enkele benchmarks van de harde schijf maken de revieuw misschien nog iets beter. Van mij krijg je 2 sterren ;)
Ontopic: Je hebt gelijk over het puntje van betrouwbaarheid dat heb ik aangepast, ik heb verder geen tijd om lang met een review bezig te zijn. Heb meer dingen te doen.. :P

Offtopic: Volgens mij heb je zelf ook nog geen nette review gemaakt op tweakers? Misschien beter om eerst zelf iets (goed) te doen, en dan kritiek te leveren. Volgorde klopt niet..
Kritiek leveren mag altijd.

Je kan toch ook kritiek leveren tegen AMD, omdat ze lage kloksnelheden hebben? Moet ik nu zelf eerst bij Intel gaan werken en een hoge kloksnelheid produceren, voordat ik commentaar kan gaan geven op AMD?

Dat lijkt mij ook wel een rare volgorde. Als je een review schrijft doe het dan goed.
Super review ! dat je zoveel kan vertellen over zo'n saai apparaat verdient een staande ovatie ;-) van mij krijg je er 5 !
Zou de adapter niet gewoon kapot zijn geweest?
Dat kan bij elk merk en elk type voorkomen.

Hoe hebben ze het opgelost is beter de vraag?

Lelijk? Smaken verschillen. Vindt ze wel wat hebben.
Kennelijk is deze review gemaakt op het moment dat de schijf problemen gaf.

Waarom noemt TS USB 2.0 als een negatieve eigenschap? had je liever USB 1.0 gehad?

En de behuizing vind je ook negatief, maar toch weer niet (tussen haakjes), toch zet je het neer als negatief. Waarom koop je dat ding dan?
Thanks voor de review, nu weet ik wat voor schijf erin zit.

Niet om te zeiken, maar je geeft deze als algemene beoordeling en betrouwbaarheid 1 ster. Prijs geef je de max. Maar als je hem zo goed als waardeloos vindt, lijkt mij elke euro eraan besteed te veel, toch? ;)
@Tieskut

Hitachi 7k3000 kost zelf al meer als de behuizing en is een prima schijf... Behuizing/Controller is waardeloos.

@fridgeman
Denk je zelf dat ik usb 1.0 had willen hebben :+ Nog nooit van USB 3.0 gehoord?