Panasonic Viera TX-P42S30 Review

Nowhereman 5 september 2012, laatste update op 5 september 2012, 9.064 views

Panasonic Viera TX-P42S30

Pluspunten

• Prima beeld.
  • Voldoende aansluitmogelijkheden.
  • Voldoende tuningsmogelijkheden voor beeld en geluid.

Minpunten

• Viera Cast werkt traag.

Inbrandgevoeligheid Score: 3
Wennen
Nu ongeveer een week in bezit en nog steeds verbaas ik me over het formaat van het scherm, ben van een 82cm breedbeeld kanon naar een 107cm gegaan en dat blijft zelfs nu nog wennen.

Informatie algemeen
Van wat ik op internet aan informatie heb vergaard bij Panasonic zelf en de diverse reviews klopt behoorlijk met de werkelijkheid. Op youtube staat een filmpje van een britse firma welke een seriues goede uitleg geeft over de reeks. Let wel hij bespreekt de reeks en niet specifiek het type, echter geeft dit filmpje wel een zeer duidelijk beeld van de mogelijkheden en opties van de tv.

DLNA
Op de verschillende site's kom je tegen dat het toestel over DLNA zou beschikken, dit is niet het geval, zijn iets grotere broer heeft deze functionaliteit overigens wel. Voor mijzelf was DLNA niet interressant omdat mijn mediacenter dergelijke functionaliteit al heeft.
De ethernet aansluiting op de achterkant fungeert voor firmware updates en is er om gebruik te kunnen maken van Viera Cast.

Ervaring

Uiterlijk en afwerking
De buitenkant van de TV is voorzien van een medium dikte rand en is aan de voorzijde compleet afgewerkt met licht glanzend plastic. Links boven staat het Viera logo en onderaan midden staat het Panasonic logo waaronder de sensoren zitten en de powerled. Geen van deze elementen heb ik als hinderlijk of 'te opvallend' bevonden tijdens het kijken of terwijl de TV uit staat.
Aan de achterkant is de TV netjes dicht met voldoende gaten voor ventilatie en zijn de aansluitingen allen netjes afgewerkt. Geen idee waarom maar ik had verwacht dat de voet van de TV draaibaar zou zijn, dit is niet het geval. Voor mij blijkt dit geen issue omdat de kijkhoek meer dan voldoende is in de huidige opstelling.

Beeld
Het beeld van deze plasma is keurig, het is mijn eerste plasma tv maar van wat ik in winkels en bij vrienden en kennissen heb gezien voldoet deze TV prima aan mijn verwachtingen. De standaard instellingen zijn prima maar je kunt naar hartelust sleutelen tot dat je exact hebt wat je wilt qua beeld. Zelf doet de TV ook nog wat slimmigheden met features als 'intelligent frame creation'. Dit leidt echter niet altijd tot het verwachte resultaat, bij sommige films lijkt het beeld op een vreemde manier versneld te worden waarbij andere het juist echt een beter beeld geeft. De kleurdiepte is prima te noemen en voldoet zeker aan de verwachting die je hebt bij een plasma scherm.

Geluid
Het geluid is goed maar als je een surround set hebt staan dan zul je deze zeker aan willen sluiten. Voor degenen zonder externe speakers zijn er voldoende mogelijkheden t/m een equalizer aan toe om het geluid af te stemmen, jemoet echter wel blijven bedenken dat het 10w TV speakers zijn. Voordat er een negatief beeld over het geluid ontstaat; het geluid is absoluut niet slecht, zeker niet als je het wat aan je wensen hebt aangepast, het geluid is helder en duidelijk. Zeker de moeite waard om even te checken is de instelling of de TV dichter of verder dan 30cm van de muur staat, dit maakt serieus een verschil in geluidservaring.

Connectiviteit
Qua aansluitingen voldoet de TV voor mij prima, met 3x hdmi 1x scart en nog een component aansluiting over had ik al m'n apparatuur aangesloten, de TV detecteert hdmi aangesloten apparaten keurig zodra deze ingeschakeld worden en schakeld dan netjes naar het kanaal voor het gekozen apparaat. Je kunt zelf een benamingen aan de diverse aansluitmogelijkheden toekennen zodat minder technische mensen ook snel van apparaat kunnen wisselen.

Viera Cast
Het is een leuke feature maar nog wat onderontwikkeld, je merkt duidelijk dat de hardware en de software moeite hebben om het menu op het scherm te toveren. Aan de andere kant zijn de streams die je via de verschillende 'apps' binnenhaalt prima te bekijken dan wel te beluisteren. Voor de youtube app raadt ik overigens wel aan om een toestenboard aan te sluiten, het invoeren van een zoekopdracht via de a/b is een ramp, wat wil zeggen, de invoer reageert traag en je hebt al snel dat je tekens op het scherm hebt staan die je niet wilde invoeren.
Een app die mij nog wel erg aanstaat is Skype. Met een additionele webcam kun je namelijk skypen via je TV. Uiteraard past hier maar 1, door Panasonic goedgekeurde, webcam op. Deze doet 720p en beschikt over 4 microfoons. De winkelprijs ligt rond de 140 euro, gelukkig zijn ze op ebay een stuk goedkoper ;)

Inbrandgevoeligheid
Gezien de korte periode dat ik de TV heb kan ik hier nog niets over zeggen. Er wordt aangeraden om stilstaande beelden zo veel mogelijk te vermeiden, echter heb ik al eens per ongelijk een spel wat lang op pauze laten staan en de TV is toen uit zichzelf (ik dacht na +/- 10 minuten) in standby gegaan, zonder 'image retention'.
Heb het afgelopen jaar een keer het menu van een DVD veelste lang open laten staan (letterlijk uren), stom natuurlijk en uiteraard stond er een fraai logo ingebrand. De afbeelding bleef ook met de TV uit prima zichtbaar. In eerste instantie baalde ik verschrikkelijk. Gelukkig bracht de 'scrolling bar' feature uitkomst. Na deze het grootste deel van de nacht te hebben laten lopen en de opvolgende dag de TV de hele dag uit te hebben gelaten kon ik bij thuiskomst uit werk opgelucht adem halen, ik zie er serieus niks meer van :-)

Firmware updates
Tot nu toe heb ik 2 keer een firmware upgrade gedaan, de verschillen waren minimaal, iets vlotter zappen was na de eerste update fijn en na de tweede update kon ik eigenlijk weinig verschil in performance of andere veranderingen ontdekken. Het update proces verloopt niet heel snel maar vlot genoeg om je niet al te lang in spanning te laten zitten.

Zeker voor deze prijs een prima TV met voldoende opties en features. Tot zover heeft deze TV alles waar gemaakt wat ik er door het lezen en bekijken van reviews en specs van had verwacht. Mocht je deze TV overwegen dan kan ik hem zeker aanraden :)

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-P42S30?

Yip: Plaats wat plaatjes in je review. Dat maakt het geheel wat mooier dan alleen platte tekst.
Thnx voor de Yip ;) , heb er een paar plaatjes onder geknald. Was het simpelweg vergeten (eerste review die ik hier schrijf) en het maakt het geheel wel mooi af. Van de aansluitingen was geen plaatje te vinden dus die heb ik uit een jouwbuis filmpje geript, kwaliteit is daarom niet helemaal max.
Het eerste plaatje is geen s30, het derde wel ;)
Het eerste en tweede plaatje zijn van de s30, de 3de is van de g30. Ik zit zelf nog behoorlijk te twijfelen tussen de g30 en s30.
Dat moet je ze dan misschien bij Panasonic ook ff vertellen:

Daar komt ie namelijk vandaan :?
Thnx voor je review.
Zelf heb ik deze tv sinds kort ook. Super beeld.
Wel is het zo dat de tv in standby bij mij een groen/grijsachtig beeld heeft. In tegen stelling tot mijn oude plasma welke gewoon zwart was. Lijkt net of de tv nog aan staat. Is dit alleen bij mij zo, of ervaren anderen dit ook?
Heb ik ook.Normaal bij plasma.
Heeft niet echt iets met plasma te maken maar met het type panel wat in de tv zit. Mijn Samsung plasma heeft een erg donker scherm wat weer meer op heel diep paars lijkt.
Waarom is deze zo goedkoop?
Heb hem nu drie weken.Ben zeer blij met dit toestel vooral om de prijs!Er zit een ander panel in en er is bezuinigd op een paar aansluitingen.Vreemd genoeg hoor je veel geklaag over de 1000 euro duurdere modellen van Panasonic.Heb nog geen negatieve ervaring met de s30.
Hoe zit het eigenlijk met weerkaatsing van licht zoals van lampen op deze tv?
Nu na bijna anderhalve maand ben ik nogsteeds erg teverden over het scherm. @martijnbrein: mijn scherm is inderdaad ook watgroen/grijzig als het uit staat, bij anderen kan dit zwart zijn en hangt zoals hardwarelover al zegt af van het type scherm dat er in zit. De zwartwaarden danwel het contrast zijn wat mij betreft prima dus voor zover ik het kan bepalen heeft dit daar geen invloed op, mocht je je dat afvragen.

@spartaan1986:
Prima, zowel met een zonnetje dr op als met kunstlicht heb ik weinig reflectie. Met een stevige zon heb je uiteraard wel wat weerkaatsing maar evengoed is het scherm dan nog te bekijken.
Waarom deze zo goedkoop is vraag ik me ook af. :o
techniek van 2009/2010 in een nieuw jasje
Is het ook mogelijk om de optie 'intelligent frame creation' uit te schakelen? Ik zit bij kennissen wel eens tv te kijken, en irriteer mij dan erg aan de 'versnellingen' in het beeld. Overigens lijk ik een van de weinige te zijn die dit opmerkt, want mijn kennissen zien het nooit.