Acer AL2051Ws Zilver, Zwart Review

Dr. Strangelove 13 februari 2008, laatste update op 18 september 2009, 615 views

Acer AL2051Ws Zilver, Zwart

Pluspunten

• beeldkwaliteit
  • geschikt voor universeel gebruik (gaming, image editing, film)
  • solide
  • geen moirépatronen

Minpunten

• features
  • backlight bleeding

Na ruim een jaar op zoek te zijn geweest naar een waardige vervanger voor mijn Sony 19 inch trinitron, die na vijf jaar toch wel wat in contrast begon in te leveren, heb ik uiteindelijk gekozen voor deze Acer. Zo'n beetje alle TFTs vielen voor mij af omdat ze een voor mij duidelijk zichtbaar moiré patroon vertoonden. Dit stoorde mij bijzonder, en als zodanig vielen veel monitoren af. Toen de Acer langskwam, vond ik hem in eerste instantie te groot en te duur, maar toen ik het moirévrije scherm zag in combinatie met de prachtige kleuren en helderheid die te danken is aan de CrystalBrite laag, was ik meteen verkocht.

Ik heb de 2051 bij MediaMarkt gekocht omdat de prijs op dat moment (voorjaar 2006) niet bijzonder veel hoger lag dan bij webshops, en omdat MM ook in geval van dode pixels zonder vragen het scherm terugneemt of omruilt binnen twee weken.

Van die regeling moest ik helaas ook gebruik maken, maar niet vanwege dode pixels. Ik ben een pietje precies wanneer het op afwerking aankomt, en helaas zijn er maar weinig merken die dit tot in de puntjes verzorgen. Mijn 2051 zat degelijk in elkaar, maar de rand tussen het zwarte en aluminiumkleurige plastic was niet strak. Voorts lag het zwarte paneeltje rondom de toetsen niet flush. Ik heb de monitor hierom omgeruild voor een ander exemplaar; helaas hadden alle exemplaren in meer of mindere mate last van deze problemen. Ik moet erbij zeggen dat dit dingen zijn die velen niet op zouden vallen; ze storen mij inmiddels niet meer.

Beeldkwaliteit is simply stunning. Ik heb weinig LCDs gezien die mooier zijn. I.c.m. mijn Radeon 9800Pro is het genieten in spellen en in image editing. Ghosting zie ik nooit. De kleuren blijven ook onder forse hoeken erg natuurgetrouw en veranderen vrijwel niet; ik acht de monitor ook als TV daarom erg geschikt. Daarnaast staat het ding als een huis.

Aansluiten van de monitor kan via D-SUB en DVI. Ik heb de monitor een tijd op mijn PC middels DVI en op mijn Mac mini middels D-SUB gehad, switchen van input is twee toetsen werk maar loopt heel soepel. Over DVI is het beeld haarscherp, over D-SUB is het vrijwel identiek.

Qua features is de 2051 enigszins beperkt. Geen USB poorten of card reader, geen hoogteverstelling of draaibaarheid rondom de as (wel kijkhoek), geen portrait mode en lastigst van allen, geen 4:3 modus. Sommige WS monitoren hebben dit wel, en voor veel gamers is dit toch wel een must. Vooral oudere spellen ondersteunen geen WS gaming, en het is maar afwachten wat de Acer hiermee doet; de meeste games worden gestretched. Mogelijk dat dit middels de videokaartdrivers te omzeilen is (laat het me weten!). Een ander nadeel dat meerdere gebruikers hebben is dat er in de hoeken middelmatige tot forse backlightbleeding optreedt. Zelf heb ik hier weinig hinder van, maar het is er wel. De voet van de monitor bevat een speaker, maar zoals te verwachten is de kwaliteit hiervan zeer matig.

Tot slot: Ik gebruik de Acer nu ruim 9 maanden, en het ding heeft nooit één pixelfout laten zien. Ook de andere exemplaren die ik bekeken heb waren foutloos.

Update: na krap twee jaar begint de aan/uit knop wat vermoeidheid te tonen. Ik moet hem wat harder indrukken om de monitor in te schakelen. Hoewel dit een klein puntje is, vind ik het wel teleurstellend na zo'n korte periode.

Update: Bovenstaand probleem is niet erger geworden gelukkig. Voor het overige ben ik nog steeds erg tevreden over de monitor.

Heb jij ook een Acer AL2051Ws Zilver, Zwart?