iRiver Story HD basic Bruin Review

tommy320 24 juli 2011, laatste update op 24 juli 2011, 3.366 views

iRiver Story HD basic Bruin

Pluspunten

• Hooge resolutie scherm

Minpunten

• Letter grote instelling wordt niet opgeslagen
  • Interface is nog niet erg gebruiksvriendelijk
  • Firmware updates zijn lastig te downloaden (zip raakt vaak corrupt)
  • USB verbinding met PC werkt de helft van de tijd niet goed

Veelzijdigheid Score: 2
In de familie hebben we nu een Sony PRS-600, een Amazon Kindle 3 en een iRiver Story HD. Vandaar dat mijn review vooral gebaseerd is op verschillen tussen deze readers.

Prijs: De iRiver was 20 euro duurder dan de Kindle 3, terwijl de Kindle WiFi heeft, speakers heeft en een aansluiting voor een koptelefoon.

Features: De iRiver heeft in vergelijking met andere readers minder features, hij kan niet browsen zoals mijn Kindle, geen geluid (audio boeken) afspelen, niet boeken voorlezen, er zit een mini USB poort op terwijl juist alle mobiele apparaten naar micro USB gaan. Storend is dat hij de letter grote die ingesteld wordt niet onthoud, dit is jammer voor mensen met wat mindere ogen, de max. letter grote is kleiner dan bij de concurrenten.

Prestaties: Ook hier laat de iRiver het afweten tegen de Kindle, het scherm reageert trager.

Beeldkwaliteit: De iRiver heeft een hogere resolutie dan de Kindle, maar echt merken doe ik het niet echt.

Bouwkwaliteit: Niets mis mee.

Ergonomie: Het bladeren gaat dmv een grote knop onder het scherm. Persoonlijk vind ik de knoppen van de Kindle aan de zijkant prettiger. Voor oudere mensen zijn de knopjes van het toetsenbord aan de kleine kant. Ook de aan/uit schakelaar zit op een vreemde plek, nl achterop.

Uitbreidbaarheid: Er zit een SD slot in, maar geen mogelijkheid om een koptelefoon aan te sluiten

Mobiliteit en accuduur: Beetje te vroeg nog, maar dat zal wel goed zitten.

De USB verbinding met de computer heeft twee mogelijkheden, 1 is opladen en 1 is als extern mass storage device. Die mass storage verbinding doet het bij ons de helft van de tijd niet. Dan moeten we hem weer opnieuw inpluggen. Natuurlijk doe je dit niet heel vaak, maar het is toch jammer.

Al met al is het voor mij niet de beste/prettigste reader, een aantal dingen zouden ze met een firmware update kunnen verbeteren, maar het downloaden van de eerste firmware update was geen prettige ervaring. De instructies om deze te installeren zijn niet erg duidelijk.

Ik zou voorlopig nog steeds de Kindle adviseren, de iRiver zou Googles e-reader moeten zijn/worden maar voorlopig vind ik het de naam Google nog niet waard. Het voelt als een eerste generatie reader, en dat is wat jammer.

Heb jij ook een iRiver Story HD basic Bruin?

Na de firmware update werkt het connecten met de PC bij mij wel goed.
Aardige, maar toch wat korte review. Voor mij zijn de kritische kanttekeningen het belangrijkst.
Zelf twijfel ik ook tussen de Kindle3 en de iRiver HD. Als de Kindle3 Wifi gemakkelijk bij een winkel in Nederland voor de lage Amerikaanse dollarprijs te krijgen was (omgerekend net onder de 100€) had ik hem al lang gekocht.

Misschien dat er binnenkort een veel betere versie van de iRiver HD op de markt komt als dit merk echt met de Kindle3 zou willen concurreren. Tja, als je steeds wacht met de aanschaf van een e-reader tot hij perfect is komt het er nooit van, maar daar hebben alle techneuten een beetje last van!
Op zich is het niet zo dat er niet met de huidige iRiver te leven valt, ik heb hem daarom voldoende (jammer dat tweakers dat al oranje maakt) gegeven. Voldoende is in mijn oogpunt dat hij doet wat hij zou moeten doen.

Echter er zijn wel wat storende dingetjes die jammer zijn. Voor mijn vader is vooral de lettergrote belangrijk, anders kan hij het niet goed zien. Nu moet hij die elke keer opnieuw instellen en dat is jammer. Veel van de storende dingen zouden ze met een firmware update moeten kunnen oplossen.
Ik heb de iRiver nu een dikke maand. Nadat ik aanvankelijk behoorlijk enthousiast was, vind ik het apparaat toch behoorlijk tegenvallen voor zijn prijs.
Een boek erop lezen gaat prima, Maar als ik het vergelijk met het lezen van een boek op mijn tablet, dan moet ik zeggen dat ik daar een stuk meer instelmogelijkheden heb, en dat alles een stuk intuitiever te bedienen valt. Boven dien vind ik de iRiver ongekend traag. Op zich heb je daar weinig last van als je een keer aan het lezen bent, maar voor 150 euri mocht het van mij best wel wat meer zijn.
Het menu heeft me in eerste instantie best wat hoofdbrekens gekost. Ik vind het jammer dat je tijdens het lezen niet iets van een balkje onderin hebt waarop je kunt zien hoever je nog mag/moet. De lettergrootte wordt niet vastgehouden en moet je regelmatig weer instellen, je kunt, voor zover ik weet, niet kiezen uit verschillende lettertypes.
Overigens is de batterijduur helemaal prima, misschien logisch voor een apparaatje met dermate weinig mogelijkheden.
Met de kennis van nu zou ik dit apparaat niet weer hebben gekocht. Het is me allemaal wat te spartaans.
Ik heb deze ook naaste de net aangeschafte oyo om ruzie op vakantie te verkomen.
Het scherm vind ik super strak en mooi wit!
Lezen gaat super maar........

Verder is het ding firmware technisch ernstig te verbeteren.
Ik krijg het idee dat ze bij iriver beter zijn in hardware bouw dan software.

Ik hoop op betere tijden wat betreft de frimware en menu structuur.
firme-update staat op de site maar zip bestand is corrupt. Inmiddels al een mail gestuurd naar Iriver, maar je krijgt gewoon geen antwoord. Zeer slechte service.
Heeft iemand wel een update binnengehaald? Ik heb het vandaag op 3 pc,s geprobeert.
Na mijn reactie kreeg ik toch antwoord van Iriver.
Zij geven toe dat de file corrupt kan overkomen. Je moet hem downloaden met google chrome. Dit heb ik net gedaan en het werkt perfect.
Ik heb net firmware 1.28 van de site geplukt en geinstalleerd, geheel probleemloos. Na de update is de USB verbinding ook in orde (die was met firmware 1.10 niet goed). Onder de huidige omstandigheden (prijs 99 EUR en firmware updates beschikbaar) zou ik het apparaat iedereen aanraden die gewoon boeken wil lezen en verder geen poespas.
Ik heb vergeleken met de kindle 3 en daar viel het mij op dat de bladzijden bij de kindle witte randen hebben. Dat is net als bij een echt boek, maar ik heb liever het hele scherm gevuld (zoals bij de iriver) omdat het al klein genoeg is. De knoppen van de kindle zijn wel fijner dan van de iriver, maar dit weegt voor mij niet op tegen het verschil in resolutie, dat je wel degelijk ziet als je ze naast elkaar legt.