Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 58mm - Bekijk alle specificaties

Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro Review

dudok12 8 april 2007, 2.651 views

Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro

Pluspunten

• scherp, contrast, kleurweergave, multifunctioneel

Minpunten

• geen

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 5
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 5
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 5
Als aanvulling op mijn 17-40 en 24-70, op een 350D, had ik behoefte aan een lens met een langere brandpuntsafstand, primair voor portretten. Ik zocht een scherpe lens met een mooi bokeh. De 100/2.8 is dit allemaal, naast het feit dat het een fantastische macro lens is. Je krijgt dus een erg veelzijdige lens voor een relatief bescheiden bedrag.
De scherpte wijd open is echt geweldig. Verder valt de ragfijne scherptediepte op, vooral met een onderwerp op, zeg, 40cm. Het bokeh is ook erg fraai, met een mooi verloop van knetterscherp naar totaal wazig.
Met portretten op een meter, dus alleen een hoofd, valt ook op hoe klein het scherptedieptevlak is: meer dan enkele millimeters is het niet. Zo had ik in eerste instantie enkele foto's met de oogharen scherp, maar de oogbol al out of focus (OOF). Iets meer afstand en/of wat meer diafragma is dan de remedie: 4.0-5.6 is erg fraai.
Vergeleken met het L-glas, is deze lens wat goedkoper/lichter gebouwd. Voordeel is dan wel het lage gewicht, vergeleken met de 24-70. De lens is ietwat luidruchtiger met scherp stellen en zoekt ook af en toe, maar storend is het niet.

Heb jij ook een Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro?

Na al die jaren gebruik zijn er toch vast wel negatieve zaken te noemen?

vraag: -is een zonnekap aan te raden bij deze lens?
De zonnekap wordt niet standaard meegeleverd maar is zeker een aanrader.
Voor macro fotografie een must.

Negatief punt bij deze lens is:
- de autofocus is traag (toch niet nodig bij macro).
- het ontbreken van een statief ring (bij het toevoegen van extra tussenringen en convertors wordt het toestel topzwaar.