Asus U31SD-RX092X Review

Kortfragje 25 juli 2011, laatste update op 26 juli 2011, 1.387 views

Asus U31SD-RX092X

Pluspunten

• Performance is vlot
  • Formaat en design
  • Toetsenbord aanslag en touchpad
  • Asus ExpressGate
  • Ruime HDD

Minpunten

• Bloatware
  • Plastic van behuizing doet goedkoop aan
  • Toetsenbord buigt paar mm door bij aanslag in het midden
  • Locatie Kensington slot aansluiting
  • geen USB 3

Eerste Indrukken:
De eerste indrukken zijn erg goed, de laptop is licht en handzaam. Dit was ook de reden dat ik voor deze laptop als vervanging voor mijn A6Jc koos (15.6 inch scherm).

Clean Install:
Na de eerste boot besloot ik een clean install te doen want de hoeveelheid bloatware is echt hinderlijk. De recovery partitie heb ik wel in tact gehouden (aangezien er geen optische drive is). De partitie is ook maar 21 GB op 500... De clean install was nog enigzins tricky. Het werkte niet door de usb stick primary boot device te maken, maar alleen via de bypass primary boot optie. (in het eerste geval kon windows setup niet schrijven naar de HDD) Uiteindelijk kwam alles goed, maar de driver voor de nvidia adapter kan alleen geinstalleerd worden van de Asus site. De NVIDIA versie werkt niet.

Ik zou bij een herinstall wel de meegeleverde Power4Gear, ATK software en Wireless console installeren. Die maken het gewoon erg makkelijk de performance settings te wijzigen

Toetsenbord / Touchpad:
Het toetsenbord en de trackpad zijn gewoon goed. Prettige aanslag en goede gevoeligheid.De trackpad is wel geribbeld, hier moet je even aan wennen, maar funtioneert perfect (beter dan op de A6Jc). Een nadeel is wel dat het toetsenbord in het midden enigzins doorbuigt bij een zware aanslag. Alhoewel dit geen direct probleem is, doet het wel goedkoop aan.

Scherm:
Het scherm is helder en scherp. De resolutie is 1366 x 768. Het is wel een glare scherm, niet mijn persoonlijke favoriet. De kijkhoek is groot en het scherm kan lekker ver naar achteren geklapt.

Geluid:
De geluidskwaliteit is goed, zeker voor laptop speakers. Er is een techniek sonic focus van synopsis toegevoegd, geen idee wat het is maar het klinkt wel goed.

Temperatuur:
Qua geluid / warmte, de laptop is erg still (zeker vergeleken met mijn oude) en wordt niet hinderlijk warm. Uiteraard wordt de laptop warmer in high performance dan in quiet office / battery saving.

Batterijduur:
Batterijduur is ruim voldoende. De batterij is 8-cells ipv 6-cells en de hardware is ook nog is redelijk zuinig (zeker wanneer je de geintegreerde HD300 gebruikt ipv de Nvidia GPU).

Bij quiet office geeft ie ruim 8 uur aan. Hoewel ik die nog niet helemaal uit heb gezeten klopte de tijd die eraf ging tijdens het gebruik met de werkelijke tijd. Ik heb power saving nog niet geprobeerd maar verwacht daar een betere gebruiksduur.

Design:
De aansluiting voor een kensington slot zit, niet heel handig, naast de power aansluiting. Als je een groter Kensinton slot hebt kan dit wel eens lastig worden. (zie foto)

Verder is de laptop erg dun en zijn de aansluitingen voor USB en display goed geplaatst. Er zijn 3 USB poorten aanwezig en dit kan als weinig ervaren worden.

Extra's:
Groot pluspunt is de Asus expresgate. Dit is een kleine linux omgeving die ingebakken is in de ROM. Deze biedt een webbrowser, wat games, IM en email. De omgeving boot in luttele seconde en biedt dan een barebone omgeving voor de broodnodige taken. Ik heb hier gisteren voor eht eerst naar gekeken maar dit is wel erg handig onderweg of tussen symposia door!

Gamen:
Gamen heb ik nog niet gedaan, komt binnenkort.

Benchmarks:
Een paar synthetische benchmarks (met Avira antivirus ingeschakeld):
3D Mark 11 (Performance) : P562
3D Mark Vantage : P2360
PC Mark 7 : 1826
PC Mark Vantage : 5090
Windows Experience Index : 4.7 door HD3000 in Aero, anders 5.6

Aanrader?
Ik zou deze laptop zeker aanraden. Ik heb hem zelf gekocht voor 880,- . Vooral omdat ik, zoals gezegd, klaar was met een zware 15.6 inch laptop rondslepen. Deze is perfect voor congres bezoek, colleges en biedt genoeg CPU power voor datamining. Waarvoor ik deze laptop ook wil gebruiken als ik onderweg ben.

Links:
Zie ook de review van het Core i3 model: http://www.notebookreview...&review=asus+u31+u31sd+a1

Notebookcheck Core i5 2410 pagina: http://www.notebookcheck....ok-Processor.48229.0.html

Notebookcheck Geforce GT 520M pagina: http://www.notebookcheck....orce-GT-520M.43104.0.html

Heb jij ook een Asus U31SD-RX092X?

Het scherm is echt prima. Kijkhoek is goed, helder en kan ver open klappen (met een solide constructie). Enige nadeel is dat het glare is, waar ik niet echt een fan van ben, maar ik kan ermee leven.

@ Matthew: Accuduur zou zo'n 7 uur op energieprofiel quiet office en 8-9 uur op battery saving moeten zijn. (nog geen duurtest gedaan)
Ahhh laptop binnen, voldoet het scherm? :)
Volgens deze review bedraagt de accuduur van het model met de i3 zo'n 11 uur: http://www.notebookreview...fault.asp?newsID=6198&p=4

Hoe staat het met de accuduur van jouw model met de i5?