Sharkoon QuickStore portable 2,5" Sharkoon USB 2.0 Zwart Review

HectorMalot 23 juli 2011, laatste update op 17 november 2015, 1.609 views

Sharkoon QuickStore portable 2,5" Sharkoon USB 2.0 Zwart

Pluspunten

• Goedkoop
  • Gemakkelijk inbouwen HD

Minpunten

• Afwerking kan iets beter (maar is verder prima voor deze prijs)
  • Geen dempend materiaal rond de HDD

Deze USB 2 externe HDD behuizing aangeschaft om de vorige HDD van een laptop in te doen naar vervanging door een SSD. Er is van hetzelfde model ook een USB 3 model voor een iets hogere prijs. Ik heb voor deze gekozen omdat ik geen apparatuur met USB 3 heb en omdat de behuizing spotgoedkoop is (7 euro)

Verpakking
De behuizing komt in een clamshell verpakking samen met een (mini) CD, een handleiding en een USB verlengkabel die aan het einde 2 USB stekkers bevat om extra stroom te kunnen vragen. De CD bevat back-up software die met een druk op de back-up knop op de behuizing automatisch een back-up maakt. De software werkt alleen onder windows en ik heb deze verder niet geprobeerd.

Afwerking
Voor een behuizing van deze prijs was ik positief verrast over de kwaliteit. De bovenkant ziet eruit als zwart geborsteld aluminium. Aan de voorkant zit dus ook een blauw ledje dat tegelijk dienst doet als back-up-knop.

De onderkant is van plastic met daarbij een schuifknop (open/close) die gebruikt kan worden om de hoes van de onderkant eraf te schuiven en zo de HDD te plaatsen. Een voordeel is dat er een kleine usb kabel van 4 centimeter in de HD gebouwd is, die in de onderkant past. Zo hoef je niet altijd met kabels mee te nemen. De behuizing rust op vier plastic pootjes (halve bolletjes).

Binnenkant
Na openen is de binnenkant erg simpel. Er past 1 2,5inch HDD in met een maximale hoogte van 9.5mm. Dat is ook meteen de hoogte die je HDD moet hebben, want bij het sluiten klemt de HDD gewoon tussen de boven en onderkant. Een dunnere HDD zou dus heen en weer gaan klapperen. De SATA aansluiting zit aan een printplaatje vast en wordt na het sluiten aan de andere kant tegengehouden door de plastic zijkant, waar ongeveer 1mm schuim tussen zit.

Gebruik
De behuizing werkt zonder problemen en ik gebruik hem nu ongeveer 2 weken. Onder OS X ondersteund de disk geen SMART status (Geen idee of dit wel onder andere besturingssystemen werkt of dat dit sowieso niet met deze case werkt), en omdat er geen demping is rondom de HDD ben ik wel voorzichtig met schokken of het verplaatsen ervan.

Al met al ben ik dus heel tevreden met de behuizing. Voor deze prijs is het een geweldige behuizing om een oude HDD in te stoppen na vervanging en door het gemakkelijke vervangen van de HDD zou je hem eventueel in plaats van een SATA dock kunnen gebruiken.

Heb jij ook een Sharkoon QuickStore portable 2,5" Sharkoon USB 2.0 Zwart?

Beste HectorMalot,

Ik wil dit misschien gebruiken als opname-medium aan een SmartTV, maar daar heb ik slechts 2 USB-poorten beschikbaar, en ik wil er een graag openhouden. Is de schijf stabiel genoeg wanneer hij slechts door één USB-poort gevoed wordt?

Dank!
Ja, nog geen problemen mee gehad. Minpunt is dat als je vaak schijven wisselt het dekseltje een wetje lam wordt