Specificaties 10,1" (1024x600), 250GB - Bekijk alle specificaties

Packard Bell dot SE-750NL Review

jandebehanger 30 juli 2011, laatste update op 1 augustus 2011, 6.189 views

Packard Bell dot SE-750NL

Pluspunten

• Goedkoop

Minpunten

• Ik had meer gang verwacht van een Atom dual core.
  • Recory disks niet meegeleverd.
  • Dure recoverydisks
  • Heel beperkt W7 vertragingssysteem
  • Moeilijke cq onmogelijke upgrade van 1 gb naar 2 gb.

Zo maandag 18 juli een Packard bell dot se 750nl voor 'n §200 ghaald bij Scheer en Foppen.
Een week daarvoor had ik mijn stapeltje oude Compaq Armada's via marktplaats gesleten.
De keus voor die 750nl was meer een armeluis keuze.
Ik had liever die HP 210-2001sd bij Staples gehad voor §199 excl. btw, maar dat was een aantal weken eerder en een week te laat.
We hebben toen wel zo'n HP voor mijn zoon gekocht.
Ik ben later maar gegaan voor PB dot se 750nl, een netbook met een atom N570, een dual core welke ook onder 64 bit draait.

Het mee geleverde besturingssysteem is W7 starter.
Opzich zou zo een netbook met een dualcore 1,67 gHz en 1 gb best wel vlot zijn, alleen het geheugen voor W7 is wel erg krap.
Naar mijn idee ligt de snelheid van het netbook dichter bij een Compaq Armada 800 mHz 512 mB dan bij mijn desktop AMD X2 4400 2 gb.
Zodra ik het notebook gebruik, merk ik dat de HD vlot wordt aangesproken.
Dat betekend dat het geheugen gewoon te klein voor W7 is.
De opstarttijd is bijna 70 seconden.

Voor dit soort netbookje was Xp beter geweest, maar die keus was er helaas niet.
Bij het voor het eerst opstarten bleek er allerlei bloatware geÔnstallerd te worden, zoals die Microsoft Office trial versie*, Norton en Adobe photoshop elements.
*geÔnstalleerde trial versies behoren gebruikt te worden met een patch.

Een upgrade van het geheugen is niet zo simple als bij 'n HP,
Bij die HP druk je achter de accu eenvoudig een schuifje opzij en valt bijna de achter klep van het netbook.
Voor die PB dot se staan enige beschrijving op internet om de geheugen module te vervangen.
Eigenlijk draait er op uit dat ik het hele netbook moet uitgraven om een simpel geheugen stripje moet vervangen.

Het plan is eigenlijk 0m het netbook dualbooting te maken met of Ubuntuof xUbuntu.
Ik heb het netbook getest met usb stick met 11.04 64 bitd Ubuntu en Xubutu.
Met oudere Ubuntu versies wordt en het bedraadde net en het wireless netwerk niet herkend.
Onder de Ubuntu versies gaat het allemaal net even wat vlotter dan met W7.
Natuurlijk start de machine ook op met de x86 versies.

Het installeren van mijn laserjet die in mijn netwerk aan een printserver hangt, is mij nog steeds niet gelukt.
Dit niet zo zeer een PB ding, maar een echt winddoos W7 probleem.
Printer via printerserver laat zich moeiteloos installeren, zodra ik het netbookje opstart met de Ubuntu stick.

Volgens de garantievoorwaarden mag ik geen onderdelen vervangen, de upgrade naar 2 gb kost bij PB meer dan §100.
Ik wil het netbookje een aantal maanden gebruiken en dan ga ikhet geheugen uit graven voor en 2 gb module en maak ik het ding dualbooting met Ubuntu.
PoehŽ, dat 2 gb gheugen kost net §20.

Op internet lees ik dat het maar een keer mogelijk is om recoverydisks te maken van het systeempje.
Ik heb mijn set recovery disks aangemaakt en ik heb geen melding gekregen dat dit eenmalig zou zijn.
Trek voor het maken van deze disk een avond uit, het kostte mij ruim 3 uur met een externe 8/4/12 dvd brander.
Bij het aanmaken van dvd 3 werd een schijfje geweigerd en de 2e werd niet goedgekeurd.
Het 3e schijf gaf geen problemen, was na 12 minuten branden en 40 controleren klaar.
Die recoveryd isks zijn ook te bij pb te betellen Š §60.
Mijn indruk van dit netbookje is dat je het helaas moet zien als een wegwerp artikel.

Natuurlijk is Microsoft Internet explorer geÔnstalleerd, want hoe moet ik anders firefox downloaden?

Mijn conclusie is:
Gewoon laten liggen als je je een HP of Compaq kunt cq wilt permitteren.
Het is een aardige netbook als je de verwachting niet te hoog stelt.
De tweakbaarheid is laag, de vervanging / ugrade van het geheugen, de harde schijf en besturingsysteem is een uitdaging.

Update 30 juli 2011
Vanmorrgen kwam het 2 gb bankje binnen.
Toetsenbord omhoog gewipt met een schroevendraaier.
Ach, daar onder staan al de instrukties om de achterplaat te verwijderen.
Vier schroeven losdraaien en dan kun je de achterplaat losdrukken.
Pfff, wat een konstruktie! :(
Zoiets hoef ik niet te flikken in mijn ontwerpen.
In ieder geval is de opstarttijd nu minder dan een minuut, dat was voorheen ca. 70 seconden,
Na het opstarten was er eerst ca. 280 mb vrij, dan is nu ca. 1180 mb.

De sd geheugenkaartlezer uit geprobeerd.
Gewone kaartjes, ook shdc, worden wel gelezen.
Het eerste micro sd kaartje was niet te lezen en het tweede ook niet, beide van het Kingston SDC/2GB.
Kaartjes van Adata en Sandisk gaven geen enkel probleem.
Ook de PB dot se 510nl van m'n dochter leest de kaarten niet.
De HP 210-2001 van mijn zoon installeert een stuurprogramma en kan de kaart lezen.
Een beetje jammer, anders had ik mapsource kaart direkt met het netbookje kunnen wegschrijven.
Nu ben ik voor die kaarten een usb kaartlezer nodig.

Heb jij ook een Packard Bell dot SE-750NL?

Als aanvulling:
Merk op dat de Atom een heel andere architectuur is dan, zeg je gemiddelde core-processor van Intel. Atom is vanwege power-optimalisaties een in-order architectuur, dat wil zeggen dat alle instructies uitgevoerd moteen worden zoals ze binnenkomen, wat tot gevolg heeft dat vaak een groot deel van een core eigenlijk niets staat te doen.
Moderne processors (met een hoger TDP) zoals eigenlijk alles sinds de Pentium III (of misschien nog eerder?) hebben een out-of-order architectuur: aan het front-end is een hele zooi logica toegevoegd die de instructies zodanig husselt dat de daadwerkelijke core zo efficiŽnt mogelijk kan werken. Deze logica heeft echter veel stroom nodig, en is dus in de Atom wegbezuinigd.
Hierdoor kan je op basis van de kloksnelheid eigenlijk niet oordelen over de rekenkracht van de Atoms: Een 1,6 GHz Core i zal zonder meer ALTIJD gehakt maken (bij wijze van spreken dan :+ ) van een 1,6 GHz Atom. Dit omdat een Core i zich meer van dit soort trucs kan veroorloven vanwege het hogere TDP.
Een kennis van mij heeft een vergelijkbare netbook met Windows 7 Starter en 1 GB geheugen, en ook die is echt tergend traag. Ik snap dus dat het geheugen uitbreiden de logische stap is, en het is echt jammer dat dat niet gaat. Maar ja, het is wel een erg goedkoop apparaat. Had je voor die tweehonderd euro niet beter een tweedehands betere laptop kunnen aanschaffen?

Over deze nog: waarom heb je de ergonomie maar 2 sterren gegeven? Zijn toetsenbord en muis zo slecht, of heeft het beeldscherm een zodanig slechte inkijkhoek dat je telkens aan het scherm zit te draaien? Of iets anders? Je beoordeelt het geheel als "goed" (4 sterren), maar als ik het gemiddelde bereken, kom ik op 3.25. Er moet dus wel iets echt goed zijn, wil het doorschieten naar 4.
De markt voor 2e handslaptops is in Noord Nederland beperkt, wat betekent dat de prijzen relatief hoog zijn en het aanbod beperkt.
Op marktplaats worden netbooks aangeboden voor prijzen, waar ze nieuw in de aanbieding voordeliger zijn.
Ik had dus geen zin een een oude 2e handslaptop, met te weinig duur geheugen en een kleine harde schijf.

Met die berekening kan ik niet veel, het positieve aan het netbookje is vooral de prijs.
M25664H70 is gevonden bij Kingston door het invoeren van "LC.DDR00.052" in google.
De eerste hit is dan:

De machine blijft toch wel werken met het orginele 1 gb geheugenstripje?

Ik heb verhalen gelezen over iemand in Duitsland, die kreeg de machine ook niet werkend met een Kingston.
Die is opzoek gegaan naar een 2 gb stripje van het orginele merk Hynix.
Helaas vind ik helaas bij deze fabrikant geen enkele ondersteuning voor het vinden van geheugenstrips voor Packard Bell.

Ik heb ook antwoord gekregen over de Sd kaart lezer van Packard Bell.
Precies zoals mijn verwachting was.
Ze verwijzen mij naar een update van Kingston.
Van Kingston heb ik natuurlijk geen bericht gekregen.
Het schiet allemaal weer lekker op.
Kleine mierenneuk-opmerking: IA-64 is itanium, ik neem aan dat je AMD64/x86_64 bedoelt.
Ik heb hem een aantal weken geleden alweer bij de Mediamarkt Arnhem aangeschaft voor 188 euro.

Voor de liefhebber, bij Scheer-en Foppen a.s. Zaterdag voor ca. 180 euro. :)

Tot nu toe ben ik tevreden over het apparaat.
Het is een prima instap netbook. Doet wat ie doen moet.
(Full-licentie) Office 2010 erop, gaat prima.

Geheugen uitbreidingsinstructies zijn bv. op Youtube te vinden. Je moet het toetsenbord verwijderen met een magneetcard / bankbetaalkaart. Kabel lostrekken toetsenbord, etc.

De huidige nieuwe generatie Netbookjes met Win7 Starter erop, mogen NIET met meer standaard geheugen uitgeleverd worden van Microsoft dan 1 GB. Dat is het probleem.
Upgraden naar 2 GB kan natuurlijk altijd nog. Die Atoms kunnen allemaal 2 GB aan.
Deze Atom N570 wordt zelfs in servers gerbruikt, met veel meer geheugen dan 2 GB.

Recoverydisks moet ik nog wel maken, hoe werkt dat?
Ik wil dit graag op een USB stick zetten. Just-in case.

[Reactie gewijzigd door Beehr11 op 27 juli 2011 13:43]

Die geheugen uitbreiding instrukties had ik inmiddels al gevonden.
Volgens PB heeft 2 gb uitbreiding de volgen de naam LC.DDR00.052
Via google kwam ik bij Kingston uit, M25664H70, welke in pricewatch voor 'n €22 staat.

Om recovery disks te maken moet je absoluut over een usb dvd brander beschikken, een andere mogelijkheid is er niet.
Gewoon zo'n usb doosje kopen en de dvd brander haal je uit de oude pc op zolder.
Mijn netbookje moest ruim 12 gb weg schrijven (dat zijn dus 3 dvd's).
De drivers, 1,2 gb, kwamen op de 4e dvd.

[Reactie gewijzigd door jandebehanger op 27 juli 2011 12:20]

Niet waar.

Je kunt een usb-stick "bootable" maken, standaard zijn usb-sticks niet bootable. Zie de volgende site, met instructies. Ga tot en met stap 4:

Daarna kun je de inhoud van de recovery-dvd kopieren naar de usb-stick. Als je de stick in de computer doet en hem aanzet, dan zou hij moeten opstarten vanaf de usb-stick. Zo niet, dan moet je de bios-instellingen in.
Mijn Adobe Photoshop Elements die ik al jaren gebruik werkt niet meer in W7 64 bits.

Mijn vraag aan je:

is de meegeleverde versie een trialversie?

Dixon adverteert n.l. met inclusief Adobe Photoshop Elements 9 t.w.v. 94,99.
Dat maakt het wel interessant voor mij mits het niet vast zit aan dit netboek.
Ik weet niet of die Adobe Photoshop Elements een trial versie is.
Ik heb namelijk gelijk dit programma samen met Norton en Office trail versie gelijk verwijderd .
Het meegeleverde vertragingssysteem was W7 starter 32 bits, dus zullen de rest van de programma's ook wel 32 bits zijn.

[Reactie gewijzigd door jandebehanger op 27 juli 2011 12:22]

Ik vind het een fijne notebook, garantie niks van aangetrokken 2gbddr3 en een ssd erin werkt klasse wel even windows 7 opnieuw erop gezet omdat ik niet zo kapot ben van die voorgeinstaleerde software. ;)

Oftoppic; mensen moeten niet zo zeuren voor 200 euro ik vind de prijs/kwaliteit verhouding niet slecht.
[quote]

@Daboy78 Ik heb nu ook 2GB geheugen geplaatst, Maar ik krijg geen beeld bij het opstarten (reageert nergens op) Ik heb een kingston module M25664H70 (zoals hier als tip beschreven stond. wat is hiervoor de oplossing?
heerlijke en eerlijke recentie. Ik heb er zelf ook eentje gehad en die de zelfde dag nog terug gebracht. Mijn verwachtingen waren niet hoog maar toch nog te hoog bleek achteraf.
Ik verwachtte op zijn minst zorgeloos browsen en daar hoort ook youtube content bij.
Misschien dat AMD met zijn fusion of dat de Atom met ION chip wat betaalbaarder gaan worden anders wordt het toch maar een tablet.
Geheugenbankje Merk: Hynix 2GB 1Rx8PC3-10600S-9-10-B1 werkt bij mij, dit is hetzelfde merk als het origineel geheugen van 1 GB, maar dan met 2 GB.

Om geheugen te plaatsen moet je allereerst: koppel de accu los van de pc:

1. Toetsenbord lospeuteren via de bovenkant en zijkanten van het toetsenbord met een kleine platte schroevendraaier of een plastic bankpasje. Pas op met beschadigingen met je schroevendraaier op het onderdeel!
2. Toetsenbord loskoppelen van het moederbord, dmv. het platte plastic kabeltje los te wippen uit zijn socket, de klemmetjes eerst open schuiven van het kabelslot.
3. -4- schroeven losdraaien met No. 1 erop.
4. Rechtsonder v/d metalen plaat zit een kleine ronde opening, druk hier voorzichtig met een schroevendraaier de plastic onderplaat van de pc mee los. Haal deze plastic plaat eruit, draai de pc om.
Nu zie je al aan de onderkant van de pc het geheugenbankje.
5. Klemmetjes v/h geheugenbankje loshalen, oud geheugen eruit, nieuw erin.
6. Alles weer dicht maken in omgekeerde volgorde.
7. PC starten, 2GB geheugen, ipv 1GB. Werkt nu een stuk vlotter.
8. Succes.

Ps. Ik heb nog 1 Hynix geheugen module van 2 GB liggen / over wat werkt in deze pc!

Staat momenteel te koop.
Ik heb het plastic kabeltje niet losgemaakt, ivm met beschadiging.
Mijn toetsenbord was dusdanig te verschuiven dat de schroeven bereikbaar waren om los te draaien.

[.........]
5. Klemmetjes v/h geheugenbankje loshalen, oud geheugen eruit, nieuw erin.
Voor dat ik alles weer monteerde heb ik eerst het netbook opgestart, daar ik er zeker van wilde zijn of het allemaal werkte met het nieuwe 2gb geheugen.

[Reactie gewijzigd door jandebehanger op 9 oktober 2011 14:05]

Is Windows 7 met 2gb wel 'werkbaar' of is het verschil niet zo groot? (Subjectief, ik weet het..)