Specificaties Socket 775 met Intel 975X chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P5W DH Deluxe Review

Klunssmurf 18 december 2007, 2.576 views

Asus P5W DH Deluxe

Pluspunten

• Zeer complete uitrusting, eigenlijk alles wat je maar kan wensen.
  • Ondersteund een zeer brede lijn processoren.
  • Goede overklok mogelijkheden maar niet geschikt voor het extreme werk.

Minpunten

• Dat mag duidelijk zijn, onder raid 5 of 10 pleegt de chipset zelfmoord, zelfs extra koeling op de chipset mag niet baten om lang van dit moederbord te kunnen genieten.
  • Hierdoor krijgt het moederbord een slechte beoordeling van mij wat betreft betrouwbaarheid en stabiliteit, ondanks alle andere positieve ervaringen die ik met dit moederbord heb.
  • Voor een multimedia systeem blijft ik dit moederbord nog steeds gebruiken, daarvoor vind ik het absoluut een topper, maar als basis voor een workstation of server......nooit meer.

Layout Score: 4
Na de vele goede ervaringen die ik heb met dit moederbord in combinatie met een c2d cpu moet ik nu helaas ook een dramatische ervaringen posten over dit moederbord.

Eerst even over m'n positieve ervaringen, inmiddels heb ik al een flink aantal pc's gebouwd met dit moederbord, c2d en zelfs middels de SLI-mod drivers ook o.a 2x nVidia 7900GTX in SLI.
Bij al deze pc's heb ik een raid-0 (stripe) set via de ICH-7 gercreŽerd en dit werkt fantastich.

Tot nu toe dus niets dan lof....maar dan komt het.....GRRRRR!

M'n laatste ervaring betreft het bouwen van een workstation,
Eerst zal ik even een opsomming maken van de gebruikte basis componenten en daarna de problemen.

-Asus P5W DH deluxe
-C2D e6600 week 29
-4x Geil DDR2 1GB 800 MHz 4.4.4.12 (wel op 2.1 volt laten draaien)
-ATI fire GL V7200
-4x Samsung SpinPoint P120 250GB sata2
-LG DVD Multi-brander
-Tagan TG530-U15 530W voeding

Verder nog diverse ad-on kaarten en extra hardisks.

O.S. Windows XP64 en naderhand voor 't testen XP-PRO

De hardisks hebben we een raid 5 set van gemaakt, en daar gaat het dus mis, dit moederbord ondersteund dan wel diverse soorten raid, maar als je een raid5 opstelling maakt krijg je problemen.

In 't begin was er niets aan de hand, maar na een paar dagen begon er opeens uit het niets een nieuwe intitialisatie van de raid-set.
Okť, dachten wij, misschien ergens een cruciale fout gemaakt en dus een nieuwe instalatie....dat lukte dus niet meer, constant crashes, automatische bios resets... en geen schijf meer te herkennen.
Na alles gestest te hebben concludeerden wij dat de chipset de geest had gegeven, bordje RMA bij alternate gebracht, (het verhaal hoe dit afgewikkeld werd vertel ik nog wel een keer...DRAMA!!) en een nieuw bord ontvangen.

Alles weer opnieuw opgebouwd.....en het draaide fantastisch.
Maar niet voor lang....weer dezelfde stabiliteits problemen diende zich na een aantal weken weer aan.
We hebben nog een keer geprobeerd alles onder raid 10 (0+1) te laten draaien, maar na 2 weken gaf de chipset als nog de geest.

Weer RMA dus.....en weer een nieuw bordje, en raad eens....Wederom hetzelfde herhaalde zich.

3 maal is scheepsrecht dus dit moederbord ligt weer bij Alternate en we hebben aangegeven op een ander moederbord over te stappen i.v.m. de raid problemen die ontstaan met de ICH-7 chipset.

Mocht je dus van plan zijn om dit moederbord te gebruiken met een raid 10 of 5 opstelling, niet doen!
Wil je gewoon raid 0 (stripe) gebruiken, geen probleem.

Verder vind ik het nog steeds een fantastisch bordje maar die uitgebreide raid functies kan Asus het beste gewoon uit 't bios schrappen, dan sparen ze zichzelf en anderen een hoop ellende.

p.s. alle overige componenten zijn absoluut in orde.

Heb jij ook een Asus P5W DH Deluxe?

Nette survey. Is trouwens ook kenmerkend voor dit bord die RAID-probleem. Mijn broer kan nog geen tweelingetje van 80GB maxtors in RAID-0 draaien of de chipset draait de bord's nek om. Had je eigenlijk wel van te voren moeten weten ;). Verder uitstekende survey.
Met raid 0 heb ik tot nu toe nog geen enkel probleem gehad.
Eťn pc draait als sinds oktober 2006 24/7 met een stripe-set (2x Samsung spinpoint 200 GB sata2) en is echt superstabiel, alles wat niet mag/kan gebeurd met dit ding.
(e6600 overgeklokt tot 3,6 GHz, 2x 7900GTO in SLI)

En die pc draait echt retegoed.
en mijn probleem is volgende: hij hangt 10 seconden lang (om de haverklap). RAM geeft foutmelding,memtest86 geeft foutmelding aan wanneer je beide sticks in hebt ,als je dan een voor een zet dan krijg je geen foutmelding.ik wordt er gek van .Nou wie het weet mag het zeggen.
Niet om 't een of 't ander maar software raid 5 is sowieso "not done"...
mijn bordje doet het niet eens!
ik heb alles goed aangesloten maar ik krijg geen beeld (op allebij de pci-e poorten zelfs met een pci videokaartje krijg ik geen beeld)
kan iemand mij helpen? :?
(bdw alle anderen onderdelen doen het gewoon)
raid 1 doet het ook niet goed op dit bord