Asus M2N-E Review

Amd-Vozzie 12 april 2007, 2.734 views

Asus M2N-E

Pluspunten

• Na eindeloos flashen tch wel een lekker bordje
  • stil vanwege passieve koeling
  • Snel voor z'n prijs
  • Oc'en
  • heerlijke layout

Minpunten

• Warmte chipset
  • brakke eerdere biossen
  • wil soms een eigen leven leiden
  • Onboard audio ruist

Layout Score: 4
Goed, Goed.. Bij deze mn verhaal over een van de meest besproken AM2 moederbordjes van het moment!

De Aankoop

Mijn budget was maar beperkt, dus dit moederbordje paste perfect in mijn config. Ik had toen des tijds (7maand terug) nog niks gelezen over de vele problemen met dit bordje, aangezien AM2 toen nog maar nt uit was. Kortom, het paste perfect binnen mijn budget, en SLI compitable vond ik niet nodig. Ook vond ik het uitdagend om een compleet nieuwe socket te nemen met DDR2 geheugen ondersteuning, zodat ik nog hier en daar wat kon upgrade.

De doos, doos!

Naja, iedereen weet wel hoe een doos eruit ziet, hoe een doos aanvoelt, en waarvan hij meestal is gemaakt, dus dat leg ik niet uit.. wat dr IN de doos zat was ook niet echt verrassend.. namelijk:

- Het moederbord M2N-E (wauw, dat had ik nou NIET verwacht ^^)
- Driver Cd's ( crap)
- aantal kabeltjes voor S-ATA
- de backplate
- wat aanmaakpapier voor de openhaard.. :p

Naja, na de doos open te hebben gemaakt (hele belevenis) en t vaderbord uit de antistatische folie te hebbe getrokke heb ik deze ingebouwd en aangeslote...

Het inbouwen

Dit ging van z'n leien dakje, standaard atx, dus ook standaard schroefgaten, klikte precies in mn CM 534, eventjes ruzie gehad met de backplate, mr nadat ik de kniptang dr bij had gehaald was ook dt snel van de baan.

1e boot

Ging k perfect, alles starte netjes op, bios direct effe ingesteld, fans op stil, fullscreen logo @ boot weggehaald, alles werkte perfect. Ook de installatie van windows XP Pro ging in 1 x goed, en tsja ik kwam van een 1800 XP dus van de snelheid stond ik zowiezo wel versteld.

Het gebruikt

Naja.. hier begintt, 1e bios (outofthebox), crap
2e bios (0203 ofzo), windows bleef mr crashe, kheb daardoor een paar dagen op een ets stabielere bta versie moeten draaien.
3e bios (voor mij 0502) stukken, werkelijk stukken beter!
huidige buis (0803) ook wel ke, mr ik weet niet f het komt door het vele flashen f het komt door een slechte battarij, f het komt door de bios zlf, maar mn computer vergeet telkens de tijd als ik de stekker na afsluiten er uit trek. Volgende ochtend staat dr dan dus onderin mn taakbalk precies de tijd van het moment van afsluiten... naja.. crap dus

ik wacht op de volgende bios

Ook stoor ik me rg aan de onboard sound, het lijkt alsof geluid dat vrijkomt bij het bewegen van mn platters/plotters(watef) van mn hdd word versterkt waardoor dit in een soort van ruis/kraak uit mn luidsprekers komt. (bij nieuwste bios geen last meer van)

OC

bij deze niet letten op de verouderde foto's, er zit nu een 9700AM2 cooler in met een VF900 voor op mn graka. Internet barst van de brakkige opties (qua overklokken) van dit bord maar bij mij is hier helemaal niks van weer te vinden. Ik heb mn 3800x2 met gemak naar de 3000mhz geschroefd, waarbij mn geheugen lekker op 850mhz bleef lopen @1,9 volt (cl4). Ook mn graka (550/700 --> 650/750) bleef stabiel onder alle omstandigheden! Ook wil ik ff kwijt dat de chipsetcooler van dit bord niet ongevaarlijk is. Je vingers kun je dr gemakkelijk aan branden, oc of geen oc, bij beide word deze ontiegelijk heet, maar voor mijn gevoel heeft dit geen directe invloed op de stabiliteit, aangezien wat voor weer, temp, app of game dan ook, stabiel als een huis blijft dit bord 90% vd keren!

Het Verdict

Het bordje is outofthebox gewoon kut, niet vreemd aangezien AM2 nog in haar startblokken staat, en al helemaal stond toen ik m kocht, maar na veel nieuwere biossen te hebben gebruikt verdwijnen steeds meer schoonheidsfoutjes, dus koop je dit bord voor een budget systeem, maar toch met RUIM voldoende OC opties, en speed en flash je m direct naar de nieuwste bios van ASUS.com (ja alleen de biosfiles van die site zijn goed, voor de rest alle drivers zijn zwr onder de maat) dan is dr niks aant handje!

verder baal ik ervan dat de firewire optie ontbreekt, ik had nml wel graag mn MYBOOK essentials dr op aangeslote, mr deze moett nu doen via een vl langzamere usb 2.0..

EDIT

De oc die ik nu draai.
3ghz is mn 'winterclock', mn pc staat op zolder waar geen verwarming is, maar waar het wel 30+ kan worde tijdens de zomer. 2,4 maak ik er van voor in de zomer, dit vanwege geluid en temp... verder zal ik nog wel het een en ander gaan testen en tweaken voor hogere speeds, mr tsja kheb nu bijna examens.. :p

link : http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=181059

Heb jij ook een Asus M2N-E?

Am2 in de startblokken? Het is al bijna een jaar oud. En 90% stabiel is toch niet stabiel? Tevens kan het niet onthouden van tijd en datum eigenlijk niet met je bios versie te maken hebben, misschien zit je batterij niet goed. Verder zou je misschien nog naar je taalgebruik kunnen kijken en hier en daar wat n-en, spaties en interpunctie toevoegen.
Geen enkel bordje is 100% stabiel! En niet iedereen benut de volle 100%. 90% stabiel is erg stabiel als je niet gaat stunten. Dat bedoelt hij daarmee.

Tijd en Datum heeft te maken met bios/batterij oid. Indien dit vaker voorkomt dat weten we allemaal dat niet aan de gebruiker ligt.

En niet iedereen is goed in lapjes tekst schrijven dus geen hem credit en help hem ipv bekritiseren.

En lezen is ook een kunst...

Je zegt zelf bijna 1 jaar en hij heeft al 7 maanden... Dus am2 in de startblokken toen hij kocht.

Btw ik weet al genoeg, volgende keer niet meteen de nieuwste van de nieuwste kopen. Altijd ff wachten tot alle schoonheidsfoutjes eruit zijn
90% vindt ik niet stabiel, ook al gebruik je niet alles. Een product moet gewoon goed werken ook al is het een Asus. Dit zou beteken dat van de 1 op de 10 keer van opstarten er wel wat mis gaat, vindt ik niet echt kunnen.

Wat betreft de survey, deze is prima te lezen. Je bent eerlijk in je commentaar en je past je eigen stijl toe maar het lijkt me makkelijker om minder gebruik te maken van afkortingen en verbasterde woorden. Niet iedereen ligt bij mr gelijk de link naar maar ;)

Succes met je examens!
@ fonzie27

haha dankje ;)

ik zal bij mn volgende survey wel ff wet netter taalgebruik gebruike :)
Hoezo is geen enkel bordje 100% stabiel? Ik moet mijn eerste crash in jaren nog mee maken, zowel op mijn kantoor als thuis pc's.

Ik zeg toch ook niet dat het aan de gebruiker ligt? Ik geef alleen aan dat ik denk dat een nieuwe bios dit niet oplost.

Scheldwoorden in tekst is niet nodig, verder staan nog wat tips erachter.

Kinderschoenen kunnen we niet over praten en zeker niet na vijf maanden.

Wachten tot de foutjes eruit zijn zal ook betekenen dat achterhaalde producten aanschaft.
dus even een vraagje van een tweakers noob hier :P
is dit mobo nu goed overclockbaar na de aanpassingen van bv bios upgrade e.d. en nog even een puntje ik heb op een revieuw gelezen dat dit bord identiek is aan die van de sli deluxe versie, het enige is dat er een paar controllers misszen zoals bijvoorbeeld de 16Xpci-e (is nu 4Xpci-e) en dat als je de bios chip uit de sli versie haalt en deze hierin plaatst dat je gewoon alle opties van de sli deluxe versie hebt (betwijfel of alles goed gaat werken zoals dat de deluxe sli heeft) maar iig de overclockbaarheid en betrouwbaarheid is hierna wel veel hoger.

Nu mijn vraag:
heeft iemand enig idee waar ik deze chip kan halen?

Greetz Robbyie ;)
je wil een CHIP halen ? sorry, wil je een nieuwe chipset in een bestaand bord gaan zetten? Want dat gaat denkk behoorlijk moeilijk worden...

De m2n-e is idd goed overclockbaar, maar als je toch gaat overclocken zou ik een core2duo gaan nemen met een asus (o.i.d.) bordje... de E6300, of E6400 zijn niet zo zeer geprijsd, maar klokken zover als jij wil over onder de juiste koelomstandigheden ;)

Ik zelf zou het er niet op gokke om een Sli-deluxe bios op mn bordje te flashe, lijkt me vragen om moeilijkheden, helemaal als je beginnende tweaker bent ;)
ja ok hier heb je wel geleijk in ;) maar het moederboard is 100% identiek gebouwd aan de sli deluxe versie en het is bewezen dat als je de bios chip uit de sli deluxe haalt en deze hierin plaatst dat je dan het bios van de sli deluxe hebt en het bordje stabieler en beter is over te clocken, oja dat je nieuw bent betekent ook niet altijd dat je niet weet waar je over praat. aangezien ik een opleiding ict doe heb ik er toch nog wel redelijk verstand van maar even back to the point aangezien jij het over flashen hebt maar dat is dus niet het geval je hebt een kleine socket voor je bios op je mobo zitten waar de bios chip in zit ik bedoel om gewoon de hele chip te verplaatsen. en ik heb nu al een amd 5200+ thuis dus ga niet ff nog een e6300 halen :P maar toch bedankt voor de tip ;)

trouwens wel een mooie review hoor :) :D ;)
Tja, dit klinkt toch niet allemaal even positief. Lees mijn survey maar eens, na deze survey zijn er nog twee M2N-E's op onduidelijke wijze om het leven gekomen. In het totaal heb ik er dus vier (!!!) gebruikt.De leverancier bleef mij gewoon nieuwe mobo's sturen, en ik was een kapitaal aan portokosten kwijt. Op een bepaald moment besloot ik gewoon een MSI K9N Ultra (met firewire) aan te schaffen die het nu al vier maanden fantastisch doet. Asus heeft voor mij afgedaan, na eerdere negatieve ervaringen met mobo's van dit merk. Ik hoop voor jou dat jouw mobo gewoon blijft werken.
Ja dat hoop ik ook, maar als je een bord van het merk ASUS o.i.d koopt ipv asrock ofzo, dan ga je dr toch meestal wel van uit dat hij het ook daadwerkelijk BLIJFT doen ofniet dan?

twas wel ff zwaar kut in het begin, maar ik ben er nu toch wel blij mee :)
voor een vader en moeder die niks van computers afweten, en die alleen maar behoefte hebben aan mailtjes sturen, patience'en en een beetje msn werkt dit bordje inderdaad perfect ;) mr ben je een wat uitgebreidere user als ik dan struikel je nog weleens :)
uitgebreide review en ben het er op grote lijnen mee eens, het is een aardig bordje voor de gemiddelde gebruiker, al zou firewire wel handig zijn geweest voor de homevideo's. overclocken vind ik persoonlijk niet zo goed geregeld bij dit plankje, daar je de voltages van je ram niet verder dan 1.95 krijgt. mijn x2 3800 wil veel verder, maar mijn geheugen wil niet mee. ook heb ik nog steeds regelmatig geklooi met mijn geluid, valt weg, kraken etc. doet het eigenlijk alleen goed met de originele soundmax drivers op de cd. bios sinds 702 prima, maar out of the box dikke bagger!
nog 14 dagen e6600 here i come! 8-)
Loopt je X2 @ 3GHz?? Daar heb je echt phase change voor nodig gehad. De WR voor die chip van je is namelijk 100MHz hoger, en dat met de gruwelijkste koelings technieken en beste RAM en mobo etc.
maat van mij (troman in het mileu) heeft 3.4 GHz gehaald op lucht .....
Ik had dit bord ook (totdat ik hem opblies)... zelfde Processor erop... helemaal geen problemen na de laatste BIOS update. Toch vreemd dat je Windows vastliep... je geheugen wel goed? Ik draaide dit met GEIL (zilveren 800 MHZ)
Ja leuk maar het kan ook beter en makkelijker

Asus M2n-e
Amd 64 5200+
Windows XP 64Bit
Direct X 10
@ 3Ghz

[Reactie gewijzigd door WarriorComic op 7 juli 2009 16:36]

Ik heb dit bordje nu ongeveer een maand en het werkt perfect ! :P
een wat uitgebreidere user, had ook niet dit mobo gekocht :P
Als je dan toch FW wilde hebben warom dan niet meteen.