OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 90GB Review

SRI 22 juli 2011, laatste update op 22 juli 2011, 944 views

OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 90GB

Pluspunten

• Zeer snel
  • relatief goedkoop ivm andere ssds

Minpunten

• Herhaaldelijk falen!!!!
  • weinig ruimte

Algemene beoordeling

Komt mooi uit de doos, weinig over te zeggen gewoon goed verpakt meer niet maar dat hoeft ook niet. Zeer slecht beoordeeld vanwege de betrouwbaarheid.

Prestaties

Zeer snel, windows boot vele malen sneller en is ook gelijk goed bruikbaar als ik de desktop zie. Programma's als photoshop starten ook aanzienlijk sneller.

betrouwbaarheid

Het slechtste punt van de schijf, ik heb er nu al twee gehad en die zijn beide overleden, een vriend van mij heeft ook al een overleden Vertex 2. Op internet zijn er meer geruchten over defecte Vertex 2s. De vermoedelijke oorzaak ligt in een een ander geheugen dat op een kleiner procede is gemaakt maar dat kan ik zelf niet bevestigen.

Het probleem was de ene keer dat Windows niet meer wou booten. De schijf in een extern docking station leverde op dat hij voor een paar honderd MB aan data kon aanleveren en daarna vastliep.

De tweede zorgde voor een crash in windows en daarna hetzelfde gedrag als de eerste schijf.

De ene schijf leefde vier maanden en de andere twee. Vanwege dit moet ik deze schijf ten strengste afraden. Heel jammer want voor de tijd dat ie het deed, deed ie het geweldig.

Heb jij ook een OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 90GB?

Dit is nauwelijks een review te noemen, maar om even op het procedé terug te komen: die word sinds enkele maanden gebruikt als het goed is.

Ik heb zelf bij de klantenservice van Alternate gewerkt, en genoeg OCZ SSD's door mijn handen zien gaan (Vertex I, Vertex II maar ook andere typen zoals Agility II e.d.). Ik heb volgens mij zelf maar 1x een Intel SSD op iemand zijn/haar bureau zien liggen, maar zeker tientallen OCZ SSD's alleen zelf al behandeld. Dit was allemaal in de periode dat er nog geen gebruik gemaakt werd van de nieuwe procedé.

Ik kan het me nog al te goed herinneren: ff in de Sharkoon QuickPort klikken, ow, lampje blijft branden: die is dood. Kon ik direct in de omschrijving zetten dat hij al getest was zodat er direct een nieuwe kon komen, en hij boven door de Technische Dienst al niet eens meer bekeken werd.

Bij mij zit er een Vertex II in mijn MacBook Pro (staat nauwelijks belangrijke data op verder), in mijn 24/7 desktop a.k.a. server zitten 2 Intel's in Raid 1.

De 2 meest voorkomende klachten (in mijn beleving) waren: 1. Helemaal niet meer herkend worden. 2. Data weg kunnen schrijven die na een reboot weer verdwenen was (WTF?).

[Reactie gewijzigd door BDHowner op 22 juli 2011 14:46]

Qua inhoud stelt het natuurlijk weinig voor deze review. Toch waardeer ik het dat je andere Tweakers op de hoogte brengt. Afgaande op vele berichten is er volgens mij geen andere SSD die zo vaak faalt als de Vertex 2.
Mijn 2 Vertex 2's werken overigens prima. Echter komen die uit het oudere procedé.
Ik vind het alleen vreemd dat je zelf een SSD koopt van 90GB en dan zecht dat je weinig ruimte hebt? En wat is weinig. Ik heb zelf ook Photoshop en zeer veel andere applicaties met een max van 75GB. Dus het is maar net hoeveel je nodig hebt. Of je kan er natuurlijk twee in RAID0 zetten :)
Als ik een Windows-installatie aflever istie rond de 20 GB ofzo. Als je dan nog niet genoeg vrij hebt??? Je moet ze ook als schijf gebruiken om te booten (dus Windows/games e.d.), niet voor je hele MP3-collectie.
Ik heb er 1 in het systeem van m'n zus gedaan +/- half jaar geleden maar die is ondertussen ook overleden kon ook maar ongeveer 500MB lezen schrijven waarna deze crashte. Het schijnt dat schijven met ander volume dit probleem niet hebben.

Er zit nu een 120 GB versie in. Ik ben bebieuwd of dat beter gaat.