Specificaties 2TB 3.5" HDD met USB 3.0 - Bekijk alle specificaties

Samsung M3 Station USB 3.0 2TB Zwart Review

Schaapje_BlaaT 22 juli 2011, laatste update op 22 juli 2011, 6.836 views

Samsung M3 Station USB 3.0 2TB Zwart

Pluspunten

• Stil, zuinig, betaalbaar

Minpunten

• externe voeding nodig ondanks de beschrijving

Mobiliteit Score: 3
Ik heb deze schijf gekocht voor 75 EUR bij Azerty. De beschrijving op de site van Samsung (die door Azerty was overgenomen) suggereert dat er geen voeding nodig is:

"The slim, vertical M3 Station Series slips into tight spases and draws its power from any TV or home theater system with a USB port; so no additional, messy wires are needed."

Let op! dit is niet het geval. De schijf komt met een externe voeding en werkt niet zonder. Ook niet als hij is aangesloten via USB 3. Ik heb Azerty hierover gemaild, zij hebben het op hun site inmiddels aangepast.

De schijf komt in een nette behuizing zonder poespas. Er is geen aan/uit knop het ding gaat eenvoudigweg aan als hij wordt aangesloten. Je kan meteen aan de gang zodra hij is aangesloten.
De schijf komt met een USB kabel die ik vrij kort vind (ongeveer 75 cm) en een externe voeding. De kabel van de schijf naar de voeding is gelukkig iets langer (150 cm)
De behuizing heeft 4 vrij felle witte LEDjes die mogelijk irritant zijn als je een film wil kijken of als de schijf in de slaapkamer staat. Tijdens het kopieren knipperen de LEDjes

Hij werkt zowel via USB 3 als via USB 2. De snelheid die ik haalde bij kopieren van 1 groot bestand naar de schijf is ongeveer 30MB/sec via USB2 en 100MB/sec via USB3 (met een sharkoon usb 3 controller op een 1x PCI express slot) naar een Samsung F3 7200 toeren schijf. Van de schijf af kopieren ging iets langzamer, ongeveer 65MB/sec. met USB 3. In elk geval is USB3 duidelijk de moeite waard (twee tot drie keer zo snel)

Geluidsproductie is minimaal, ik hoor de schijf alleen als ik mijn oor er tegenaan leg. Verbruik is zeer laag, ik meet 2 watt idle en dat loopt op tot 8 watt tijdens kopieren. Hierdoor is er ook nauwlijks sprake van warmteproductie, zowel de adapter als de schijf voelen nauwelijks warmer aan dan kamertemperatuur.

Al met al een prima schijf tegen een lage prijs. USB3 is de moeite waard en backwards compatible, alleen jammer van die externe voeding.

Heb jij ook een Samsung M3 Station USB 3.0 2TB Zwart?

Ik heb deze m3 station (2tb) gekocht. meestal loopt hij 65mb/s. maximaal wat ie bij mij haalde was 115mb/s
Lekker, koop je iets om die bepaalde reden, krijg je dit. Dit zijn gewoon streken.
Geweldige review, Keeping it real,
ik ga hem denk ik bestellen van Alternate, ik kan de Back Up wel gebruiken, en het verschepen van oude films naar de HDD is geweldig met die schrijfsnelheden! :D
Thanks man!
100MB/s vind ik een goede snelheid! Mooie review, duidelijk, kort en bondig maar inhoudelijk genoeg praktische info.
Prima review ! Ik heb nog wel een vraag, aangezien ik over deze HDD verder weinig informatie/reviews kan vinden op internet. Heeft de schijf een aan/uit knop? Of blijft hij altijd aan ;) ?
Eerlijk is eerlijk, ik wil dolgraag zo'n ding, maar er passen geen USB 3.0 controllers in m'n PC omdat m'n GTX 580 te dik is *zucht*

Also, die schijf is wel on-tie-ge-lijk lelijk :P Wel ernstig praktisch.
Geen aan/uit knop, hij blijft aan staan. Stroom verbruik is gelukkig laag
Ik heb hem vandaag ook nog kunnen kopen bij Dynabyte voor de folderprijs van 79,99. Mooi prijsje als je bedenkt dat de prijzen voor harde schijven de afgelopen week met 40-50% zijn gestegen als gevolg van de overstromingen in Thailand. Ik ben mijn bestanden nu aan het overzetten en dat gaat met een snelheid van rond de 90MB/sec. Ik ben blij.
Gezien de hard stijgende harddisk prijzen heeft men ontdekt dat het uit kan om een externe schijf te kopen en dan de schijf eruit te pulken. Voor het geval men dit wil weten, de M3 station bevat als ik de informatie van Sisoft Sandra moet geloven de volgende schijf: Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB
Mycom Eindhoven had 3-4-5 november een verbouwings-heropening aanbieding van deze schijf voor 70 euro. Ze hadden er nog 3 toen ik er net een ophaalde.

[Reactie gewijzigd door joopv op 3 november 2011 21:15]