Asus EN7900 GS TOP/2DHT/256M Review

CDAAbeltje 9 oktober 2007, 5.841 views

Asus EN7900 GS TOP/2DHT/256M

Pluspunten

• Goed Beeld
  • Goeie Snelheid

Minpunten

• Zelf regelende, stofzuigachtige koeler.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Het betreft hier de Asus EN7900GS Top voor PCI-E.

Waarom heb ik gekozen voor deze kaart?

1.) De prijs kon mij goed passen, namelijk 165,=
2.) Heb verschillende vergelijkingen gedaan op review sites om zo een aantal kaarten naast elkaar te zetten en te kijken wat nou qua prijs / kwaliteit / snelheid een mooie kaart voor mij zou zijn !

Toen ik de 1e kaart had:

1.) Zo blij als een klein kind die een lolly kreeg uiteraard :P
2.) Beetje twijfelachtig hoe ik nou de kaart van zijn voeding moest voorzien ! Je krijgt er een Y-Stukje bij, 1 6 pins voedingskabel voorop de kaart zelf, en 2 Molex stekkers !
Ik had de kaart aangesloten met 1 Molex, geen problemen gehad !
3.) Heb met een aantal games (BF2, C&C3, Toca 3) gespeeld, gelijk alles omhoog en om max gezet, en dit ging helemaal prima !
Geen problemen, geen Lag o.i.d., gewoon zeer fijn gamen dus.

Toen ik de 2e kaart had:

1.) Uiteraard nog blij'er, want jah, je gaat SLI draaien ! :)
2.) Ook deze kaart had weer die fijne aansluiting met het Y-Stukje. Ook deze keer maar 1 Molex aangesloten !
3.) Had van mijn Asus moederbord een SLI-Bridge erbij gekregen, tis meer een Wapper, Wapper ding dan wat anders maar goed. Deze er uiteraard tussen gedrukt ;)
4.) Dan het leukste gedeelte :P

!!!! Windows Vista & Nvidia Display Drivers !!!!

Er is van Nvidia 1 fatsoenlijke driver uitgekomen voor Windows Vista die SLI ondersteund ! Die dus uiteraard geinstalleerd, SLI aangevinkt, beeld begint te knipperen, en Pling :D SLI Is Enabled !

Dat was dus niet veel moeite ! Nou kijken of het werkt !
BF2, Super ! Zelfde verhaal als met 1 kaart, gewoon erg fijn gamen, ook alles weer op hoog gezet, en de Display Drivers bleven gewoon werken !

Toen Command & Couquer 3 geprobeerd, het beeld begon te knipperen, zag af en toe de muis een keer, maar echt het spel spelen kon ik niet :? Terug gegaan naar Windows, nou je wil niet weten hoeveel Windows Balloons ik had waar dood leuk instond:

Het Beeldschermstuurprogramma Reageerd Niet Meer & Is Hersteld

Nou NviDia puik werk weer hoor !!

Dit heb ik dus even terzijde gelegd.
Toen Toca (DTM) Race Driver 3, Ook alles weer mooi omhoog gegooid, en net als met BF2, super.

Dan het volgende punt:

Koeling & DB's:

De koeler ziet er mooi klein uit, mooi compact en weer voorzien van een mooie sticker (Bekend bij Asus)

Toen ik nog maar 1 kaart had, hoorde ik opeens een erg appart geluid, ik d8 in 1e instantie dat het een Casefan was die een beetje aanliep ofzo, dus ff geluisterd, keer een fan hier en daar stil gezet, maar nee hoor, nog steeds :?
Dan toch maar een keer met de vinger op de koeler van de Videokaart :P Wat een rust ineens :P

Het gaat hier dus om een zelfregelende fan ! Heeft ie het warm dan word ie een stofzuiger, heeft ie het lekker naar z'n zin dan hoor je hem niet !

Met 2 van die drukte makers is het nog leuker ! Maar goed ik wen persoonlijk vrij snel aan dat soort dingen, dus heb er momenteel niet veel last meer van ! Denk dat er toch binnenkort wel 2 Zalman koelers voor komen, maar dat bekijk ik nog wel even !

Wat betreft Temperaturen van de kaart, kan ze helaas niet uitlezen met Everest ! :( Of het aan Vista ligt betwijfel ik, maar ik kan ze gewoonweg niet uitlezen, heb dus ook geen idee hoe warm ze worden !

Update: Met Riva Tuner kan ik ze wel uitlezen ! Idle 52 & 53: - Stressed: 55 & 57 Graden. (Licht ook aan het weer :P)

Benchmarks:

Ik heb ook een aantal benchmarks laten draaien met 3D Mark 2006 !
Bekijk hier voor de afbeeldingen boven aan !
Ik zeg voor me zelf altijd dat ik benchmarks niet relefant vind. Als mijn systeem maar gewoon lekker draait en als ik er mee kan doen wat ik wil, dan ben ik al dik tevreden (ook hier zijn de meningen over verdeeld !)

Einde

Laat ik hier nog even vermelden dat ik zeer blij ben met mijn 2 stofzuigers en dat ik geen haartje op mijn hoofd spijt heb van de aankoop !

P.S.

Voor de genen die het willen weten, de rest van mijn systeem:

AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester
Asus A8N32-SLI Deluxe
2x Setje Corsair XMS TwinX C2 Pro (4x 512Mb)
Levicom 450 Watt PSU -->> Komt einde van de maand een ThermalTake Toughpower W0116 750 Watt voor !

Update:

De ThermalTake Toughpower zit erin :) Zeer fiijne Modulaire voeding !
Heb ook me geheugen voltage aangepast van 2.6 Volt naar de aangeraden 2.8 Volt !
Zoals ze zeggen, It Fly's !!!

Update:

Er zit nu een Athlon 64 X2 3800+ @2.20 Ghz in.

De scores zijn duidelijk omhoog gegaan :)

Van 6221 naar 7577 !!! Scheelt gewoon 1356 punten ! :P

Heb jij ook een Asus EN7900 GS TOP/2DHT/256M?

BF2 @ 1280*1024
AA @ 4
Alles High

C&C3 Alles Voluit

Verder nog geen gamen getest, daarom was mijn post ook kort en zei ik ook:

De kaart draait spellen als een tirelier.
Eindoordeel van mij: Zeer fijne kaart !

Wat berteft drivers voor 1 kaart, die zijn momenteel wel "dik" in orde .

Benchmarks vind ik zelf helemaal niet relefant, maar ik haal morgen een 2e kaart op voor SLI, zal dan voor jullie ff een benchmark draaien @ 3D Mark 2006 !

Kaart doet standaard aan bandbreedte 45GB/s !

(p.s. Ik heb een EN7900GS Top, die draait standaard net ietsjes harder :))

Verdere Systeem Specs:

AMD Athlon 64 3500+
Asus A8N32-SLI Deluxe
2x Setje TwinX Corsair XMS C2 Pro (4x 512Mb)
Asus EN7900GS Top (Morgen 2x)

Greetz0x

To Be Contunued
Ik heb ongeveer hetzelfde systeem en heb ook een review geschreven over deze kaart.
Ben erg nieuwsgierig naar de 3dmark scores in SLI. Alvast veel succes!
Ow vet ! Ik ga hem zo meteen ophalen !
Kaart doet standaard aan bandbreedte 45GB/s !
De nVidia FX5950U had 30,4GB/s aan bandbreedte, de ATi 9800XT 23,4GB/s. Toch weten we allemaal wel welke sneller is. Het verschil in 3DMark05 was enorm groot.

Ook als we de 8800GTX met de R600 vergelijken zien we een gigantisch verschil in bandbreedte, of het verschil in performance ook zo gigantisch is betwijfel ik echter.

Kortom: Bandbreedte alleen zegt nog vrij weinig over de performance van de videokaart. :P
Heb zelf ook een 7900 GS. Sinds gister i.p.v die stofzuiger een silenx heatsink ixg 80 CA erop gezet

temp idle 44 ipv 55
temp stressed 60 ipv 80 of soms wel 90 (3dmark06)

Lees wel vaak dat deze kaart vaak hoge temp haald en dit aankan maar heb het zelf liever allemaal wat cooler.

Helaas nog geen overclock features gevonden voor deze kaart onder vista. (coolbits rivatuner e.d. werken "nog" niet onder vista

Verder prima kaart en nu ook lekker stil
watf? is die 3dmark score in sli ?:|

wnt ik haal 4000 met mn 7600GT die ge'OCd is...

zou beetje jammer van je geld zijn.. ;p
Ik kreeg bij de kaart deze voedingsstekkers:

D8 dat 1 molex eraan wel genoeg was... |:( :o :+

Toen ik vandaag alles over ging zetten naar mijn nieuwe Lian-Li PC-71 zei een vriend van me dak ze wel allebij moest aansluiten... na beider inzien was dat ook wel waar :P

Ga nu even opnieuw een test doen !
Kijken wat er dan uitkomt !

Je hoort nog van me 8-)
Zorg ook dat je van twee aparte line's van je voeding, je dat Y-verloopje aansluit. Anders heeft het nog weinig zin.
zoo... Dat is een nogal lage score.. Zeker voor 2x 7900GS 256mb...

Vergeleken met die gast met die sempron pc dinges :

[ikke links, hij rechts]
Ik heb zelf het idee dat het aan Windows Vista ligt !!!

Daarom ga ik vanmiddag ook weer XP installeren !
Het kan uiteraard ook de voeding zijn, daar komt ook een nieuwe voor ! Maar denk dat de hoofd oorzaak bij de nvidia display drivers en vista liggen !!!

Jij misschien een idee'tje ???
Denk idd dat het daar aan zou kunnen liggen. Installeer eens winXP & de 98.92 drivers voor XP.

Score zou hoger moeten zijn.
Ik zie op de Nvidia website de nieuwe 93.71 drivers staan en bij het Beta gedeelte staan de nieuwe 93.81 staan !

De 93.71 ondersteund wel SLI, kijk maar op de volgende link:

Klopt die 98.92 van jou dan wel? Zoja ondersteund die dan wel SLI ??

Let Me Know :*)
2001,2003,2005,2006 Heb ik laten draaien. Screens staan er nu allemaal !

@ Westerbrink, gaak nu ook proberen !
Jij heb net als ik last van CPU bottleneck lols :P
Onze goedkoope kaartjes willen wel mare kunnen niet :P
L0L

Ja naja, ik kan gewoon perfect gamen met het systeem wat ik heb. De games die ik er mee speel draaien er prima op !
Waarschijnlijk bij jou ook het probleem !

Maja Who Cares :P Als het maar goed draait ;)
na deze survey ben zodoende geinformeerd, dat ik meteen een kaart ophaal! :7
:D

Een paar benchmarks zouden idd nie te veel gevraagd zijn. Ook is dit een mid-range kaart, al verre van high-end deze dagen dus ik weet niet wat jij verstaat onder 'alle' spellen...
Heb 3D Mark 2006 laten lopen !

Bekijk het screentje maar :)

Nogmaals ik vind een benchmark niet relefant, als het maar gewoon goed werkt en ik me ding er maar mee kan doen :)
Mensen vergelijken graag en of het nu wel of niet relevant is, benchmarks blijven toch interesant om te zien. Altijd handig voor de lezer om het toch even te vermelden ;)

Pas anders je survey aan met de reeds eerdere gegevens, kunnen mensen het gelijk lezen voordat ze commentaar gaan geven op je survey (die in eerste instantie idd wel een beetje summier is/was)
Als dat je scores in sli zijn is deze kaart zonde van je geld geweest.

Single 1950PRO met een 3400 sempron socket 754 geen dual channel.

Volgens mij draai jij geen SLI of je doet iets nie goed.
Weet ook niet wat voor voeding jij heb maar als jij geen PCI-E stekkers eran heb zitten hmz hmz
Ligt niet aan ze kaart in ieder geval :) heb er ook 2 In SLI haal een 88XX punten met 3dmark 06 :) heb wel DDR2 en een 4200+ (3800+ maar overclocked met 200Mhz)
geinig in de reacties staat veel meer info als in de survey.
Msschien een goed id om de survey ff te updaten :D
De Survey is geupdate mensen ! Sorry duurde wat lang.

Dit was mijn eerste Survey die ik hier invulde ! :7
Wel appart dat mijn 7800gtx @stock nog meer scoort als jou 2*7900gs in sli...erg magertjes...
Aangezien je een 7800gtx 2e hands al voor 140 kan halen vind ik 300 voor sli of 320 euro toch wel erg veel geld voor die giga magere scores..
Heb je ook gezien wat voor processor deze gast heeft (lees een amd3500, waarschijnluk nog stock ook) en de processor die jij hebt(lees Intel 6600).
Ik denk dat je uit die gegevens wel de conclusie kan trekken, dat de processor van heb een grote bottleneck vromt. Als ik hem was had ik de processor ff fink aan de tand gevoeld.
Heb er nu Windows XP weer opstaan :)

Net ff 3D Mark 2006 weer laten lopen ! Het scheelt gewoon 1000 punten !

Haalde eerst: 4443 Punten
Nu: 5472 Punten... Weet niet of dit beter in de richting komt ?

Met 3D Mark 2003 haal ik: 28217 Punten !
Is dat een (goeie) score ??

Check de screentjes !
Greetz
Zo ! Dat is al stukken beter hehe.

Wel, om te vergelijken, ik haal met mijn 8800GTS op stock 30k..

En jij met een SLI systeem 28k.

Das niet slecht;)

voordeel voor jou is dat die drivers al lang in omloop zijn en ze nu bijna op hun best zijn. terwijl de 8serie het nog moeilijk heeft. Maar een mooie score ;)