Specificaties 10,1" (1280x800), Android 3.0 , WiFi+3G - Bekijk alle specificaties

Acer Iconia Tab A500 32GB Zilver Review

Shootingstar 26 juli 2011, laatste update op 31 juli 2011, 1.529 views

Acer Iconia Tab A500 32GB Zilver

Pluspunten

• Beeldscherm resolutie
  • Gewicht
  • Goede werking en integratie van mail en internet
  • Foto's video en muziek redelijke applicatie bijgeleverd
  • Ombladeren en vensters wisselen werkt prima

Minpunten

• Voeding onhandig
  • Standaard onhandig
  • Aan uit knop klein en geen software uit
  • USB onvoldoende ondersteund (muis keybord)
  • Handleiding uiterst beperkt en staat op internet
  • Software ondersteuning en integratie nog niet goed

Ik kocht deze tab eigenlijk als vervanger van mijn One. Ik neem dat ding altijd op reis mee en hoe minder gewicht hoe liever. (ik heb behoorlijk reuma in mijn handen, vandaar de voorkeur voor weinig gewicht). Ik heb inmiddels zo'n stuk of 10 laptops gehad, waarbij diverse Acers, maar ook een Apple, HP, Toshiba. Enig vergelijkingsmateriaal is er dus wel.

Wat de behuizing betreft. Op zich is die best acceptabel. De aan/uit knop vindt ik een flop. Het ding is erg klein en verzonken. Je moet dus echt kijken voor het aan en het uitzetten. Voor het aanzetten is dat duidelijk, maar waarom er geen software switch is waarmee je dat ding uit kan zetten is mij een raadsel. Lijkt mij in het belang van het knopje. (Natuurlijk kun je rooten en dan .....maar wees nou eerlijk een strijkijzer kan je ook af zetten door de snoer uit het stopcontact te rukken...) Dan de voeding, een lelijke dikke klos voor op je stopcontact, met een kabeltje van amper een meter....Dat betekent dus een dikke bult bij in je tasje, terwijl het zo'n lekker klein ding is! Om maar niet te spreken van laden tijdens gebruik. Ik heb trouwens een andere voeding gekocht en een snoer gemodificeerd. Dat was een behoorlijk probleem, want Acer heeft weer eens een weinig voorkomende voedingsplug. En dan die aansluiting waarmee je hem op de steun kunt zetten. Klaarblijkelijk is er niemand bij Acer op de gedachte gekomen, dat het ding ook verticaal moet kunnen staan. Handig als je een boek leest of zo. Dat kan dus niet..... Je vraagt je wel eens af of er tussen al die techneuten ook nog gebruikers rondlopen. De geluidsterkte is trouwens matig, mar daarvoor zit er een uitgang voor een koptelefoon op.

Verder is er het beeldscherm dat een enorme vlekkenvanger is, de kwaliteit van het beeld is overigens prima. Tenslotte de USB poorten. Leuk dat ze er in zitten, maar als ze softwarematig slecht ondersteund zijn heb je er zo weinig aan. Behalve je computer die je kunt aansluiten en een stick werkt er weinig als hij zo uit de doos komt.

Verder is het werken met vingers niet altijd handig bij kleine letters, daarom zou een muis heel prettig zijn.

Goed nu wat positiever zaken. Het beeldscherm is prima, film (maar lang niet alle formaten), muziek internet, werkt allemaal goed. Er moeten nog wel wat apps bij geïnstalleerd worden, voor hij gereed is om het met de ONE op te nemen. Wifi heeft zo af en toe kuren. Ik ben er nog niet achter of dat aan mijn routers ligt, of aan de matige kwaliteit van de ontvanger (of de software). Ik verdenk de TAB, aangezien hij bij tenminste 2 stations problemen heeft, terwijl mijn laptops het perfect doen. In het algemeen werkt de WIFI als hij eenmaal op gang gekomen is voldoende maar soms.... Ik hoorde dat er een update naar 3.1 zou komen, maar dat gerucht gaat al 4 weken. In ieder geval is dat wel hard nodig. Een groot voordeel is dat er redelijk wat apps zijn, maar er ontbreekt nog wel het een en ander. Zo heb je bijvoorbeeld op je hoofdscherm maar 4 hoofdmappen en kun je geen nieuwe bijmaken (nog niet?) dat is voor de onderverdeling niet erg handig. Ook de filemanagers zijn niet geweldig (nivo Linux 5 jaar geleden).

Het hele gebeuren doet en beetje aan de eerste versie van Windows denken. Pas bij de versie XP had je als gebruiker waar voor je geld en ondertussen was je proefkonijn. Een beetje kennis van Linux is ook een pre, met name als je bestanden wilt gebruiken die op je sd card staan of op je usb. Er zijn maar enkele apps die het mogelijk maken om naar die card te gaan. Hetzelfde geldt overigens voor de usb. (Tip kijken in /mnt daar vind je usb en external).

Het lijkt een beetje negatief, maar ik denk dat na de volgende versie (of misschien na update 3.2 en meer software) de zaak er al veel beter uit ziet. Positief is b.v. dat je vrij gemakkelijk ftp kunt gebruiken. Ook inloggen in mijn netwerk en op de servers verloopt vrij goed, zelfs het inloggen op computers gaat minstens zo goed als met de ONE en gezien het groter beeldscherm veel plezieriger. Printen is nog niet zo gemakkelijk, maar daar heb ik een tussenoplossing voor bedacht. Ik stuur de file naar een van de servers en print vandaar remote af. Is iets omslachtiger maar te doen. Het wachten is op een goede app van HP zodat je de netwerkprinters kunt gebruiken. (Er zijn overigens wel apps van derden, maar die heb ik nog niet uitgeprobeerd) .

Het is een aardige TAB met een aantal tekortkomingen en nog niet helemaal uitgerijpte software. Ik heb zelfs met de gedachte gelopen om er maar Ubuntu op te zetten, dan kan ik in een keer alles wat ik wil.

Ik weet alleen nog niet of hij de volgende keer mee op reis gaat, of dat ik toch nog een keer de ONE mee neem, mede omdat sommige apps nog niet goed werken of er gewoon nog niet zijn.

Postscript :
Vandaag 25-07-11 is eindelijk de langverwachte 3.1 beschikbaar gekomen.
Dankzij deze update werken een standaard USB muis en ook een Blue Tooth muis werkt nu zonder problemen. (Ook usb cameras en keyboard zouden nu zonder probleem moeten werken althans volgens Googles documentatie) .
Toegevoegd : Foto knopje, voeding (39 euro in de winkel), stand (alleen horizontaal te gebruiken).

• USB stick verbatim
  • Ms muis
  • Ms keyboard
  • Sweex voeding
  • 32Gb micro sd card
  • Android

Heb jij ook een Acer Iconia Tab A500 32GB Zilver?

Volgens mij noem je hier de kern van het probleem met Androidtablets in het algemeen.

De iPad is begonnen als tablet en alles werkte goed. Het ding kon lang niet alles en had ook geen usb en dergelijke, maar dat verdween op de achtergrond, "omdat alles wat er wel op zit, wel werkt". Een kulargument, maar dat maakt niet uit.

Android is de andere kant van het verhaal. De hardwarefabrikanten pakken het argument "de iPad heeft geen usb, en kan niet genoeg" op, en bouwen de mooiste hardware om de consument te verleiden. En Android is nog niet voldoende uitgekristalliseerd om het aan te kunnen. Je noemt zelf al dat Linuxkennis geen overbodige luxe is. Mijn moeder is uitermate tevreden met de iPad, maar ze zou nooit "/mnt" kunnen uitspreken, laat staan verzinnen. Er lopen dus zeker te weinig gebruikers rond in de ontwikkelteams, of ze schreeuwen niet hard genoeg.

Eigenlijk is de Honeycomb-versie van Android die nu op veel tablets zitten (Froyo laat ik even weg) gewoon te vroeg uitgebracht. Google heeft ook niet voor niets de sourcecode nog niet vrijgegeven. Dat is vast om te verbloemen dat de software gewoon nog niet af is. En dit alles omdat de concurrentie met de iPad niet vroeg genoeg begonnen kan worden. Aan de andere kant: als ze hadden gewacht, hadden de winkels over een jaar of 3 nog niet zoveel tablets gehad als nu.

Ik geloof echt wel dat er tablets gemaakt kunnen worden die veelzijdiger zijn dan de iPad, maar voorlopig is de software nog te brak, en is de prijs van die tablets niet navenant aan de prestaties.
"maar voorlopig is de software nog te brak, en is de prijs van die tablets niet navenant aan de prestaties."

Dat is precies het probleem.

De upgrade naar 3.1 heeft wel verbeteringen gebracht, maar de diverse software is niet in staat om bv de USB drive of de Externe card goed te zien (sommige betaalde software kan dat trouwens wel). Je bent dan veelal gedwongen om met een vrij primitieve file manager te werken. Voor mij geen probleem, maar ik zie mij vrouw (die er ook graag een wil hebben) dit nog niet doen. Na het zien van de voetangels en klemmen, werd ze dus iets minder enthousiast en zal ze nog enige tijd de ONE gebruiken.

Het is een product in ontwikkeling.
Het is positief dat je nu fatsoenlijk een muis en toetsenbord kan gebruiken, vooral omdat het beeldscherm heel erg vlekt.

Voor browsen, mailen ,skype (voorlopig nog zonder beeld) , ftp-en of inloggen op een netwerk, uitwisselen van gegevens met een netwerk, werkt het allemaal aardig goed. Het inloggen op verschillende netwerken gaat ook heel behoorlijk. Heb je verder geen andere activiteiten, dan is hij onderweg goed te gebruiken.

Film weergeven gaat goed (maar niet in alle formaten) Muziek (mp3 e.d.) werkt goed. Bij het weergeven van foto's valt mij op dat de foto's niet zo goed worden weergegeven als op mijn laptops. Ik ben er nog niet uit waar dit precies aan ligt, maar ik vermoed dat de software grote foto's niet goed kan behandelen.

Ik ben nog steeds met testen bezig, zodra er aanleiding is kom ik op het verhaal terug.
Misschien wat plaatjes in het algemeen en in het bijzonder van de voeding en aan/uit-knop waar je het over hebt? Dat maakt het verhaal een stuk sprekender!