Gigabyte GZ-M2 Zwart Review

BounceMeister 23 juli 2011, laatste update op 24 juli 2011, 1.741 views

Gigabyte GZ-M2 Zwart

Pluspunten

• Uiterlijk is mooi en degelijk.
  • Prijs is laag.
  • Blauwe verlichting.
  • Verlichting kan uitgezet worden door molex stekkertje niet aan te sluiten.

Minpunten

• "Budgetkast" aan de binnenkant wel merkbaar.
  • DVD en Floppydrives maar half vast te zetten.
  • Harddisk bracket moet losgeschroefd worden.
  • Frontpaneel komt lastig los.
  • Geen 12cm fan inbouwmogelijkheden.

Voor het bouwen van een ThuisServer was ik op zoek naar een uATX kast.

Mijn wensen:
- Zonder voeding
- Geringe afmetingen, vooral niet te diep.
- Ruimte voor meerdere 3,5” harddisks
- Redelijke prijs, maar wel redelijk/goede kwaliteit (geen koekblik)
- Normaal uiterlijk (geen gamekast, maar ook geen beige jaren ’90 kast).

Toelichting bij wensen:
Ik wilde geen meegeleverde voeding omdat ik een zuinige voeding wil, danwel een PicoPSU, danwel een zuinige ATX voeding.
De meeste behuizingen zijn 44~50 cm diep, waardoor hij incl stekkers wel erg ver van de muur af komt.
Er zijn hele compacte uATX kasten, maar daar passen niet zoveel schijven in.
De keuze is groot bij een groot budget, maar aangezien ik verder niet veel met deze kast ga doen, hoeft hij voor mij geen 100+ euro te kosten.
Na veel speurwerk in de pricewatch en met Google, is mijn keuze uiteindelijk gevallen op de Gigabyte GZ-M2. Deze heb ik voor 30 euro bij Informatique gekocht.

Specs:
Kleur: Zwart
Afmetingen: 180 x 368 x 398 mm (BxHxD)
Behuizing bay intern: 2x 3.5"
Behuizing bay extern: 2x 3.5", 2x 5.25"
Aansluitingen voorzijde: 3.5mm headset, Microfoon, 2x USB 2.0 (Geen firewire!).
Materiaal: ABS / 0.5 mm SECC.
Gewicht: 5,3Kg.
Meegeleverde fan: 9cm / 12V / 0,12A (Gigabyte "brushless fan").

Binnenwerk:
Ter illustratie een overzicht van het binnenwerk, welke gelijk is aan de GZ-M1. (Let wel op dat onderstaande foto van de M1 is en het front dus niet overeenkomt met mijn GZ-M2. Het binnenwerk is wel identiek.)
GZ-M2 Side open

En dan hier twee eigen foto's van de GZ-M2:
Binnenwerk
binnenwerk achterkant
Het metaal is niet superdik, maar zeker niet zo blikkerig als ik eerder wel eens gezien heb. Sommige goedkope kasten lijken net rammelende koekblikjes.
Het metaal van het binnenwerk is overal grijs, nergens gespoten en geen glimmend blik. Alleen de verwijderbare afsluiting van het PCI-slot van de VGA kaart is van blik.

Inbouwmogelijkheden:
uATX moederbord, mITX zal ook wel passen.
ATX Voeding
2 x 5,25" externe bay (dvd drives etc)
2 x 3,5" externe bay (floppydrives)
2 x 3,5" interne bay (harddisks)
Er worden diverse schroefjes meegeleverd, maar niet al te veel.
Een 2,5" harddisk kun je zonder tweaken niet inbouwen.

Frontpaneel:
Frontpaneel
Het frontpaneel is van stevig aanvoelend kunststof met een soort half-mat of zijdeglans finish. Niet geverfd, maar gewoon glad plastic met een heel licht sinaasappelschil effect.
Het is wel lastig het frontpaneel los te trekken, gelukkig is alles heel gebleven.
Er zijn 2 5,25” openingen en 2 3,5” openingen die zijn afgesloten met klepjes in dezelfde kleur als de rest van het paneel.
Er zit een aluminium powerbutton op die tevens dienst doet als powerled. Vlak daaronder zit de reset knop met daaronder weer de harddiskled. Alle leds zijn blauw.
Horizontaal loopt er een doorzichtige rand ter hoogte van de powerknop. Deze rand wordt blauw verlicht door 2 leds. De leds krijgen hun stroom via een Molex stekkertje (doorgelust). Dit alles geeft een mooi schouwspel aan de voorkant. De leds zijn wel erg fel.
Aan de binnenkant van het frontpaneel ziet het er zo uit:
Leds binnenkant

Aansluitingen:
2x USB 2.0 en audio. Firewire zit er niet op, hoewel er wel een vakje voor getekend is. In de pricewatch staat dat er wel Firewire op zit, maar dat is dus niet juist. De print achter de openingen van de aansluitingen heeft ook geen firewire aansluiting.
Front Panel Print

Koeling:
Er past voor en achter een 9cm fan in, maar je kan er ook een 8cm fan in schroeven aan de schroefgaten te zien. Aan de zijkant zit een fan duct naar de CPU toe, maar die komt bij mij niet helemaal goed uit (iets te hoog).

Het is een voor het jaar 2011 wat gedateerd “koelsysteem”. Simpel een fan voor en een fan achter, en een fanduct aan de zijkant. Op zich prima, maar dus geen mooie oplossingen met 120mm fans aan alle kanten zoals je tegenwoordig vaak ziet. Er kan zich wellicht dus wat warmte boven in de kast verzamelen.
Die fanduct in het zijpaneel kan je weghalen als je een niet-boxed koeler gebruikt. Bij mijn passief gekoelde E350 komt de fanduct wel goed van pas.
Aan de zijkant past namelijk nog een 8cm fan, ik heb de fan duct daarvoor losgeschroefd en een 8cm fan tussen het zijpaneel en de fan duct geschroefd. Nu heb ik van de passieve Asus koeling een stille actieve koeling gemaakt.
Er wordt één Gigabyte 9cm fan megeleverd, deze is aan de achterkant gemonteerd.
Als je een fan monteert aan de voorkant zorgt dat er wel voor dat de harddisks dan 2cm naar achteren komen. Dat heb ik echter niet als een probleem ervaren.

Voor een "licht" systeem als dit is de koeling prima. De Western Digital schijven produceren ook niet veel warmte dus in maak me geen zorgen. Ga je voor een High End systeem met snelle 7200rpm schijven, een dikke CPU en een monsterlijke videokaart, dan zou ik toch een beter gekoelde kast uitzoeken, die past er met dat budget vast nog wel bij.

Inbouwen:
Op zich gaat het redelijk goed in deze uATX kast, maar je merkt wel dat je met een budgetkast te maken hebt. Zo is niet alles even handig. Het zijpaneel aan de achterkant van het moederbord kun je niet verwijderen. Daardoor zet je bijna alle drives maar aan één kant vast, de andere kant wordt geklemd tegen het metaal dus al je drives hebben gelijk krassen aan de zijkant.
Sledes 5,25"
De scherpe randjes zijn redelijk goed weggewerkt voor een budgetkast. Er zijn geen directe scherpe randen waar je je makkelijk aan openhaalt. Ik heb geen pleisters nodig gehad.

De 2 harddisks zitten in een verwijderbare bracket. Daardoor kan je de schijven aan 2 kanten vastschroeven. Nadeel is dat de bracket met 3 schroeven vast zit, waarvan 1 geblokkeerd zal worden als je bv een floppydrive monteert in de onderste bay, maarja, wie doet dat nog in 2011? ;)
Harddisk Tray vastzetten

Vandaag viel het me op dat je geen harddisk kunt inbouwen in een 3,5" floppy bay.
Harddisk Past niet in 3,5" Floppy Bay
De schroefgaten komen niet goed uit in de hoogte. Dat is me vroeger nooit opgevallen, dus wellicht heb ik toevallig altijd kasten gehad die er wel voor geschikt waren. Door het passen is wel m'n harddisk aan de zijkant bekrast, maar dan past hij goed bij de DVD drive, die ziet er nu ook zo uit.
Opties om een harddisk daar passend te maken zijn o.a. dremelen, maar ik heb gekozen voor een 3,5"->5,25" bracket om 1 harddisk in een 5,25" bay te schroeven en ik heb de 2,5" drive half vastgezet in de 3,5" floppy bay, met twee rubber dopjes aan de onderkant.
Binnenwerk volgebouwd
Bekabeling wegwerken gaat redelijk goed. Achter de 3,5" drives kan je redelijk wat wegproppen, achter het moederbord kun je niet komen met kabels. Ik heb de kabels niet extreem weggewerkt. Er zit immers geen raam in het zijpaneel en de luchtstroom wordt niet ernstig belemmerd.

Je merkt wel dat alles wat dichter op elkaar zit door de geringe diepte van de kast. Extreem hoge geheugenmodules lijken me daarom niet handig als je een flink uATX bord hebt. Gelukkig is de Asus E35M1-M niet zo groot.
Een videokaart zou nog net onder de harddisk tray passen. Of.. Er is onder de twee harddisks nog zat ruimte om nog drie harddisks te plaatsen, maar er zit geen bracket, dus die moet je er dan zelf in knutselen.

Gebruik:
Als alles dan in elkaar zit is het best een mooi geheel. Ik heb de leds die de rand aan de voorkant verlichten uitgezet want de hele kamer was ’s nachts blauw verlicht. Verder is het een normale rustige kast, geen fratsen en geen lelijke kleuren of vormen.

Conclusie:
Aangezien het een budgetkast is en ik geen technisch hoogstandje verwachtte, vind ik deze kast een dikke voldoende waard. Het uiterlijk is prima en modern, dat is toch altijd even afwachten in deze prijsklasse. Inbouwen doet een beetje denken aan een wat oudere kast, maar als alles er in zit merk je daar niks meer van.
Overall een positieve indruk!

Heb jij ook een Gigabyte GZ-M2 Zwart?

Alle thumbnails zijn klikbaar! Dank aan My Tweakers.net FotoAlbum.

Vragen of opmerkingen zijn welkom.

PS, ik heb deze behuizing nu 4 maanden in bezit. Onlangs wilde ik een derde harddisk inbouwen, toen ik erachter kwam dat dat niet gaat in een floppy bay. Mijn eerste plan was dremelen, dus alles moest eruit. Mooie kans voor een Product Review. Uiteindelijk heb ik met een 3,5"->5,25" bracket de harddisk ingebouwd.

[Reactie gewijzigd door BounceMeister op 23 juli 2011 18:34]

Hoi, de tweede foto (van internet) is de GZ-M1, ik denk dat de M1 en de M2 van binnen identiek zijn, en alleen het frontje anders is. Maar de kast op de "internetfoto" is dus niet de GZ-M2.
Bedankt voor de tip. Zal je net zien, pluk je een plaatje van internet.. ;)
Het binnenwerk is identiek, het alsof ik in mijn eigen kast kijk. Ik had al wel gezien dat het frontje anders was, dat had ik erbij gezet.
Ik kan nu natuurlijk het origineel niet meer vinden met Google, volgens mij stond daar toen wel M2 bij, maar dat zal dan onjuist zijn geweest.
Als ik Google op M1 zie ik deze kast met zilveren rand vooraan er inderdaad bij staan.

In ieder geval is de rest wel hetzelfde, dus denk ik dat deze foto wel toegevoegde waarde heeft betreft de binnenkant. Ik heb nog even toegevoegd dat het binnenwerk wel hetzelfde is.

[Reactie gewijzigd door BounceMeister op 24 juli 2011 00:01]