Fujifilm FinePix HS20EXR Zwart Review

racinfo 21 juli 2011, 1.282 views

Fujifilm FinePix HS20EXR Zwart

Pluspunten

• Betere batterij conditie meter
  • betere AV uitgang
  • betere usb uitgang
  • knoppen op camera beter afgeschermd
  • langere accu duur
  • betreffende exr en ttl zie tekst review

Minpunten

• ik heb geen nadelen kunnen bemerken, zeker niet tov van de hs10

Snelheid en automatiek Score: 5
Batterijduur Score: 5
Laten we even voorop stellen dat ik geen goed review zou kunnen samenstellen; daar heb ik weinig ervaring in. Maar de verschillen van deze HS20 tov de eerdere HS10 zijn van dien aard dat ik staat te popelen om deze uit te schreeuwen.

Zo is een verdikte rand om het knopje om de opnamen terug te zien werkelijk een sterke verbetering. Bij de HS10 heb ik menig video opname voortijdig afgebroken alleen doordat ik met de palm van mijn hand het knopje raakte.

De HS20 is beduidend sneller in werking, hij start sneller op en ook de video opname knop schijnt zonder vertraging te werken. Ik bedoel hiermee dus niet het wegschrijven van een opname.

De kwaliteit van het objectief (hs20) is beter dan die van de HS10. Waar dat verschil in zit weet ik niet maar je bemerkt gewoonweg een betere werking.

De accu conditie meter werkt 100% in de HS20, beter dan in de HS10 die zelfs na 10 foto's met net opgeladen accu's al aangaf dat ze bijna leeg waren.

De video AV uitgang is stukken beter; beter dan in de hs10 waarbij gebruik werd gemaakt van een (gammel) usb poortje. De HS20 heeft een mini 2.5mm jack die perfect en vooral eenvoudig werkt en aan te sluiten is.

De usb aansluiting is steviger in de HS20; in de hs10 werd van de kwetsbare micro-usb poort gebruik gemaakt; een misser was dat vond ik.

De batterij duur is merkbaar beter; ik gebruik 2700 mAh accus en de tijd van opladen is nu duidelijk merkbaar minder dan met dezelfde batterijen in de hs10

Over EXR ga ik het niet hebben, daar gaan de meeste andere reviews al over op internet. Wat merkbaar beter is daarin is wel dat bij slecht licht door de 4 opnamen techniek een beter resultaat zichtbaar is bij stilstaande onderwerpen.

Ook over de TTL uitbreiding kan ik niets zeggen; ik heb zon flitser wel gehad op mijn sony a700 maar op de hs10 werktte die niet en ik heb hem toen verkocht (nu spijt).

• zelfbouw pc
  • Windows XP

Heb jij ook een Fujifilm FinePix HS20EXR Zwart?

"Quote: Negatieve eigenschappen:
ik heb geen nadelen kunnen bemerken, zeker niet tov van de hs10"

Op Youtube staat een reviewfilmpje van Infosync. Zoek gewoon op HS20. Voor foto's een uitstekende camera, maar het blijkt niet mogelijk om een fatsoenlijk filmpje met deze camera te schieten. Vooral de AF en de beeldstabilisatie blijken slecht te scoren in de video-modes.
Jammer, want ik vind het een ontzettend indrukwekkende camera.