Delock 16GB USB 2.0 Nano 16GB Wit Review

upje 21 juli 2011, laatste update op 18 september 2011, 1.066 views

Delock 16GB USB 2.0 Nano 16GB Wit

Pluspunten

• compacte usb-stick
  • relatief snel voor een compacte usb-stick

Minpunten

• relatief duur

Waarom deze usb-stick?
Het voornaamste pluspunt van deze usb-stick is het formaat: de usb-stick steekt nadat deze in een apparaat is gestoken bijzonder weinig uit (minder dan 1 centimeter).De stick wordt namelijk gebruikt in mijn auto waar de usb-aansluiting onder een klepje zit; dit klepje kan alleen dicht als er een zeer kleine usb-stick in wordt geplaatst.

Deze usb-stick wordt door de fabrikant met name aangeprezen aan klanten die de usb-stick willen gebruiken in combinatie met een laptop. De usb-stick zou je namelijk permanent in de laptop kunnen laten zitten. Ik heb het niet geprobeerd, maar het lijkt me wel een plausibel verhaal, de stick steekt echt heel weinig uit.

Concurrenten
Qua formaat zijn o.a. de LaCie MosKeyto en de Verbatim Netbook USB MicroStick concurrenten van de DeLock Nano. Van de Lacie geeft de fabrikant geen read/write snelheden op, alleen de theoretische maximale usb-snelheid van 480 Mb/s. Daar heb ik dus niet zo veel aan. De Verbatim zou 10 MB/s read en 3 MB/s write zijn.

Ik heb de Delock Nano verkozen boven de concurrenten omdat Delock beweert dat de lees- en schrijfsnelheden een stuk beter zijn, namelijk: 30 MB/s read, 16 MB/s write. Dit geldt overigens voor de witte uitvoering (dit artikel); de zwarte uitvoering zou 10 MB/s read en 4 MB/s write zijn.

Prestaties
Ik heb een testje gedraaid met CrystalMark 3 (zie plaatje); het lijkt erop dat de geclaimde snelheid niet helemaal waargemaakt wordt. Ondanks dat ben ik toch tevreden; de stick is een hele klap sneller dan de concurrenten.

Een fijne usb-stick die lekker compact is. Maakt het kleine formaat je niet uit, koop dan een grotere stick voor minder geld.

Heb jij ook een Delock 16GB USB 2.0 Nano 16GB Wit?