Seagate Momentus ST95005620AS, 500GB Review

Philflow 16 september 2011, laatste update op 20 september 2011, 12.739 views

Seagate Momentus ST95005620AS, 500GB

Pluspunten

• SSD-achtige prestaties vanuit cache.
  • Goede prestaties als 7200rpm harde schijf.
  • Zeer stil en geen trillingen.

Minpunten

• Stroomverbruik bij zwaarder gebruik is relatief hoog.
  • Grotere capaciteit harde schijf zou mooi zijn.
  • Mensen die veel, grotere applicaties gebruiken hebben niet genoeg aan 4GB cache.

Deze review gaat over de Seagate Momentus XT 500GB. Eerst leg ik uit waarom ik de Seagate XT heb gekozen en daarna laat ik zien hoe deze presteert. Zowel in synthetische benchmarks als in de praktijk.

De Seagate Momentus XT ziet er uit als een normale 2.5" harde schijf. Er is echter iets bijzonders aan de hand. Deze hybride schijf combineert een 7200rpm harde schijf met een 4GB SSD welke werkt als read cache. De SSD is van het type SLC, wat er voor zorgt dat deze langer mee gaat dan MLC SSDs. De XT werkt als volgt: de intelligentie in de controller kopieert de meest gelezen blocks naar de SSD cache. Daarna worden deze blocks ingelezen vanaf de SSD waardoor de leessnelheden net zo goed worden als van SSDs. Hoe dit in praktijk uitpakt zal ik laten zien.

Keuze

Mijn laptop, een Macbook Pro, werd geleverd met 5400rpm harde schijf. Al gauw werd duidelijk dat opstarten en het starten van programma's nogal langzaam ging. Daarom ben ik gaan kijken naar een snellere harde schijf of SSD. Ik heb eerst een aantal SSDs uitgeprobeerd maar uiteindelijk konden ze mij niet overtuigen qua prijs/prestatie verhouding. Daarna heb ik de Momentus XT geprobeerd. De combinatie van 500GB opslag ruimte en toch SSD prestaties voor opstarten en programma's opstarten deden mij besluiten deze hybride schijf te proberen.

HDTune Pro 4.61

Qua HD Tune prestaties is de XT een normaal presterende 7200rpm harde schijf.

HDTune Pro Random Access

Ook de acces tijden zijn niets bijzonders. Deze test maakt dan ook geen gebruik van de SSD cache.

Crystal Disk Mark 3.0 x64

De prestaties in Crystal Disk Mark vallen iets lager uit omdat de Windows partitie de tweede partitie is. Ook hier wordt uitsluitend de harde schijf gebruikt en niet de SSD.

ATTO Disk Benchmark 2.46

Ook in ATTO vallen de prestaties iets lager uit omdat de Windows partitie de tweede partitie is.

HDTach

HDTach laat leessnelheden zien van 110MB/sec aan het begin van de schijf, dat zijn prima prestaties voor een 2.5" harde schijf.

Praktijk prestaties

Boot tijd

Met een 5400rpm harde schijf duurde het opstarten in mijn Macbook Pro zo'n 28 seconde. Met de Momentus XT duurt het ongeveer 16-17 seconde. Met de snelste SSDs kwam ik tot 14-15 seconde. In mijn review op Notebookreview laat ik zien hoe snel de XT in een Acer 1830T boot.

De XT weet de SSDs prima bij te houden en zelfs een SSD te verslaan.

Programma's Opstarten

In onderstaande tabel is te zien hoe snel de XT een Word document samen met Word kan openen plus een afbeelding en Photoshop tezamen.

De XT is maar net iets langzamer dan de SSDs en weet de Scorpio Black duidelijk voor te blijven.

File Copy Performance

De snelheid van kopieren is prima. SSDs zijn duidelijk sneller maar de XT weet wel de Scorpio Black van WD te verslaan.

Praktijk Videos

Tot slot van de praktijk prestaties nog twee video die een indruk geven van de prestaties. De eerste video laat zien hoe applicaties starten in Windows, de tweede laat het booten en starten van applicaties in OS X zien. In beide gevallen is de Momentus XT in een Macbook Pro 13" met Core i5 processor ingebouwd. In beide gevallen heb ik er voor gezorgd dat de cache het gebruik heeft 'geleerd'.

Video 1 - Windows

Video 2 - OS X

Accuduur

Met een 5400rpm harde schijf was mijn accuduur ongeveer 6.5 uur in de Macook Pro. Met de Seagate XT haal ik ongeveer 6 uur. Ik ben er dus iets op achteruit gegaan. Dat vind ik niet erg want het snelheidsverschil maakt het ruim goed. Als ik de notebook intensief gebruik merk ik wel dat de XT niet de zuinigste schijf is.

Geluid & trillingen

Daar kan ik kort over zijn, de XT maakt geen geluid en ik voel geen trillingen in de Macbook Pro. Dit is met firmware SD25.

Support vanuit de fabrikant

De enige support die ik tot nu toe nodig had was een firmware upgrade. Deze was via Google eenvoudig te vinden. Het uitvoeren van de firmware upgrade was kinderspel. Een applicatie moest gestart worden in Windows waarna de computer opnieuw opstartte en de firmware bij het booten werd geupgrade. Hulde aan Seagate voor deze eenvoudige firmware upgrade. Andere fabrikanten kunnen hier nog wat van leren.

Ik vind dat Seagate een uitstekend product heeft neer gezet met de XT. Voor wie toch snelle prestaties wil hebben maar nog niet de hoge prijs per GB wil betalen van SSDs is de XT de gulden middenweg. Mensen die echter veel grotere applicaties gebruiken zullen tegen de limieten aan lopen van de 4GB cache.

Overige informatie

Firmware upgrades
Anandtech Review
Notebookreview Review

Update 16 september 2011

Inmiddels is er wat nieuwe informatie beschikbaar die het vermelden waard is.

Nieuwe firmware SD28

Er is een nieuwe firmware uit waarvan enkele mensen zeggen dat deze de harde schijf sneller maakt. Ik heb het even kort gemeten met Crystal Disk Mark en de resultaten lijken dit te bevestigen. De 4K random performance lijkt 50% hoger te zijn.

Nieuw model komt voor het einde van het jaar

Seagate heeft in een persbericht aangegeven dat ze meer dan 1.000.000 exemplaren hebben verkocht en dat er voor het einde van het jaar een nieuw model komt.
"We're delighted that the Momentus® XT drive has been enthusiastically received in the marketplace and look forward to introducing the next generation of the product, which will give consumers an even better, faster computing experience, before the year is out."
Er is inmiddels informatie verschenen die er op lijkt te wijzen dat dit een 750GB model wordt met 8GB cache.

• Apple MacBook Pro 13.3" (voorjaar 2011)
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Seagate Momentus ST95005620AS, 500GB?

Nice review Phil, gewoon een erg mooie HDD, ook voor CLB.
SSD's vind ik te duur en ik moet dan perse een grote voor al mijn data.
Jammer wel dat deze XT's niet bestaan in 750GB of zelfs 1TB varianten.
(stiekem wacht ik daar nog wel een beetje op, want dan is het DE schijf)
Dankje voor het compliment. De huidige XT is al langer dan een jaar op markt. Het is dus niet uitgesloten dat er binnenkort een 750GB of 1TB uitkomt, misschien wel met 8GB cache of meer. Ik ben zeer benieuwd.
In een recent persbericht van Seagate staat dat er binnenkort een nieuwe snellere hybird HDD uit komt. Nog voor 2012!
Heb je hier toevallig een link naar?
Lijkt me leuk voor mijn MBP.....maar dan kan je geen FW updates uitvoeren?
Windows only?
Er staat ook een iso voor een bootable cd voor niet windows.

Waar fixed deze fw upgrade eigenlijk? Mijn ma heeft deze hdd in haar laptop en deze wil nu regelmatig niet meer opstarten, geen idee of het aan deze hdd ligt, maar wil het wel graag uitsluiten.
Erg goede review, dit haalt mij ook meteen over om aan te schaffen voor mijn mbp.
Hele mooie review, ik was al van plan om hem te halen. Maar nu ben ik zeker van plan om dat te gaan doen.
Goede review, ik had al vaker wat over deze schijf gelezen, maar was toch nog huiverig om de schijf aan te schaffen. Vooral omdat het nand geheugen "maar" 4GB is. Ik denk dat dit type schijven (buiten ssd's) de volgende generatie schijven wordt in high-end laptops. Maar dan moet er idd dringend iets gedaan worden aan het geheugen en de schijfruimte...
Thanks. Heb je ook gekeken naar de video? De cache is groot genoeg voor zo'n 8 medium tot kleine applicaties. Ga je meer gebruiken dan zou meer cache handig zijn.
Ja heb het filmpje gezien, maar ik gebruik hier onder andere Autocad, Dreamweaver, Fireworks en dan nog een zooi kleine programma's... Dus dan zou iedere keer als ik weer een programma start, de schijf alle bestanden weer opnieuw in zijn cache moeten zetten, omdat ie steeds alles weer eruit gooit... Daarom heb ik zo'n behoefte aan een 8GB cache...
Er is op het forum van MyDefrag van Jeroen Kessels een interessant discussie aan de gang over het defragmenteren van dit soort hybride schijven.

Nadeel: De caching raakt in de war , omdat de plek van de bestanden veranderd.
Voordeel: de HDD kan veel snelheidswinst halen als alle files op optimale pek staan.
Geloof advies: niet te vaak defragmenteren, maar bijv. eens per maand.

(Eigenlijk is het woord defragmenteren onjuist, de PLEK van de bestanden is veel belangrijker.)

SCS
Eens per maand lijkt mij ook goed. Overigens is bij mijn gebruik de cache in 3 keer gebruiken weer opgebouwd dus erg groot zijn de nadelen van vaker defragmenteren ook niet.
Ik heb een vraag: ik wil mijn netbook "doorschuiven" naar mijn vrouw. De daarin aanwezige SSD heb ik overgezet naar m'n nieuwe netbook en de oorspronkelijke HDD er weer ingezet.
Dat was dus even schrikken, :o wat gaat dat traaag zeg ...

Nu wil ik er een Seagate Hybrid voor aanschaffen maar vroeg me af of ik daar het beste een clean install op kon loslaten of dat ik er een image van de huidige HDD op kan overzetten.
Natuurlijk kan dat maar wat is het beste, ivm. drivers/registerwaarden tijdens install?

Sowieso wordt het nu een clean install op de HDD, staat nu tijdelijk een image op van die SSD.

[Reactie gewijzigd door GreenFrog op 10 augustus 2011 23:45]

Een clean install is altijd aan te bevelen imo. Ook al omdat je dan geen enkele fragmentatie hebt.
1x een Seagate Hybrd 500Gb is interessant, maar als je 2 schijven in Raid 0 zet, dan haal je read en write snelheden van boven de 200Mb/s. Ik heb een Xnotebooks Helios aangeschaft met 2 Hybrids in raid 0, dit 'voelt aan' als een SSD.
Alleen denk dan wel dat de Seagates geen gebruik maken van de SSD. Dus denk dat je voordeliger uit was als je een normale HD kocht.
Tipje;

Ik zie dat je een vergelijking/benchmark hebt uitgevoerd waarbij je een .doc met word een foto en photoshop opent.
Als je deze procedure een aantal keer achter elkaar doet zal de fireware de gebruikte blocks als "frequently reading" markeren en naar de SSD plaatsten. Dit zal een performance winst moeten opleveren. Misschien leuk om dit te proberen en te kijken wat de prestatie winst is.

Heb zelf deze schijf ook in mijn laptop zitten en ook ik ben dik tevreden. Opstarten van Windows is aanmerkelijk sneller. Het starten van programma's en bestanden gaat niet heel erg veel sneller als voorheen maar dat was ook niet mijn hoofddoel. Misschien dat ik ook maar even een fireware update moet uitvoeren (Al bijna een jaar niet meer gedaan)

Verder een goede en mooie review waarvan ik alleen maar kan zeggen dat de praktijk bij jou precies overeenkomt met mijn praktijk.
Bedankt voor de tip en het compliment. Ik ben me bewust van het leer mechanisme van de schijf. In de review heb ik dit bewust niet gedaan zodat de XT geen voordeel daar uit trekt. Wanneer dit wel wordt gedaan zijn de prestaties vrijwel gelijk aan de SSDs, kan ik uit ervaring vertellen.
Mooie review en bedankt voor de toegevoegde informatie. Ik zit al regelmatig even te kijken bij Seagate of er een upgrade van deze schijf aan komt, maar werd elke keer teleurgesteld.

Na al wat Momentus XT 500gb's in het wild te hebben uitgezet, wacht ik nog even op de nieuwe variant voor de volgende.