Canon EF 50mm f/1.8 II Review

beeldkunstNewbie 3 april 2007, laatste update op 3 april 2007, 2.873 views

Canon EF 50mm f/1.8 II

Pluspunten

• Prijs-prestatie verhouding.
  • Mooie onscherpte.

Minpunten

• Wat zacht bij grote diafragmaopeningen.
  • Geen zonnekap bijgeleverd.

AF-snelheid Score: 3
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 5
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 3
Handling Score: 4
Ik was in het analoge tijdperk mijn Contax gewend met Zeiss 90 mm 2.8 objectief. Sinds het digitale tijdperk werk ik met Canon mistte ik eenzelfde lichtsterke portretlens. Uit nieuwsgierigheid en na het lezen van een aantal reviews de 50mm 1.8 II maar eens aangeschaft. Valt me niet tegen.

De lens is compact en licht, waardoor je snel geneigd bent hem mee te nemen. Daar moet dan wel tegenover staan dat er goede beeldkwaliteit geleverd wordt. Dit is geen probleem voor de 50: er is een heerlijke onscherpte als er grote diafragma openingen worden gebruikt, hoewel het scherpstellen dan wel wat uitdagender wordt. De focusring is wat klein, het wordt nog iets moeilijker als de zonnekap op zijn plaats zit. Het contrast blijft goed, maar ik moet wel bekennen dat ik een parameter instelling gebruik die het geel filter gelijk is. Het algemene beeld is dat de scherpte wat zacht is bij 1.8, maar bij 4.0 is dit al goeddeels verdwenen. Bij tegenlicht blijft de detaillering goed, hier is in vergelijk met een zoomlens het sterke punt van een vastbrandpunt duidelijk zichtbaar.

Nadeel van dit objectiefje is duidelijk de prijs die betaald moet worden voor de zonnekap, ik heb er 30 euro voor moeten neerleggen en dat is eigenlijk te veel voor de geboden waar. De constructie van de zonnekap is ook wat typisch: een ring moet op de schroefdraad van de lens gedraaid worden, waarna de kap hierop vastklikt...

Heb jij ook een Canon EF 50mm f/1.8 II?