Scythe Mugen 2 Rev. B Review

450SL 26 augustus 2011, laatste update op 27 augustus 2011, 1.346 views

Scythe Mugen 2 Rev. B

Pluspunten

• Eenvoudige montage op los mobo
  • Extreem stil (bij normaal gebruik)
  • Extreem koel (bij normaal gebruik)

Minpunten

• Vrij zwaar aan een rechtopstaand mobo

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
De verpakking is eenvoudig en past precies om de koeler, maar de dunne gevoelige koelribben zijn redelijk goed beschermd met extra kartonnetjes. Je moet de doos echter zeker niet op de grond laten vallen want dan heb je waarschijlijk de koelribben krom.

De handleiding bestaat uit één vel A3 met in 5 talen (géén Nederlands) een zeer korte beschrijving van hoe de koeler te monteren. De vertaling (uit het Chinees?) is soms een beetje krom, dat had ik niet verwacht van een Japans product.

Er zitten beugeltjes bij voor 5 CPU sockets (1366 / 1155 / 1156/ en 755), hierdoor is het niet meteen duidelijk wat waarvoor dient.

Veel mensen klagen dan ook over het installatie gemak, maar ik vond het achteraf juist reuze gemakkelijk. Althans voor de sokkel 1155 en een nog niet gemonteerd mobo. Even goed kijken welke onderdelen je nodig hebt, dit staat op zich goed op de tekening, maar je moet ff de plaatjes in je opnemen. Als je de juiste hulpstukken op het koelelement hebt geschroefd leg je de koeler op tafel, koelpasta verdelen en het mobo er bovenop, de moertjes op de juiste plek, schroefjes erdoor, vastdraaien en klaar is Kees. Het advies: Plaats het Mobo op de koeler in plaats van de koeler op het Mobo!

De koeler heeft vrij scherpe aluminium koelvinnen, dus oppassen met tere handjes of handschoenen dragen (advies van de handleiding).

Voor mijn gevoel is de koeler vrij zwaar aan een rechtopstaand mobo! En ik denk nog over een klein steuntje naar de kast toe.

In de Cooler Master CM 690 Advanced II past hij heel goed en hij kan ook eventueel achteraf gemonteerd worden als het mobo al in de kast zit (althans bij de Asus P8H67-M Pro). De schoeven en steun zijn aan de achterzijde goed bereikbaar (zie foto). Ik denk echter dat ik zelf liever het mobo ff zou uitbouwen om bovenstaand advies te volgen.

In de handleiding staat dat een optimale koeling onstaat als de ventilator naar de koeler toe blaast. In mijn situatie zou ik hem dan onder de koeler moeten hangen, maar dan zit hij dus voor het PCI-E slot. Ik heb hem zelf boven op de koeler geplaatst zodanig dat hij van de koeler af blaast, richting de bovenste openingen in de kast.

Ik heb deze koeler gekozen omdat ik een extreem stil systeem wil hebben, dus niet omdat ik gigantische efforts van de CPU vraag. Op dit moment is de Scythe Mugen Fan de enige ventilator die draait in het systeem en bij normaal gebruik (kantoor programma's - e-mail - internet) kan ik niet anders zeggen dat het systeem extreem stil is. Ik hoor hem zelfs niet draaien als ik mijn oor dicht bij de ventilator houd.

Ook is het systeem extreem koel. Bij een kamertemperatuur van 21.5 graden C is de temperatuur van de CPU ongeveer 29 graden C en de koeler zelf plaatselijk 24 graden. De Seasonic 400W fanless is ongeveer 30 graden en ook de rammetjes hebben deze temperatuur. Het warmst is de H67 op het mobo met 49 graden, kan zijn dat deze bij intensiever gebruik wat meer koeling wil!!

Ik vond de H67 (op mijn ASUS P8H67PRO) toch eigenlijk te warm worden (45-55 graden) en heb daarom besloten een betere passieve koeler aan te schaffen. Na wat lezen door de reviews ben ik uitgekomen op de Thermalright HR-05 SLI/IFX. Eerst had ik de Thermalright HR-05 willen nemen maar gezien het feit dat hij vrij dicht in de buurt van de PCI slots komt zag ik de gebogen koeler meer mogelijkheden geven dan het rechte exemplaar. De koeler kon niet met de koelvinnen richting processor worden geplaatst omdat aan die kant een ELCO in de weg zit. De koeler zit nu met de koelvinnen aan de buitenkant van het Mobo (beneden). Resultaat is zeer tevredenstellend, zonder vetilator komt de temperatuur van de H67 nu uit rond de 30 graden

Het toerental is zodanig laag bij het opstarten (250 - 350 RPM) dat de Bios klaagt over een CPU fan error. Ik had het minimum toerental in de Bios al op 300 gezet, maar nog klaagde hij af en toe. Ik heb het minimun toerental nu op 200 gezet (laagste waarde) en nu krijg ik geen melding meer. Het toerental is extreem laag en je hoort de ventilator dan ook echt niet.

Wordt vervolgd

Heb jij ook een Scythe Mugen 2 Rev. B?

Ik hoop dat je zelf ook in ziet dat dit meer een korte mening is ipv een review! :( 8)7
Kun je de review misschien wat uitbreiden? En wat is precies stil voor jou? Is dat niet te horen of kun je wel degelijk horen dat hij draait?

Eventueel uitbreiden met koelresultaten ;)
Sorry maar hier geef ik nog geen mening over.
Die is hij op dit moment nog niet waard..

Kijk misschien een beetje af op andere reviews, en verbeter op basis van die punten jou eigen "review".
Anders dan sommige bovenstaande reacties, vind ik het belangrijk dat een review ook de mening van de auteur bevat, want specs kan ik overal wel lezen. Echter is jouw review meer gericht op de handelingen die je uitvoerde en minder op hoe het product presteert. Wat uitgebreider ingaan op het product en minder tere-handjes-opmerkingen zouden de review dan ook goed doen...
Niet echt een review
Oh hier even aan toe te voegen: dit ding is een pain om te plaatsen op een AM3 socket, maar op een 1155 valt het kennelijk reuze mee.