Specificaties 32" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung UE32D5000 Review

polop1264 17 december 2011, laatste update op 25 januari 2012, 13.766 views

Samsung UE32D5000

Pluspunten

• Mooi.
  • Led.
  • Zeer dun (door de led) al staat de tv toch nog een handlengte (palm en vingers) van de muur door de voet.
  • Veel aansluitingen.

Minpunten

• Beeld glanst.
  • Stofmagneet.
  • Geluid uit de speakers in de tv vindt ik persoonlijk niet geweldig door het gemis van de lage tonen.

Bij T-online shop besteld, volgende dag stond hij in me kamer.
Nu 3 weken in bezit en ben erg tevreden over de TV. Ik gebruik hem niet voor tv kijken maar als monitor voor mijn pc, en uiteraard voor mijn ps3. 1 keer dvbt-antenne op aangesloten om met mijn pa een touretappe te kijken aangezien er toen geen andere mogelijkheid was.

Installatie
Prima ingepakt en snel te instaleren. Je bevestigt met schroeven een blokje aan de voet, daarna schuif je de voet met het blokje in het paneel en ook hier komen er weer schroeven aan te pas. Het oogt niet heel stevig maar het werkt goed en de tv staat stabiel.

Featureset
Veel aansluitingen:
4 x HDMI waarvan #1 DVI/HDMI
1x VGA
Component, eigenlijk verbind je de kabels met een verloopstekkertje die meegeleverd wordt.
Scart, wederom via een verloopstekkertje.
3.5 mm audio in
2x USB Je kan muziek, foto's en video afspelen op je tv via de usb.
LAN in
3.5mm audio out
optisch audio out

Bouw
Het oogt allemaal zeer degelijk en de tv staat stabiel op de voet. De tv is zeer dun en heeft kleine bezels (in verhouding met de tv die beneden in de woonkamer staat) De voet is vrij zwaar, die zeer goed aanvoelt en er goed uitziet en van glas lijkt te zijn. Of dit ook daadwerkelijk glas is geen idee, zal wel niet zo zijn. De tv heeft een hoge shine-factor en is zeker een stofmagneet. Het beeld glanst ook! Al weet ik niet hoe dat is met andere led-tv's. Dit kan misschien storend zijn bij donkere momenten in de film/game maar ik stoor me er niet zo aan. Je krijgt er wel een doekje bij.
De aan/uit, volume, etc knoppen op de tv zijn touch sensitive, hoe dat ook heet, en werken prima. Ze zitten onderaan rechts en zijn zeker niet storend.
De afstandsbediening is ook degelijk en heeft ook een paar knoppen voor de playback van video via usb. Werkt allemaal prima.

Beeld
Dit led paneel geeft een zeer scherp beeld voor de pc en ps3. Veel kan ik hier niet over zeggen eigenlijk. Ik heb initieel een paar settings als contrast en helderheid veranderd, maar de beeldmodus laat ik eigenlijk gewoon staan op amusement. (Als het beeld van de pc aansluiting komt (VGA) dan heb je maar 2 mogelijke beeldmodi, namelijk amusement en standaard). Bij de ps3 heb ik de mogelijkheid tot standaard, dynamisch, natuurlijk en film. Hier staat hij op dynamisch. Geen ghosting waargenomen bij het gamen.

Zeilkonijn schrijft: 'Dit is niet echt een 100 Hz tv'
Bij de specs staat er 100 Hz maar dit is de Clear Motion Rate. Ik ben alleen 60 Hz of 50 Hz tegengekomen. De CMR is een technologie in het product zodat het lijkt alsof je een hogere refresh rate krijgt.
Dit is dus geen 100 Hz tv

Geluid
Het geluid laat ik via de 3.5 mm out naar mijn 2.1 speakersetje gaan aangezien het geluid dat uit de tv zelf komt dimensie/'volume' mist aangezien de basweergave niet zo goed is. Explosies in films of games en muziek komen niet tot hun recht en daarvoor zou je toch echt externe speakers willen aansluiten. Scenes met dialogen zijn echter wel gewoon goed. Daar is een tv in principe ook voor gebouwd, om televisie te kijken.
Mening kan hierin verschillen maar er is altijd een optie om het geluid via een andere geluidsbron naar de oren te brengen via de 3.5 mm of de optische audio out.

Al met al een goede tv voor op mijn kamer, niet te groot. Scherp beeld. Ziet er goed uit. Het geluid mist lage tonen.

• PS3
  • Windows 7

Heb jij ook een Samsung UE32D5000?

Hoi

Ik zou deze tv in mijn slaapkamer willen hangen, wel zonder speakers.
Klinkt ie echt schel, of wat moet ik er mij bij voorstellen?

Thx!
bwx
Ik heb deze tv sinds kort in de slaapkamer hangen. Het geluid is prima: niet schel en heel acceptabel.
Heel anders dan de reviews op Kieskeurig dus.

Succes!
Ik ook, geluid valt me heel goed mee.
Ik heb hem eigenlijk vanaf het begin met speakers gebruikt omdat ik aanvankelijk het geluid niet fijn vond. Ik zal even de speakers loskoppelen en opnieuw beoordelen met een film, muziek en game.

Ik vind het geluid nog best goed eigenlijk, had te snel een conclusie getrokken. Ik mis gewoon de basweergave die ik van externe speakers krijg. Voor muziek zou ik hem dus ook niet gebruiken, film/game wel goed. Praatscènes goed. Bij explosies en het schieten met een geweer mis je toch echt de bas die het geluid 'volume' geeft.

Zal het even aanpassen in de review.

[Reactie gewijzigd door polop1264 op 16 december 2011 17:29]

Hey,

Ik heb ook sinds een maand de UE32D5000 en hij bevalt me prima.
Zowel de vele functionaliteiten, aansluitmogelijkheden (ik heb mijn PC, XBOX360 aangesloten via HDMI, en daarnaast nog een externe hdd en internetkabel aangesloten op de TV) als de beeldkwaliteit bevallen mij erg goed en wat betreft het geluid uit de tv, tja het blijven kleine TV speakers, maar voor een beetje tv kijken is het wat mij betreft prima geluid. Voor films raad ik toch aan om een 5.1 setje aan te schaffen. Ik heb op mijn PC een 2.1 setje aangesloten om wat meer geluid te kunnen produceren.

Echter heb ik een vraag waarvan ik hoop dat iemand hier antwoord op kan geven.
Ik gebruik de tv ook als monitor voor mijn pc en deze heb ik aangesloten met een HDMI kabel. Ik heb een AMD radeon HD 6870, waar ik overigens ook erg tevreden over ben, alleen wanneer ik via mijn pc de schermresolutie op 1920x1080 zet, krijg ik geen mooi/scherp beeld, terwijl ik dit wel heb wanneer ik de resolutie op 1680x1050 zet. Nu is mijn vraag dus of iemand weet welke instellingen ik moet gebruiken, zowel van mijn TV als van mijn videokaart (welke ik via Catalyst kan instellen).

[Reactie gewijzigd door Lenn_NL op 17 december 2011 14:57]

Mijn radeon x1800 geeft geen problemen via de vga port. Ook mijn vorige kaart, de geforce 6200, gaf geen problemen. Allebei de kaarten geven zonder het veranderen van instellingen gelijk scherp beeld. (Bij 1920 * 1080)

Daarentegen krijg ik juist bij een resolutie van 1680 * 1050 geen scherp beeld.

Ik zou het helaas niet zo goed weten wat er mis gaat bij jou.
Hmm k. Ja ik heb ook geen idee.
Yes! het probleem is opgelost, al vind ik de oorzaak aan de ene kant wel een beetje apart maar aan de andere kant ook weer niet.
Ik had eerst mijn pc met een HDMI kabel aangesloten op de eerste poort: HDMI/DVI. Ik heb em vervolgens op een andere HDMI poort aangesloten en nu heb ik mooi beeld!
Blijkbaar krijg je dus ander/slechter beeld wanneer je deze eerste gebruikt met alleen een HDMI kabel. Wellicht dat dit niet het geval is wanneer je er een DVI -> HDMI kabel in stopt. Beetje dom van mij uiteindelijk, maar dit wordt ook niet duidelijk aangegeven (vind ik).
Verder ben ik tevreden over deze tv, zoals ik een eerdere post heb vermeld.
Echter moet je m wel op de Film modus zetten, wanneer je het beeld op een van de andere modi zet zonder de instellingen te wijzigen krijg ik weer een beeld dat lijkt op de kwaliteit die k eerst had. Verder heb ik m op standaard kleurtint gezet.

[Reactie gewijzigd door Lenn_NL op 18 december 2011 17:22]

Goed om te horen. In de handleiding is op een plaatje zelfs aangegeven dat hdmi out op de pc ook naar poort 1 (hdmi/dvi) kan. Dus het probleem is nog steeds niet duidelijk maar het is iig opgelost :).
Kerel!!!! Dankjewel!!!!
Ik heb een dag lang zitten rommelen met deze tv als monitor, met inderdaad het verpixelde, onscherpe beeld. Ik was bijna klaar om woedend met samsung te gaan bellen, maar na wat zoeken vond ik jou reply en dat was voor mij de oplossing. Ik had nooit gedacht dat het aan de "Film" instelling kon liggen.
Hij doet het nu bij mij ook top, erg mooi schermpje.
Hoe bevalt de tv je sinds je deze review geschreven hebt ? Wil em ook kopen maar heb nog een aantal vragen open staan. Ik zou het zeer waarderen als je deze tweetal vragen voor me wilt beantwoorden.

- Hoe zit het op dit moment met de ghosting ?
- Zit de optie ''game mode'' in deze tv ?
Late reactie vanwege vakantie.

Tv bevalt me nog steeds zeer goed. Zoals jvschoor al schreef is er geen modus die daadwerkelijk 'game mode' heet maar bij aansluiting van pc via de vga kabel zijn er 2 beeldmodi mogelijk namelijk 'amusement' en 'standaard'.
Amusement is voor films en games en is donkerder dan 'standaard'.

Bij aansluiting van ps3 heb ik keuze uit 4 modi respectievelijk standaard, dynamisch, natuurlijk en film.

Ghosting heb ik tot op heden niet waargenomen.

Hoop je hiermee te hebben geholpen.
Ik vraag me af welke media (video met name) worden ondersteund. MPEG? MKV? ISO?
Ik heb dit afgespeeld .mpg .avi en .mkv.
Heb geen andere files om te proberen.
Is het volume dat uit je speakersetje komt op deze manier (via 3.5mm jack) ook via de afstandbediening te regelen?
Jazeker. Al is het dan niet de master volume die je dan regelt maar het tussenvolume. Als je dit zo kan zeggen.

Werkt net als een speakersetje waarop je een headset aansluit. Je kan het volume aanpassen met het setje of via een volumeregelaar op de headset.
Top! Dank voor je snelle antwoord, precies wat ik wilde weten. :)
Ik zie dat deze TV geen 24P modus ondersteund.. Is dit merkbaar tijdens het afspelen van een (1080/24P) MKV via netwerk?

Als ik namelijk een 24P film afspeel op mijn huidige SS LED TV en deze staat op 50 of 100HZ datn neem ik stotteringen waar. Pas ingesteld op 24P modus zijn deze stotteringen weg.
Ik zoek er dus eentje voor op de slaapkamer..
Kan ik niks over zeggen. Heb hem niet aangesloten op het internet of de NAS van me pa.
En als je een .mkv afspeelt, anders dan via netwerk?
Gaat dit via kleine haperingen?
Samsung claimt namelijk dat er tussenbeelden worden berekent waardoor dit niet merkbaar zou zijn.

Mij valt het namelijk wel op bij mijn SS TV indien niet 24P modus geactiveerd
Ik moet eerlijk zeggen, het is mij niet duidelijk wat 24p mode is. En wikipedia maakt me niet veel wijzer.
Een .mkv via de usb afspelen neem ik aan dat je bedoelt? Moet ik er eerst een downloaden, ik kan maar geen .mkv bestand vinden.
En een .mkv bestand heeft altijd een framerate van 24 (23.976) ?

[Reactie gewijzigd door polop1264 op 15 december 2011 18:12]

Ja meestal wel.
Een H.264 heeft meestal een .mkv extencie en wordt met 24 plaatjes per second afgespeeld in tegen stelling tot een dvd.. Deze wordt met 25 plaatjes per seconde afgespeeld. (synchroon met 50 Hertz, 2 x 25=50)
Ok.
Ik heb net een .mkv (720p) afgespeeld via de usb ingang die op de tv zelf zit. Geen probleem, werkt prima. Via mijn pc ook perfect.
Het enige wat ik mis is het feit dat het geen echte 100Hz tv is, maar een 50Hz met een foefje... Noemen ze bij samsung schaamteloos 100 Hz...
Kijk maar eens op hun site... 100Hz huppeldepup noemen ze het. Waardoor in snellere scenes wel degelijk ghosting aanwezig is helaas.
Wel een leuke review verder ;-)
Bedankt voor de comment, heb er in de review iets over gezet.

Overigens mijn 1e review.
Ik heb deze tv ook staan. Gebruik hem voor tv en media bestanden via het netwerk af te spelen.

Qua beeld instellingen bestaat er geen "Game mode" wel kun je heel veel dingen opties zelf instellen. Warmte / schaduwen / brightness ect

Ghosting heb ik geen ervaring mee.