Specificaties Socket 1155 met Intel Z68 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock Z68 Pro3 Review

pascaldv 19 juli 2011, laatste update op 19 juli 2011, 2.335 views

ASRock Z68 Pro3

Pluspunten

• Scherp geprijst voor als je geen interesse hebt ik SLi maar wel de Z68 chipset wilt. Volledige sofware meegeleverd om vanuit windows instellingen te beheren. Ik ben nog niet met de overclock functies aan de slag gegaan.

Minpunten

• Weinig to geen informatie meegeleverd voor de opzet van de SSD als cache drive, dus print het even uit van de website.

Layout Score: 4
Ik had van andere moederboorden en de Scythe Muge 2 foto's gezien waar ram slots bijna geblokkeerd worden. Bij dit moederbord en deze koeler zijn er geen enkele problemen hiermee.

Ik ga meteen door naar de installatie zelf. De Z68 chipset geeft de mogelijkheid om een SSD schijf te gebruiken als cache drive. De installatie instructies staan echter niet duidelijk in de bijgeleverde boekjes, je doet er wijs aan even op de website van Asrock dit op te zoeken.

De eerste installatie heb ik met behulp van de onboard video gedaan en dit ging zonder problemen. Als je de instructies van de website netjes opvolgt is het een eitje de SSD in te stellen als cache. Er worden 2 sata 600 kabels meegeleverd, zorg voor eigen sata kabels voor dvd-drive e.d.

Ik had echter een probleem om na de installatie mijn videokaart aan de praat te krijgen. Na deze in de pcie slot geplaatst te hebben wilde hij deze niet detecteren.
Ik heb daarop de bios geupdate echter leide dit tot een terminale bsod probleem ivm bios instellingen en de ssd/harde schijf cache combinantie!

Dus let op, als je een bios update uitvoerd, schakel de cache functie uit!

Na aardig wat geklooi en het formatteren en opnieuw installeren van windows kon ik verder met het videokaart issue. Bios 1.50 leek het wat beter te liggen. Na de onboard te hebben uitgeschakeld heb ik de videokaart eruit gehaalt en nogmaals geplaats. Dit maal kreeg ik wel beeld.
In hoeverre dit aan de bios gelegen heeft of misschien het pcie slot durf ik niet te zeggen.

• Intel core i5 2500k
  • Scythe Mugen 3
  • Zotac 260GTX 896mb
  • Arctic Silentium T11
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een ASRock Z68 Pro3?

Heb je dan informatie nodig om Intel SRT in te stellen? Als je die driver installeert dan is het 2 klikken en klaar, daar staat het ook perfect uitgelegd overigens.
Ben ook benieuwd naar je resultaten. Ik ben ook naar dit moederbordje aan het kijken aangezien ik never sli...etc ga gebruiken.

Als ik de review lees kun je dus het best eerst Windows installeren zonder video kaart en dan de bios updaten. Of is het ook mogelijk om een bios update te doen zonder dat er OS is geinstalleerd?

Alvast bedankt.
Draai trouwens je achterste casefan om, voorste en achterste fan staan nu tegen elkaar aan te blazen ;) Je kan beter een flow van voor naar achter hebben, dus dan moet je je achterste fan omdraaien :)
Om nog maar te zwijgen van de cpu koeler-fan. Die blaast richting de achterkant van de kast, het lijkt me op zijn zachtst gezegd wenselijk dat de achterste case-fan dan ook naar BUITEN blaast, anders staan ze allebei naar de cpu koeler te blazen, dat zou natuurlijk bezopen zijn....
Lekker voor je voeding ook, die d'r precies boven zit en die warmte dan lekker opzuigt ;)
Bedankt voor je tip mbt het updaten van het BIOS. Ik overweeg het bordje ook, dus je bespaart me daarmee hetzelfde geklooi :)

Je rate zowel Betrouwbaarheid als Compatibiliteit allebei als (slechts) voldoende.
Heeft dat puur betrekking op de problemen die je had met de videokaart of waren er meer redenen voor die twee beoordelingen?

Ben ook wel benieuwd naar hoe het bordje je 2500K overklokt,.
Ik verwacht van de Z68 eigenlijk dezelfde OC kwaliteiten als van de P67, terecht?/onterecht?

Als je daar inmiddels wat mee ge-experimenteerd hebt post dan svp nog ff je ervaringen daarmee.
ik heb op dit bord een core i7 2600k (3.4 gHz).
heb alleen aan de klokfrequentie gezeten; kan gaan tot 4.3 gHz, waarbij de fans (4 in totaal) allemaal rustig blijven; <= 700 rpm. Een heerlijk stil systeem daarmee, en toch heeel vlot.
Ik ben nog helemaal niet bezig geweest met overclocken, beetje luiheid omdat hij de games die ik speel zonder morren draaid.

Betrouwbaarheid/Comptabiliteit slaat meer op de functie van de Z68 chipset om een SSD als cache te gebruiken. Na gezeur met blauwe schermen en herinstallaties gebruik ik de functie niet meer en zet ik gewoon m'n games weer op de SSD, sindsdien geen problemen meer.

De casefans heb ik niet zo op gelet overigens omdat ze voorgemonteerd zaten, ze draaien dermate langzaam dat het me niet opgevallen is of die aan de achterkant de goede kant op draaid. Heb iig geen temperatuurproblemen. De case is overigens best luidruchtig en heeft nog wel eens last van resonanties.
Een SSD kan je doorgaans beter als bootdisk gebruiken, ipv cached disk heb ik begrepen.
Ik moest gister ook een Bios update naar 1.60 doen vanwege random BSOD...

Hierna lijkt het goed te zijn, ik gebruik het moederbord zonder SSD schijf en 2 reepjes van 4 gig geheugen per stuk..
Hebben meer mensen last van problemen met caching op dit bordje? Ik wil hem namelijk hiervoor nemen maar als het niet werkt dan kan ik beter in een ander bordje investeren.