1 review

Salora 24LEF6000TD Zwart

Specificaties 24" • Full HD • LCD • 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Salora 24LEF6000TD Zwart Review

geejeej 19 juli 2011, 15.162 views

Salora 24LEF6000TD Zwart

Pluspunten

• Vormgeving
  • Features
  • Aansluitmogelijkheden
  • Beeld bij HD (!)
  • Afstandbediening

Minpunten

• Geluid (!)
  • PVR alleen voor antenne
  • Fragiele voet
  • Zichtbaarheid kabels

BIj het uitpakken viel direct op hoe 'klein' de tv is. De doos ging open en er zat erg weinig in. Al snel bleek dat dit komt doordat de tv erg dun is. 24" leek me genoeg voor een slaapkamer-tv en dat is ook zo. Zet hem alleen niet te ver bij je bed vandaan, anders wordt de ondertiteling te klein om te lezen.

De voorkant van de tv is erg mooi. Er zit een grote glasplaat voor met enkele tiptoetsen onderaan. Strakke vormgeving! De voet van de tv is gemaakt van niet al te sterk plastic, waardoor de tv nogal veel beweegt bij het aansluiten van kabels.
De meeste aansluitmogelijkheden zitten aan de linkerkant. Handig voor als je de tv aan een wandbeugel wilt vastmaken. Minder handig omdat je dan alle kabels er links uit ziet steken. Alleen scart en spdif zitten aan de achterkant. D-sub, antenne, 2xhdmi, usb, 3,5mm jack, DVB-T CI en component zitten aan de zijkant.

De tv is echt heel dun voor de featureset: er zit een prima DVD-speler ingebouwd die ook nog erg stil is tijdens het lezen. Wel hoor je hem de DVD opslokken als je hem erin stopt.

De tv werd direct door mijn laptop (op Ubuntu) herkend toen ik hem aansloot via D-Sub. Uitvoer op 1080p is om van te smullen :9~

Ondanks dat het LED is, is zwart niet extreem zwart. Ik had gehoopt dat dat wel het geval zou zijn. Wat verder opvallend is aan de beeldkwaliteit is de inkijkhoek. Als je er recht voor zit, zie je ieder spikkeltje (bijv. via een slechte scart kabel), maar als je maar een beetje van de zijkant kijkt, vallen alle spikkeltjes weg en is het alsof je naar een strak beeld zit te kijken. Hoewel het HD-gehalte hiermee wegvalt, is het wel fijn om een ruisloos en strak beeld te zien.

Het grootste nadeel van deze tv is het geluid. Ten eerste kan hij niet heel hard en ten tweede resoneert de plastic behuizing mee met bepaalde geluidsfrequenties vanaf een volume van ongeveer 50%. Ik ben nog op zoek naar een oplossing hiervoor, want ik heb hem regelmatig harder staan dan dat.

De PVR functionaliteit werkt alleen bij digitenne en analoge input. Je kunt geen DVD's opnemen en ook niet je Wii skills. De analoge en digitenne-ontvangst heb ik niet kunnen testen.

Hij geeft xvid bestanden perfect weer. Ook mp3's en foto's speelt hij moeiteloos af. Niet alleen vanaf usb stick, maar ook vanaf een gepartitioneerde 1tb externe harde schijf. HIj herkent alleen de NTFS partitie, (volgens specs ook fat32) niet ext3. Bij mappen met erg veel bestanden leest hij alleen de eerste +/- 300 bestanden. Helaas leest hij geen ISO DVD-bestanden.

De afstandbediening ligt goed in de hand, hoef je niet extreem te richten en heeft een fijne knoppenverdeling.

Ondanks het geluidsprobleem vind ik hem voor 250 euro geen verkeerde deal!

Edit: Ik heb gister eens aan de EQ instellingen zitten prutsen en heb het resoneren weg kunnen krijgen. Betekent wel dat het 'volle' geluid een beetje weg is met die instellingen. Het irritante is weg, maar het geluid is niet op zijn mooist. Als hij zacht staat kan hij prima op een ander EQ profiel zonder resoneren.

Heb jij ook een Salora 24LEF6000TD Zwart?

Geen slechte deal voor het geld, maar de tijd dat Salora (in de loop der jaren onder verschillend bewind, in verschillende samenwerkingen en onder diverse namen, zoals Nokia) zelf nog bestond als high-end monitor- en televisiefabrikant en onder andere voor IBM produceerde zijn helaas alweer een paar jaar voorgoed verleden tijd.

De merknaam is nu in handen van een ramsjfabrikant (ik meen Vestel of Profilo-Telra), dus echte topproducten zitten er de eerste jaren niet in. Voor slordige dingetjes als 300 bestanden zien, komen vaak geen updates uit bij dit soort producten.
Ik las idd ergens dat het nu Profilo-Telra is. Ik vind niet per sé dat je een mogelijke aankoop daarop moet afkeuren. Qua vormgeving is deze tv in mijn ogen een stuk mooier dan bijv. een philips.