A+Case XClio 2 Zwart Review

MAXed_out 3 april 2007, 1.599 views

A+Case XClio 2 Zwart

Pluspunten

• Goede (stille) koeling en uitbreidings mogelijkheden daarvoor
  • Simpel en strak uiterlijk
  • Geen irritantte deurtjes of front IO die onbereikbaar is.

Minpunten

• Voor het instaleren van de voorste ventilator heb ik het HD-rack er uit moeten slopen
  • 25cm Fan niet aanstuurbaar via fancontroler

Bouwkwaliteit en afwerking: De voorkant is weliswaar van plastic, maar het ziet er allemaal wel redelijk stevig en solide uit.
De frontaansluitingen voor Audio/USB/Firewire zit netjes verborgen achter een klepje en makkelijk bereikbaar in tegenstelling tot veel ander kasten. Ook heeft deze kast geen irritante deurtjes en dergelijke die alleen maar stuk gaan en in de weg zitten. De blauwe ledjes die de HD activiteit weergeven en die om de (enorme!) aan/uit knop zit vind ik persoonlijk wel mooi.
De kast is niet bijzonder stevig en de dikte van het metaal van de zijpanelen zijn ook niet erg dik, over het algemeen gewoon een degelijke kast.

Inbouw en Koelingmogelijkheden: Voor een normaal systeem zitten er voldoende: 4x 5.25 extern, 1x 3.25 extern en (als ik me niet vergis) 4x3.25" intern.
De kast is 20 x 47.5 x 43.5 cm (BxLxH), dus ruimte genoeg om alles makkelijk te kunnen plaatsen.
De feature van deze kast is natuurlijk de enorme 250mm fan aan de zijkant. Deze geeft heel veel koeling, zelfs op de minimale snelheid waarop hij nog stil te noemen is. Wel jammer is dat deze alleen regelbaar is via een knop ingebouwd in een insteekkaart klepje achterop de kast.
Verder heeft kast nog aardig wat uitbreidings mogelijkheden voor fan's. Onder de voeding kan je of 1x 120mm fan of 2x 80mm fan plaatsen. Vooraan de kast kan je een 120mm fan of een 150mm fan plaatsen.
De ventilatie gaten aan het voor paneel mochten van mij wel wat groter zijn.

Vormgeving: Deze kast zie er strak en simpel uit en daarom heb ik hem ook gekocht. Alles zit gewoon op de juiste plaats en is makkelijk bereikbaar. De gigantische aan uit knop is mooi blauw verlicht en makkelijk te vinden in het donker om hem aan te zetten :) .
De kast is niet zomaar zwart geverfd maar op zo'n manier dat het lijkt alsof er kleine waterdruppeltjes op zitten, wel een leuk extraatje. Wel jammer vind ik dat de kast niet zwart geverfd is aan de achter kant en van binnen, maar ja dat kan je volgens mij ook niet verwachten voor 60 euro.

Installatiegemak: Toen ik een 120mm fan vooraan wou instaleren was ik gedwongen om het HD-rack te verwijderen, de fan paste er anders niet achter :S . Dit vind ik niet zo erg omdat ik deze toch niet gebruikte maar het is wel een minpuntje.
Verder installatie ging normaal, alles met schroefjes vast gezet, geen klik systemen voor insteekkaarten, geen uitneembaar moederbordtray.
Er waren wel wat plastic klemmetjes voor HD's en DVD-drive's meegeleverd maar ik vond ze niet echt prettig werken.

Prijs: Voor deze prijs vind ik het een hele aantrekkelijke kast, en ik kan ook absoluut niet klagen dat er geen voeding bij zit.

Algemene conclusie: Een goede kast als je iets anders dan standaard wil, niet te veel geld heb en ook niet een over de top glimmend stuk speelgoed wil. Voor de extremen stilte freak is hij waarschijnlijk net iets te lawaaierig, voor LAN-party's net niet stevig genoeg en voor extreem veel eisende zijn er niet genoeg uitbreidings mogelijkheden, maar als je gewoon een mooie, strakke kast wil en je er geen extreme dingen mee wil is dit een hele goede keuze.

Heb jij ook een A+Case XClio 2 Zwart?

Nette review !, een maat van mij wou die ook kopen, maar dank zij jou review gaat hij hem ook kopen !

Even klein beetje offtopic, ik dacht dat OCZ modstream altijd zilver was? of is het een beetje dof Zilver
Ja klopt een modstream is normaal silver, maar omdat het zo glimt is hij op de foto altijd een beetje donker grijs
Handig zo'n grote fan in het zij paneel, zoude meer fabrikanten moeten inbouwen in hun kasten. Enig idee voor hoeveel luchtverplaatsing dat ding zorgt?
Leuke review!

Zou je nog even de afmetingen erbij kunnen zetten? (lengte x breedte x hoogte) Dat is altijd wel handig om snel te kunnen vinden in een survey, anders moet je dat weer ergens anders op het web opzoeken. Alvast bedankt!
Ik heb voor het gemak ook maar de afmetigen er bij gezet, deze heb ik van www.Hardware.info gejat.
Ik kon hellaas nergens vinden wat de gemeten luchtverplaatsing is van die 25cm fan, maar ik kan je wel vertellen dat het heel veel is, vooral vergeleken met mijn 12cm fanetjes. :)
Waarom staat de kast er tweemaal op (op zijn kant) en met enig verschil 0,4 graden?
@ PCDealer; wees blij dat er foto's geplaatst worden. What's next, typ-fouten verbeteren? 8-)

On Topic, ik vindt die zijfan dus echt prachtig. Jammer dat er geen specs over bekend zijn. Ik zit eraan te denken ook maar een gat in het zijpaneel van mijn CM Centurion te boren, en er een 140mm fan in te zetten. Aan de andere kant, verkopen ze dit zijpaneel incl fan niet gewoon los? Maar ja, zelfs dan, het zal natuurlijk weer niet passen.
Ik heb deze kast ook, dan wel onder een andere naam (advance power turbine) en die van mij heeft de fan in het zijpaneel ook nog verlicht met een 5 blauwe ledjes.

Ik las en zag dat jij je HD-rack had verwijdert, is dit lastig om te doen want hij neemt me eigenlijk teveel ruimte in?