Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung UE40D5000 Review

Akky 17 juli 2011, 9.895 views

Samsung UE40D5000

Pluspunten

• plug and play voor eerste gebruik
  • Duidelijke menu structuur
  • goede e-manual
  • DLNA is plug and play
  • Beeldkwaliteit (ook bij analoog)

Minpunten

• spiegeling beeldscherm

Inleiding:
Was op zoek naar vervanging voor Sharp 51cm LCD tv. In ons nieuwe huis was dit scherm echt te klein. Het was geen tv kijken meer, maar tv turen.... Om scheel van te worden.
Ik heb veel rond gekeken en via onder andere de Pricewatch op deze TV uitgekomen. Ben naar de winkel gegaan (niet de goedkoopste maar lekker lui dichtbij zodat ik kon gaan kijken en voelen) en ook de TV gekocht en meegenomen.

TV nu 3 dagen in bezit. Zal over een tijdje deze review aanvullen en indien nodig aanpassen.

Gebruikerseisen:
- Gewenste grootte 40inch
- LED
- 3D niet nodig. We kijken weinig films en ik denk dat de technologie om zonder bril te kijken zich nog verder zal ontwikkelen. En ik vindt een 3D LED tv gewoon nog veel te duur
- DLNA
- Meerdere HDMI aansluitingen
- USB aansluitingen
- Scart mogelijk (eventueel via verloop)

Uitpakken en installeren:
- Doos open, voet gemonteerd en TV geplaatst.
- Aangesloten (analoog, Digitale TV aangevraagd)
- Zenders laten zoeken
- Klaar om te gaan kijken

De zenders staan niet in de volgorde waarin ik ze wil, maar met de e-manual (via de AB) wordt het duidelijk uitgelegd en kan je direct naar het juiste menu. Hierdoor kan je alles mbv de handleiding instellen. Een erg mooie functionaliteit!

Beeldkwaliteit:
We kijken zoals gemeld dus nog analoog. Digitale TV is aangevraagd en komt hopelijk deze week.
Het beeld was in eerste instantie best goed. Door het aanzetten van SRS TS HD en hierdoor is het beeld bij mij veel beter. De kleuren zijn goed. Niet teveel verzadicht en de helderheid is ook goed. Het scherm reflecteert soms wel behoorlijk. Dit kan hinderlijk zijn.

Verder gebruik:
TV voorzien van netwerkkabel en deze aangesloten op mijn router.
Gebruikte apparatuur:
Linksys WRT54Gv3
NETGEAR ReadyNAS Duo
De TV kreeg direct een IPadres en de overige netwerkinstellingen. Zag ook direct mijn NAS. Dit was dus kinderspel.

Via SOURCE selecteer je de NAS. Dan de categorie (FILM, Muziek of foto's) en kijken maar.
De DLNA speelt DIVX af. Dus bijvoorbeeld .VOB files worden niet afgespeelt. Het gebruik is hierdoor beperkt, maar ik heb eigenlijk alleen maar DIVX, dus voorlopig nog geen probleem. De layout van DLNA wint geen prijzen, maar ik zit hier niet zo mee. Hier is misschien ook wel een skin voor te krijgen.

- DVD
Heb nog een "oude" DVD speler, dus met SCART. Via de verloopstekker goed en eenvoudig aan te sluiten en het beeld is goed. In de toekomst komt er vast nog wel een Blueray speler met HDMI.

- XBOX360
XBOX360 via HDMI. Erg goed beeld. Geen last van vertragingen in het beeld.

- Geluid
Aangesloten via optische kabel op Home-cinema set. Goed geluid. Geen merkbare vertraging tov het beeld. Het geluid uit de ingebouwde luidsprekers is goed. Dit gebruik ik bij TV kijken. Bij DVD of gamen gaat geluid via de Home cinema set

Conclusie:
Ben erg tevreden. Goed beeld en geluid. Dit al met een analoog signaal. Met digitale TV zal alleen maar beter worden. De opties werken tot nu toe naar wens.

Heb jij ook een Samsung UE40D5000?

Daar ben ik ook benieuwd naar. Vooral ook naar de snelheid van de beelden bij bijvoorbeeld sportwedstrijden. Hier hoor ik nogal wat verschillende dingen over. De beelden zouden onscherp worden en schokken. Bij de Mediamarkt zag ik dit niet maar de 5 minuten die ik heb gekeken kwamen er geen snelle beelden langs...
Heb nu enkele weken digitale tv. (van UPC) Super! We kunnen kiezen tussen de digitale zenders en de zenders op HD. Het verschil is duidelijk zichtbaar.

Ik merk geen vertragingen van beelden of geluid. Bij sportwedstrijden (bv tijdens de Tour de France met snel wisselende achtergronden) blijft het erg scherp.
Ik ben dus erg enthousiast.
Ik zal komend weekend de review updaten
We kunnen kiezen tussen digitale zenders en HD?????????????

De kanalen zijn digitaal op SD kwaliteit (576i) of HD kwaliteit (1080i), en daarnaast heb je nog analoge kanalen.
Dank voor je review. Wordt het verloopje voor naar Scart standaard meegeleverd of is dat een extra betaalde optie?

Heb je ervaring met de CI+ module of gebruik je een aparte digitale TV ontvanger?
Verloop naar Scart wordt meegeleverd.
Ik heb de mediabox van UPC. Deze is aangesloten via HDMI. Heb geen ervaring met de CI+ module
Heb je al Digitale tv? zo ja: wat zijn je ervaringen?
"Door het aanzetten van SRS TS HD en hierdoor is het beeld bij mij veel beter." SRS TS HD is een geluidsoptie
Inderdaad, SRS TS HD is een Surround geluidsoptie, en heeft niets te maken met de kwaliteit van het beeld. Naar mijn mening haalt dit dan ook de geloofwaardigheid van de review omlaag, omdat het al aantoont dat de reviewer maar weinig ervaring heeft met het testen van televisies.
Kan je hier ook een usb harddisk op aansluiten. Zodat je dus movie files direct van de hdd kan lezen. vob mkv avi noem maar op.
Hierdoor is een extra mediaplayer dus overbodig.
Je kunt inderdaad een USB HDD aansluiten. Maar niet alles wordt ondersteund. Kijk daarvoor in de handleiding.
Hey Akky bedankt voor de review, Ik heb alleen nog één vraagje voor je, aangezien je ook een Xbox 360 hebt. Ik heb nu een andere Samsung (non Led btw), maar als ik zonder HMDI (cable-)lag wil spelen, moet ik de tv op de zogenaamde "spelmodus" aanzetten, wat de beeldkwaliteit aanzienlijk onderuit haalt.

Hierom de vragen:
Is er een merkbare vertraging, met bvb schietspellen o.i.d.?
Is er een spelmodus beschikbaar bij deze tv?
Zoja, in hoeverre haalt het de beeld kwaliteit naar beneden?

Bedankt!
Mijn XBox is aangesloten via HDMI. Geen merkbare vertraging in beeld
Ik weet niet of de tv een "spel-modus" heeft. Durf dus ook niet te zeggen wat dit met de beeldkwaliteit doet.
Ik lees op de site van Samsung dat er een zogeheten game mode is. heb even op google gekeken om te kijken hoe je dit aan zet maar vooralsnog is dit alleen te gebruiken in combinatie met games op pc.... Iemand anders die weet hoe deze optie op bijvoorbeeld HDMI gebruikt kan worden? Heb deze tv ook sinds kort maar kan het niet vinden...

PM me als je het weet...
Op de afstandsbediening het knopje "Menu" ->Naar beneden scrollen totdat je het tabblad "Instelling" tegen komt en druk Ok/enter -> Naar beneden scrollen tot het kopje "Algemeen" en druk enter -> (Bij mij is dit de eerste optie) Spelmodus, enter drukken, cursor naar aan beneden verplaatsten en nogmaals enter. Nu alleen nog "Menu" op de afstandsbediening drukken om het menu af te sluiten.